השמן, שלא ישן

(0)
לדרג

מחקרים חדשים מצאו שמחסור בשעות שינה עלול לגרום לעלייה במשקל עקב הפרעה הורמונלית

מאת: מולי אפשטיין, מכון וינגייט
שני מחקרים חדשים שפורסמו באחרונה מצביעים על הקשר שבין חוסר שינה לבין צבירה עודפת של משקל.

על-פי המחקרים, חוסר בשעות שינה גורם לעלייה בריכוזם של הורמונים הקשורים בהפרעות אכילה. אם צברת באחרונה כמה קילוגרמים עודפים, מומלץ שתבדוק את כמות שעות השינה שלך; אולי שם טמונה הבעיה.
לדברי החוקרים, מחסור בשעות שינה עלול לגרום לעלייה בריכוזם של הורמונים הקשורים לוויסות התיאבון ולדפוסי האכילה.

באחד המחקרים נמצא שאצל אנשים שישנו רק 4 שעות בלילה במשך שני לילות עוקבים, ירדו ריכוזי ההורמון לפטין ב- 18%. לפטין הוא הורמון שאומר למוח שאין צורך לאכול יותר. בנוסף, הודגמה עלייה של 28% בריכוז ההורמון Ghrelin, שמעודד את תחושת הרעב. ממצא נוסף עליו דיווחו החוקרים במחקר זה הוא הדחף לאכילה של דברים מתוקים ושל מזון המכיל עמילן אצל בגברים צעירים, שישנו פחות מהרגיל.

מאחר שהמוח ניזון מגלוקוז, החוקרים משערים שהיעדר שינה גורם למוח לחפש מזון פחמימתי פשוט, וזו הסיבה לשינוי בדפוסי האכילה. צוות המחקר אומר כי זו הפעם הראשונה שבה הוכח כי השינה היא גורם מווסת בפעילותם של שני ההורמונים; בנוסף, זו הפעם הראשונה שבה ניתן היה לאמוד את הקשר בין השינוי בריכוז ההורמונים לבין השינויים בתיאבון. "אנשים שסובלים במחסור בשעות שינה נוטים למלא את החסך באמצעות תוספת קלורית", אמר פרופסור ואן-קאוטר, רופא מאוניברסיטת שיקגו, שם בוצע המחקר.

המחקר ב- Annals of Internal Medicine

המחקר בדק 12 גברים בשנות העשרים לחייהם. מהנבדקים נלקחו דגימות דם לבדיקת ריכוזי ההורמון לפטין וההורמון Ghrelin לפני תחילתו של המחקר ובסופו, ולאחר מכן בחן שני מצבי: המצב הראשון היה שינה של 4 שעות בלילה במשך שני לילות עוקבים ואילו המצב השני היה שינה של 10 שעות בלילה במשך שני לילות עוקבים. הנתון שעניין יותר מכל את החוקרים היה היחס שבין שני ההורמונים, כלומר מהו האיזון ביניהם בכל אחת מן הסיטואציות.


לאחר שינה של 4 שעות, בהשוואה לשנת לילה של 9 שעות, עלה היחס בין ההורמונים ל-71% בעקבות העלייה בריכוזו של ה- Ghrelin. בעקבות המחסור בשעות שינה העדיפו הנבדקים לאכול סוכריות, עוגיות ועוגות על פני אכילה של פירות, ירקות או מוצרי חלב.

במחקר אחר, נמצא שככל שאנשים ישנים פחות - כך הם עולים יותר במשקלם. גם במחקר זה נמצאו רמות נמוכות של לפטין ורמות גבוהות של Ghrelin אצל באנשים שישנו מעט מדי. המחקר, שבוצע על ידי ד"ר עמנואל מינגוף מאוניברסיטת סטנפורד שבקליפורניה, בחן את הרגלי השינה של 1,000 אנשים במסגרת מחקר השינה של ויסקונסין. במהלך המחקר נאספו נתונים על הרגלי השינה של הנבדקים וכן נבדקו ריכוזי ההורמונים לפטין ו- Ghrelin לאחר שנת לילה. החוקרים מצאו שלאנשים אשר ישנים 5 שעות או פחות מכך בלילה, יש ריכוזי לפטין נמוכים ב- 15.5% מאלו של אנשים הישנים 8 שעות בלילה. ריכוזי ה- Ghrelin של אנשים הישנים מעט היו גבוהים ב- 14.9% מאלו של אנשים הישנים 8 שעות בלילה.

"תוצאות המחקר שלנו מראות קשר חשוב בין שינה לבין הורמונים מטבוליים", כתבו החוקרים במאמר שפורסם ב- Public Library of Science Medicine journal. "בחברה המערבית, שבה חוסר השינה הוא דבר נפוץ והזמינות של המזון גבוהה ביותר, השינויים בהורמונים המווסתים את התיאבון בשילוב עם שנת לילה מקוצצת עלולים לגרום להשמנה".

בואו לדבר על כך בפורום תזונה קלינית


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום