סכיזופרניה: טיפול באי התמדה

(0)
לדרג

60% מחולי הסכיזופרניה אינם מתמידים בטיפול התרופתי. טכנולוגיה חדשה של טיפול באמצעות זריקה אחת לחודש עשויה להעלות את שיעור ההיענות לטיפול. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

התמדה בטיפול תרופתי היא אחת הסוגיות המורכבות והחשובות ביותר אצל חולי סכיזופרניה. ככל שהבעיה יותר כרונית וככל שהקשר בין נטילת התרופה להרגשה טובה הוא רופף, כך קשה יותר לדבוק בטיפול.

כיום ידוע כי 60% מחולי הסכיזופרניה המטופלים בכדורים באופן יומי מפסיקים על דעת עצמם את הטיפול במהלך השנה הראשונה ועוד רבים נוספים מפסיקים את הטיפול בשנה השנייה. במקרים של חולי סכיזופרניה, גם שכחה חד פעמית של התרופה פוגעת באופן משמעותי בסיכויי הצלחת הטיפול. למעלה מ-60% מהאשפוזים החוזרים נובעים מחוסר התמדה ודיוק בטיפול התרופתי.

סכיזופרניה
סכיזופרניה

חוסר התמדה בטיפול גורם לחולי סכיזופרניה מצבים קשים של התקפים חוזרים (Relapse) המביאים לתוצאות הרסניות. חולה החווה התקפים חוזרים הופך לדחוי על ידי החברה, המערכת המשפחתית שלו קורסת והוא מחמיר את מצבו. חשוב לציין כי התקפים חוזרים גורמים לנסיגה קוגניטיבית הפוגעת בתהליך השיקום.

מחקרים שונים בדקו את נושא ההקפדה וההתמדה בטיפול תרופתי וביקשו מהמטופלים לדווח על מידת לקיחת הטיפול, כפי שנרשם על ידי הרופא. כ-70% מהמטופלים דיווחו כי הם נטלו את הטיפול כנדרש, אולם בספירת הכדורים נמצא כי רק 10% מהמטופלים נטלו את הטיפול, כפי שנרשם על ידי הרופא.

תוצאות מחקרים אלו מלמדות על הפער עצום בין תפיסת המטופל את מידת הדבקות שלו בטיפול לבין המציאות האובייקטיבית.

יתרה מזאת, כשנתבקשו קלינאים לדווח על התרשמותם מדבקות המטופל, הם דיווחו על דבקות של 95%. למרות זאת, לאחר ספירת הכדורים בשיטה אלקטרונית נמצא כי מידת הדבקות הייתה 38% בלבד.

מסקנת מחקרים אלה היא שדבקות חלקית בטיפול הינה קשה ביותר לניטור, וכי קיים פער עצום בין תפיסת הדבקות בקרב מטופלים ומטפלים לבין מה שקורה בפועל.

כיום ישנם טיפולים ארוכי טווח, אותם ניתן לקבל בצורת זריקה פעם בחודש ודרכם ניתן לגשר על הפער, ובכך לפתור את בעיית אי הדבקות בטיפול.

מדוע לא מתמידים בטיפול?

במקרים של חולי סכיזופרניה, ניתן להצביע על מערכת של סיבות לחוסר דבקות בטיפול. הסיבות השכיחות ביותר הן כישלון טיפולי, תופעות לוואי, מורכבות נטילת הטיפול, פגיעה קוגניטיבית, חוסר אמון בצוות ושחרור לא מתאים מאשפוז.

ד"ר דניאלה עמיטל, מנהלת מחלקה פסיכיאטרית, מרכז לבריאות הנפש באר-יעקב נס-ציונה, מעידה כי אחד הפתרונות היעילים ביותר לחוסר דבקות בטיפול תרופתי של כדורים הוא המעבר לטיפול ארוך טווח באמצעות זריקה פעם בחודש. 70% מהחולים שעברו לטיפול באמצעות זריקה, לאחר בעיות של דבקות בטיפול, דיווחו על שביעות רצון גבוהה מהשפעת התרופה, שיפור בתופעות הלוואי והיכולות לדבוק בטיפול.

טכנולוגיה חדשה שפותחה לאחרונה מאפשרת קבלת טיפול תרופתי מסוג רספרדל קונסטה בזריקה פעם בחודש דרך שריר הכתף כחלופה נוספת לזריקה בישבן.

בסקר בו השתתפו 891 רופאים ואחיות, הרוב (67%) הסכימו כי מתן זריקה ארוכת טווח לשריר הכתף תוריד את המבוכה האישית והחברתית לעומת מתן זריקה לעכוז.

ד"ר דניאלה עמיטל אומרת כי "מטפל היוצר קשר חזק המבוסס על אמון עם המטופל, יכול להשפיע בצורה חיובית על בחירת אופן מתן התרופה ובמקרים מסוימים אף נכון להעדיף להתחיל עם טיפול באמצעות זריקה אחת לחודש. כיום גם בני המשפחה נוטים להעדיף את מתן התרופה באמצעות זריקה ולא באמצעות כדור, שכן שיטה זו מאפשרת להם לפקח על הטיפול ולהוריד מתחים יומיומיים סביב הסוגיה של נטילת התרופות".

בואו לדבר על זה בפורום סכיזופרניה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום