גוף ההוכחה

(0)
לדרג

על דימוי עצמי ועל הצורך להוכיח את עצמך בעולם של פרסומות, איך מתבגרות הנערות בישראל?

מאת: ד"ר יוסי הראל, מיכל מולכו, המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, אוניברסיטת בר-אילן
נתונות בלחץ - והנתונים?

בנות הנוער בישראל נמצאות בלחץ תרבותי וחברתי מתמיד לשפר את מראה גופן ולהתאימו למודל החיקוי המערבי.
דפוס ההתמודדות עם לחץ זה מתבטא בתפיסה עצמית שלילית ובדפוסי אכילה והתנהגות המהווים סיכון לבריאותן וצמיחתן., על מנת להיות "בסדר" מרגישה הנערה שהיא צריכה לעבור מסלול מכשולים אמיתי, החל מההקבלה הבלתי פוסת לאמא, לאחות, לשכנה..
וכלה בהקבלה לפרסומות, לדוגמניות ולכוכבות הקולנוע.

הנתונים המוצגים כאן מבוססים על מחקר ישראלי שהוא חלק ממחקר רב-לאומי של ארגון הבריאות העולמי הנעשה בה בעת ב-28 מדינות באירופה ובצפון אמריקה. המחקר מיועד לבחון את דפוסי ההתנהגות הבריאה, את הסיכון של בני נוער ואת הגורמים החברתיים המשפיעים על דפוסי ההתנהגות. המחקר הישראלי מתבסס על מדגם ארצי מייצג של 8,394 תלמידי כיתות ו עד י במערכת החינוך הממלכתית, הממלכתית-דתית ובמגזר הערבי.

ועכשיו, רק הנתונים:

המחקר בדק את הרגלי התזונה והאכילה של בני הנוער בישראל.
תמונה עגומה של דפוסי התנהגות מצטיירת בקרב נערות. בתחום הדיאטה של נערות דורגה ישראל במקום הראשון - 27.1% מן הנערות בישראל דיווחו שהן בדיאטה - 6% יותר מהשיעור בארצות-הברית המדורגת שנייה.
המדורגת אחרונה הייתה שבדיה עם שיעור של 5.2% נערות בדיאטה. שיעור המעורבות בדיאטה בקרב נערות ישראליות גדל עם הגיל והגיע לשיא של 33% נערות בדיאטה בכיתה י.

74.2% מן הנערות במדגם רצו לשנות את גופן וכמעט מחציתן חשו שמנות - שיא של 46.5% בכיתה י.
מהמחקר גם עולה כי ישראל מדורגת בשליש העליון בצריכת ממתקים - שיעור של 57.8% בכיתות ח, ט.
אף שרוב הנערות הישראליות מתנהגות 'התנהגות דיאטטית' הן מרבות לצרוך שתייה קלה ממותקת: 63.9% צורכות פעם ביום או יותר שתייה כזאת.20.6% מן הנערות אינן עוסקות בפעילות גופנית, והשיעור עולה עם הגיל ומגיע ל-29% בכיתה י. ישראל מדורגת במקום השישי בתחום הפעילות הגופנית: 24.2% של חוסר פעילות, ומדורגת במקום הראשון בתחום הצפייה בטלוויזיה ארבע שעות ביום ויותר: 44.4%.


נראה שהתרבות הישראלית לוחצת להדגשת חשיבות דימוי הגוף של הבנות הצעירות, והלחץ מתבטא בשיעור הגבוה מאוד של בנות העושות דיאטה כדי להפחית את משקלן - תופעה אופיינית לכלל האוכלוסייה. ברור שהדרך הבריאה ביותר להעלות את דימוי הגוף היא באמצעות פעילות גופנית ותזונה מאוזנת, אבל הרגלי ההתנהגות של הנערות בישראל אינם תומכים בדרך זו.
חלה עלייה מדאיגה בדפוסי העישון שלהן ובשתיית אלכוהול; הן אינן די פעילות מבחינה גופנית; הן צורכות מזון עשיר בשומנים ובסוכרים; ואף על פי כן גדול שיעור הנערות העוסקות בדיאטה כדי להפחית במשקלן ועולה על השיעור בכל המדינות שהשתתפו במחקר.


מתוך: Dieting, Body Perception and Fod Intake among Jewish Israeli Girls from a Cross-National Perspective, Nutrition in the female life cycle,Edited by Emanuel Lebenthal and Niva Shapira, 2001

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום