'משתמשי סמים קלים אינם עבריינים'

(0)
לדרג

יו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים, ח"כ טאלב א-סאנע, אמר בדיון בכנסת כי יש להפנות את מאמצי האכיפה של המשטרה אל סוחרי הסמים

מאת: מערכת zap doctors

יו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים, ח"כ טלב א-סאנע, הציג במהלך דיון שהתקיים אתמול (ג') טענות קשות על המדיניות הפלילית בכל הנוגע לשימוש בסמים קלים. "אילו רשויות המדינה הרלוונטיות היו מפסיקות להתייחס לכל המכורים והמשתמשים בסמים קלים כעבריינים, ניתן היה לצמצם ביעילות את מספר המשתמשים, תוך מתן עזרה בתהליך הגמילה והשיקום", אמר. "על המדינה להשקיע את מירב המאמצים והאנרגיות במאבק מול ארגוני הפשע והסוחרים הכבדים ולא להיטפל לאלה הנוהגים להשתמש בסם לצריכה עצמית".

בכל שנה נפתחים אלפי תיקים בגין שימוש עצמי או אחזקת סם בזמן שנכון היה להתרכז בעיקר במלחמה כנגד הסוחרים. יעקב גנות, מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, טען בדיון: "העובדה שכל כך הרבה תיקים פליליים נפתחים בכל שנה על שימוש בסמים קלים היא תופעה זועקת ואין ויכוח שמדובר במצב שאינו תקין. ניתן לומר היום באופן חד משמעי כי קיימת זליגה של קנביס רפואי לגורמים שאינם מורשים".

שלמה גל, המנכ"ל לשעבר של הרשות למלחמה בסמים, התייחס למחקר שערכה המשטרה לפני מספר שנים, אשר הוכיח כי בני נוער שנתפסו בזמן שימוש בסמים יצאו ממעגל הפשע לאחר שהוחלט להפנות אותם לערוץ שיקומי במקום לפתוח להם תיק פלילי. זאת, בניגוד לקבוצה מקבילה שהוחלט לנהוג בה באופן שגרתי. "לפתוח כל כך הרבה תיקים פליליים על שימוש בסמים קלים זה פשוט טירוף ובזבוז משאבים".

יאיר גלר, מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים, ציין כי יש להסיט את המלחמה נגד סוחרי הסמים: "היה ראוי אילו המדינה היתה מצמצמת באופן משמעותי את מספר הסדרי הטיעון שלה עם סוחרי הסמים. להבנתנו, כדי לשפר את האפקטיביות במלחמה בסמים הקלים, נכון להפעיל סנקציות במקום להרבות בפתיחת תיקים פליליים. כך למשל, ניתן לדחות את גיל קבלת רישיון הנהיגה לנער שנתפס משתמש בסמים או לשלול רישיון למי שכבר מחזיק בו".

נציגת משרד המשפטים, דרורה נחמני רוט, אמרה בדיון: "אין ספק שברמת המדיניות הפרקטית חייבים לעשות אבחנה בין סמים קשים לסמים קלים. גם היועץ המשפטי לממשלה העביר הנחיה לפעול על פי מדיניות מקלה הזו".

'ועדה למאבק בסמים או קידום סמים?'

ח"כ עינת וילף: "הוכח כי הדרך הנכונה והיעילה להתמודד עם סמים היא באמצעות גמילה ושיקום, ולא ראוי להציג את המשתמשים כפושעים". יחד עם, ח"כ וילף הדגישה כי בכל מקרה אין לעודד או להפוך את הסמים הקלים לדבר ראוי גם אם תשתנה מדיניות ההפללה.

אל מול הרעיונות החדשניים לטיפול בתופעת השימוש הנרחב בסמים קלים, זעקה אירינה לווית מעמותת "אליס": "אני לא מצליחה להבין אם הגעתי לדיון בוועדה למאבק בסמים או לוועדה לקידום הסמים".

בסיום הדיון החליטה הוועדה כי תוקם ועדה ייעודית בראשות פרופ' מנחם אמיר, שתבחן מחדש את מדיניות ההפללה על שימוש בסמים קלים, ובהתאם לכך יועברו המלצות וכיווני פעולה חדשים.

בואו לדבר על זה בפורום התמכרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום