יום העצמאות: "על האש" בריא

(0)
לדרג

האם ניתן לקיים ביום העצמאות "על האש" בריא? אחרי שתקראו, תבינו שאפשר לחגוג ולשמור על הבריאות - גם בתפריט בשרי וגם בתפריט טבעוני. ויש גם מתכונים

מאת: אפרת גולדמן

יום העצמאות בפתח: רבים מאתנו יוצאים לטייל ומשכימים מוקדם בבוקר, כדי לתפוס את המקום הכי טוב שיש ביער (ונשארים אופטימיים, עד לרגע האחרון, כי המקום שמצאנו לא יהפוך למקום הומה מדי...); רבים מאתנו מתפלאים, כמו בכל שנה, נוכח הפקקים והצפיפות על הכבישים; חלק מאתנו מבלים באתרי התיירות האטרקטיביים, שמוצעים בחינם; או מארגנים את הבית לקראת האורחים הנכבדים.

לצד כל אלה, לרובנו - מעצם היותנו ישראלים - יש מכנה משותף אחד ביום הזה: המנהג והטקס, סביב נתח בשר כזה או אחר. אין ספק כי למתבונן מהצד - זו מעין חוויה אנתרופולוגית.

מתכונים בריאים ליום העצמאות. צילום: שאטרסטוק
מתכונים בריאים ליום העצמאות. צילום: שאטרסטוק

האם בשר אמנם איננו בריא?

מקובל לחשוב שבשר הוא האויב של הבריאות; לאנשים מסוימים, זה אכן כך - ולאנשים אחרים, בשר הוא המזון הנכון ביותר עבורם.

מנקודת המבט של תורת הריפוי ההוליסטי, המחברת בין הגוף לנפש, ההמלצות לאכילת בשר מתחשבות בגורמים רבים - ובהם: אפיון פיזיולוגי - המצב הפיזי הבריאותי של האדם; סימפטומים שהוא חווה לאחר אכילת בשר; תוצאות בדיקות שלו; וכן אפיון רגשי - הבנת המענה הרגשי שהבשר נותן לאדם.

חשוב לשמור על קצת פרופורציה ואיזון - ולראות את התמונה המלאה.

מצד אחד: אמנם יש לזכור כי הבשר מכיל כמות גבוהה של שומנים רוויים, כולסטרול, גורם לעליה ברמות החומציות ועלול לעודד תהליכים דלקתיים בגוף, כמו למשל דלקות מפרקים, השמנה, סוכרת ועייפות.

מצד שני: בשר איכותי מכיל ברזל זמין לגוף, ויטמין B12 שחשוב לתפקוד מערכת העצבים ותורם במניעת אנמיה ועוד רכיבים תזונתיים. אנשים רבים אוכלים בשר - ובכל זאת, רמת ויטמין B12 והברזל אצלם בדם נמוכה. על מנת שהוויטמינים והמינרלים מהבשר ייספגו באופן מיטבי, יש לדאוג לשיפור תפקוד מערכת העיכול - ולא בהכרח למהר להוריד את הבשר מהתפריט.

איזה בשר כדאי לאכול?

אם בכל זאת בחרנו לאכול בשר - מומלץ להקפיד על קניית בשר טרי, שזמינות הרכיבים התזונתיים שבו לגוף גבוהה - והספיגה שלהם יעילה יותר. חשוב לרכוש נתחי בשר רזים ובריאים יותר, המכילים אחוז נמוך של שומן, להבין ולהכיר את צורת הבישול המומלצת.

עם זאת, ביום העצמאות, כמה בחירה יש לנו?... יש לדעת כי ככל שזמן ההשריה של הבשר ממושך יותר וזמן הצלייה על המנגל קצר יותר - הבשר יישאר עסיסי ולא יתייבש.

אם אתם בעלי סוג דם O - אין ספק שבשר הוא אחר המזונות העדיפים עליכם.

בראייה הוליסטית, אנשים שאוכלים בשר הם אנשי יסוד האדמה. אנשים שהחומר חשוב להם, אנשים שהמסגרת והסדר חשובים להם, שתחושת הביטחון והיציבות חשובים להם. לפעמים, אנשים צורכים אותו באופן בלתי מודע - רק כדי לחוש באחד או יותר מכל הדברים האלה.

אז מה כדאי לאכול ביום העצמאות, יום המנגל הלאומי? האם יש גם אפשרויות ללא בשר?

אכן, יש אפשרויות נטולות בשר. להלן מתכונים וטיפים למנגל אלטרנטיבי - נטול בשר.

שיפודים של מגוון ירקות עם טופו, טחינה ביתית עם תיבול מעניין, מגוון סלטים מדגנים מלאים, מגוון סלטים מעלים ירוקים, דגים באיכות טובה (נתח של טונה, סלמון או קוד).

חשוב לדעת: זמן הצלייה של הדג לא יעלה על 10 דקות - להימנע מצריבת יתר, כדי שיישאר עסיסי; ניתן לשתות יין אדום איכותי, המכיל כמות גבוהה של נוגדי חמצון.

מתכון לשיפודי ירקות ליום העצמאות

להשרות בכלי, או בשקית אטומה, כמה שעות מראש - עם שמן זית, מעט רוטב סויה איכותי ופלפל שחור - חתיכות טופו, עגבניות שרי, גמבה, שומר, קוביות של חצילים, פטריות יער, פטריות פורטבלו, פטריות שמפיניון, חתיכות כרובית.

לסדר את הירקות על השיפוד - באופן מגוון וצבעוני ולהניח מעל המנגל.

מתכון לטחינה במגוון צבעים וטעמים

לערבב את הטחינה שמכינים בבית מכוס טחינה גולמית, ¾ כוס מים, מיץ מחצי לימון סחוט, 2 שיני שום, ½ כפית מלח, ¼ כפית פלפל - ולהוסיף לה:

לטחינה אדומה - מעט סלק אדום.

לטחינה ירוקה - צרור גדול של עלים ירוקים: פטרוזיליה, נענע, שמיר וכוסברה.

לטחינה כתומה - חתיכה של דלעת מבושלת.

לטחון את כל המרכיבים יחד, בהתאם לצבע שנרצה - ולהוסיף תיבול אם צריך.

מתכונים בריאים ליום העצמאות. צילום: שאטרסטוק
מתכונים בריאים ליום העצמאות. צילום: שאטרסטוק

מתכון לסלט דגנים - סלט גריסים

מתכון להכנת גריסים: כוס גריסי פנינה מבושלים ב-2 כוסות מים, מלח, פלפל שחור וחצי עגבנייה מגוררת - להרתיח את כל המרכיבים יחד. כשהמים רותחים, להנמיך את האש לאש בינונית; ולבשל כרבע שעה נוספת - ואז לקרר.

להוסיף לגריסים שהתקררו: עגבנייה חתוכה, מעט בזיליקום, חופן עלי פטרוזיליה, סלרי חתוך, מעט מלח ופלפל. לערבב הכל עם שמן זית מאיכות טובה - ומעט מיץ לימון טרי.
יש לציין כי ניתן להכין את הסלט הזה מכל דגן מלא: אורז מלא, בורגול וכו'.

האם יש טיפים לאכילה מאוזנת במהלך "על האש"?

בהחלט. הקפדה על מספר כללים תסייע לשמור על הבריאות.

להתחיל לאכול את הסלט הירוק וסלט הדגנים כמתאבן: הירוק לפני הדגנים. בזמן שכולם חוטפים את הנקניקיות ונקניק הסלאמי - אתם תרוויחו קלילות ושובע.

להימנע משתייה בצמוד לאכילה. שתיית נוזלים מעכבת את תהליך ספיגת המזון.

להמשיך לשיפודי הירקות - ולאחר מכן לעבור לדג.

שתיית יין אדום בנחת וברוגע - יכולה להיות תוך כדי הארוחה.

ליהנות מהרגע ולזכור את מהות החג - כי אין לנו ארץ אחרת... חג שמח!

אפרת גולדמן היא מטפלת ברפואה טבעית (מתמחה בנטורופתיה, רפלקסולוגיה ודמיון מודרך), מרצה במכללת רידמן לרפואה משלימה ואינטגרטיבית.

בואו לדבר על זה בפורום הרזייה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום