נורמת האכלה של אמהות משפיעה על אכילת הבנות ומשקלן

(0)
לדרג

הגבלת אכילה מעבירה הפרעות אכילה מאם לבת כבר בגילאים מוקדמים ודווקא מקדמת עליה במשקלן

מאת: הגבלת אכילה מעבירה הפרעות אכילה מאם לבת כבר בגילאים מוקדמים ודווקא מקדמת עליה במשקלן

בעיות ולבטים הנוגעים לאכילה ולמשקל עשויים לעבור מאם לבת באמצעות הגבלים על אכילה גם בגילאים מוקדמים, אפילו בגיל חמש, ומגבירים את הסכנה של עודף משקל בילדות.
ד"ר לין בירץ', ראש החוג להתפתחות אנושית ומדעי המשפחה אומרת "עודף משקל משפחתי לעיתים קרובות נחשב כבעיה גנטית, ולכן רבים נוטים להאמין כי אין חשיבות למה שמתרחש בסביבת המשפחה. על אף שלאמהות בעלות עודף משקל יש בדרך כלל בנות בעלות עודף משקל, הממצאים מעלים כי הדמיון המשפחתי נובע מגורמים גנטיים כמו גם מנורמות האכלה של הילדים, המביאות לבעיות אכילה וגורמות לעליה במשקל היחסי של הילדות".
זהו מחקר ראשון מסוגו הבוחן ילדים לפני גיל בית ספר. התוצאות תואמות עם המחקר הקודם של ד"ר בירץ', שהראה כי הגבלות חמורות על נורמות ההאכלה של הילד לא מסייעים לילד בביסוס שליטה עצמית מספקת בכל הנוגע לאכילה, ואף מעודדים אכילה על פי המזון הקיים בהישג יד.
197 אמהות ובנותיהן השתתפו במחקר, ומילאו שאלונים שמדדו את השליטה העצמית של האמהות לגבי אכילה, ואת חששן לגבי משקל בנותיהן. שאלונים שמשו גם על מנת למדוד עד כמה אמהות שולטות בהרגלי האכילה של בנותיהן, ומגבילות את הגישה למזונות עתירי קלוריות ועתירי שומן, ולאכילה בין הארוחות.
בדרך כלל אמהות שדווחו כי הן משקיעות מאמצים בהגבלת האכילה שלהן עצמן, נוטות להגביל ולשלוט באכילה של בנותיהן. בנות שהרגלי האכילה שלהן הוגבלו, נטו לעודף משקל רב יותר.
בחלק אחר של המחקר נמדדה התגובה של הבנות לחטיפים עתירי קלוריות מבלי שאמהותיהן נכחו במקום. לאחר ארוחת צהרים שהבנות בחרו לעצמן, ולאחר שהבהירו כי אינן רעבות, הבנות התבקשו לטעום עשרה סוגי מזון מתוקים ועשירים. לבסוף הוצג בפניהן מגוון של צעצועים כמו גם מזנון שכלל חטיפים שונים, ביניהם פופקורן, צ'יפס, עוגיות שוקולד, סוכריות טופי, שוקולד, גלידה ופרוזן יוגורט. לכל אחת מהבנות נאמר כי היא יכולה לשחק במה שהיא רוצה, ולאכול מה שהיא רוצה לאחר שהבוחן עזב את החדר. בנות שאמהותיהן העידו כי הן מגבילות ושולטות בהרגלי האכילה של ילדותיהן אכלו יותר מהחטיפים. הבנות שאכלו יותר חטיפים למרות שלא היו רעבות, היו בדרך כלל גם כבדות יותר. נראה כי הגבלות אכילה של הורים עלול לפתח נורמות אכילה שמושפעות בצורה ברורה ממזון שנמצא בהישג יד.
אם כן, מה אמור הורה לעשות על מנת לעודד ויסות עצמי של אכילה אצל ילדים? בראיון שנערך לאחרונה, מעלה ד"ר בירץ' מספר הצעות:
1. וודאו כי יש מגוון רחב של מזון בעל ערך קלורי נמוך, כמו פירות וירקות על מנת שילדים יכירו אותם וילמדו לאהוב אותם.
2. לימדו מהי מנה ראויה על מנת שילדים לא יתרגלו לאכול מעבר לכמות הנדרשת, ושההורים ידעו פחות או יותר מה הילד אמור לאכול. מידע אמין לגבי גודל המנות ניתן למצוא באתר:
http://navigator.tufts.edu
3. חשוב להרשות חטיפים בין הארוחות במידה, ולהמנע מגישות דרקוניות.


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום