צריכת אגוזים תמנע סוכרת מסוג 2?

(0)
לדרג

צריכה יומית של כ-50 גרם אגוזים עשויה לשפר את איכות התזונה ואת המצב הבריאותי, במיוחד בקרב מטופלים שבסיכון לפתח סוכרת מסוג 2, ללא עלייה במשקל

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

צריכת חופן אגוזים בכל יום עשויה להשפיע לטובה על המצב הבריאותי של מטופלים בסיכון להתפתחות סוכרת. כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת BMJ Open Diabetes Research and Care.

החוקרים מסבירים כי אגוזים עשירים בחומצות שומן ובחומרי תזונה אחרים, דוגמת חומצה פולית וויטמין E, וצריכתם היומית לא לוותה בעלייה במשקל אף על פי שמדובר במוצרי מזון עתירי קלוריות.

צריכה יומית של אגוזים: שיפור איכות התזונה

במסגרת המחקר חולקו באקראי 31 גברים ו-81 נשים בסיכון גבוה לסוכרת והונחו להקפדה על דיאטה מופחתת קלוריות, עם או בלי ייעוץ תזונתי. בתוך קבוצות אלו, מחצית מהמשתתפים חולקו באקראי ואחת הקבוצות זכתה לתוספת אגוזים לדיאטה במשך שישה חודשים. לאחר שלושה חודשי הפסקה מהניסוי, החוקרים החליפו בין הקבוצות ואגוזים ניתנו למשתתפים בקבוצה שקודם לכן לא צרכה אותם.

גילאי המשתתפים נעו בין 25-75 שנים ובכולם תועדו מספר גורמי סיכון לסוכרת, בהם עודף-משקל, סוכר גבוה בדם, לחץ דם גבוה, רמות כולסטרול גבוהות או עודף שומן מרכזי. לאחר שנלקחו בחשבון משתנים דוגמת הגיל, הרגלי הפעילות הגופנית, צריכת הקלוריות וחומצות השומן, החוקרים מצאו קשר בין צריכת אגוזים לבין שיפור איכות התזונה, ללא תלות בייעוץ תזונתי.

שיפור בתפקוד כלי הדם וירידה בכולסטרול "הרע"

כאשר המשתתפים הוסיפו 56 גרם אגוזים (כ-14 אגוזים) לדיאטה היומית שלהם, במשך שישה חודשים, תועד שיפור בתפקוד כלי הדם וירידה ברמות חלקיקי LDL. עם זאת, מחקר זה אינו יכול להוכיח כי אגוזים הובילו לשינויים ברמות LDL או בתפקוד כלי הדם. בעוד שצריכת אגוזים לוותה בשיפור רמות LDL ותפקוד כלי דם בהשוואה למדדים בתחילת המחקר, גם בקבוצת הביקורת (ללא חשיפה לאגוזים) תועד שיפור.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום