"סלמונלה ברוב העופות בישראל"

(0)
לדרג

כך לטענת ווטרינר שופרסל. משרד הבריאות: יש לבשל את העופות. לא מחרימים עופות מרשתות השיווק. משרד המשפטים: פיקוח מוקפד יותר והחמרת ענישה

מאת: מערכת zap doctors

"זה ידוע שבמדינת ישראל רוב העופות מכילים סלמונלה" כך אמר הווטרינר הראשי ברשת שופרסל, ד"ר רוני סורקיס במהלך דיון שהתקיים בסוף השבוע שעבר בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת: "אנחנו מקפידים בעניין ככל שאנחנו יכולים, אבל משרד הבריאות מגיע מפעם לפעם עם צוותי תקשורת ומנגח אותנו. הדבר אינו ראוי".

חברי הכנסת שנכחו בדיון; שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן, איציק שמולי, מאיר כהן והיו"ר אלי אלאלוף נזדעקו למשמע הטענה: "אם ברוב העופות יש סלמונלה, יש להחרים מרשתות השיווק את כולם", אמרה ח"כ גרמן.

משרד הבריאות: אין טיפול ברמת המשווק. רק בלולים

ח"כ מאיר כהן ביקש לדעת מה עושות הרשויות אם וכאשר מוצאים סלמונלה בעוף במהלך ביקורת בחנות. על כך השיב ד"ר יוני ינון משירות המזון הארצי במשרד הבריאות, כי למעשה לא עושים דבר: "בעופות יש סלמונלה, ויש גם חיידקים נוספים. לכן חובה לבשל אותם. יש לנו תכנית לאומית והסברתית להפחתת החיידקים כמו בכל העולם. זה קיים בעופות גולמיים, אותם אין לצרוך ללא טיפול תרמי. אנחנו לא מחפשים טיפול ברמת המשווק, רק ברמה הלאומית, כמו טיפול בלולים וכדומה". בתגובה אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף: "דבריך מקוממים, אולם אני משוכנע שאינכם מאפשרים מכירה של עופות המסוכנים לבריאות הציבור" והוסיף: "לא נסכן את בריאות הצרכנים ואת הבנתם לגבי איכות ומרכיבי המזון אותם הם צורכים".

רפורמת הקורנפלקס: פיקוח הדוק על איכות המזון?

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת מקיימת בימים אלה דיונים מרתוניים בסעיפי חוק ההסדרים, בהם הפרק המכונה "רפורמת הקורנפלקס". פרק זה עוסק בעיקר בהסרת עיכובים וחסמים ביורוקרטיים ובפישוט תהליכי ייבוא של מזון "יבש" לישראל, העשויים להביא להפחתת מחירי המזון לצרכן.
השאיפה היא כי יתבצע פיקוח מוקפד על תקינות ואיכות המזון בתהליכי הייצור, היבוא, היצוא והשיווק של מוצרי מזון, בפרט אלה הנחשבים "רגישים" כמו בשר ומוצריו, תוספי תזונה, מזון לצרכים בריאותיים מיוחדים ועוד. בהתאם לכך ועל-פי ההצעה, תוחמר ענישת יצרנים, יבואנים ומשווקים שלא יעמדו בדרישות החוק. עו"ד עדנה הראל ממשרד המשפטים: "אנחנו נשענים כיום על רגולציה עתיקה בתחום, והגיע הזמן שנפעל על פי המודל האירופי; נקל בייבוא, ונעביר אחריות לחוליות אחרות בשרשרת".

עמדה זו נתקלת מטבע הדברים בהתנגדות מצד נציגי רשתות השיווק הגדולות. עו"ד לילך דחוח מרשת קו אופ הריבוע הכחול התנגדה להסעיף בחוק המוצע, לפיו, עוסק במזון לא ימכור מזון בניגוד להוראות החוק ולתקנות, בטענה שהוא מחמיר מדי עם המשווקים: "זה פתח לתביעות ייצוגיות אינסופיות. מדוע שאני אהיה אחראית על תקלות של יצרן כמו שהיו לדוגמה בפרשת רמדיה?".

מנכ"ל ארגון "אמון הציבור", רונן רגב-כביר, אמר בתגובה: "חובה להשית אחריות גם על משווקים, עם כלים ברורים והכוונה". מנהל שירות המזון הארצי במשרד הבריאות, אלי גורדון: "ברור לגמרי שליבואן וליצרן יש אחריות רבה יותר, אולם ייתכן מצב בו אחסון לא נכון, שנגרם כתוצאה מרשלנות המשווק, פוגע במזון".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום