חג פורים, חג בריא לילדים

(1)
לדרג

משנכנס אדר מרבים בסוכר, שומן צמחי וצבעי מאכל. אבל עם קצת מאמץ ויצירתיות, אפשר גם אחרת. מדריך למשלוחי מנות טעימים וגם בריאים

מאת: ד"ר לוסי סלע Ph.D

חג פורים הוא ללא ספק חג הממתקים, בו משלוחי המנות, שסימלו בעבר ערכים של נתינה, אחווה ורעות, הפכו עם השנים לסוג של שקיות יומולדת. המרכיבים המככבים במשלוחי המנות הם סוכר, שומן צמחי וצבעי מאכל. רובנו ממלאים את משלוחי המנות של הקטנטנים (וגם שלנו) בשוקולדים, חטיפים וסוכריות. חשוב לזכור שבהחלט אפשר גם אחרת.

רבים מכם ודאי מרימים גבה בספקנות, ומיד חושבים שאין סיכוי כי הילדים שלהם יוותרו על הממתקים המסורתיים. אבל דווקא בחג התחפושות, ניתן להמציא, כיד הדמיון הטובה עליכם, אלטרנטיבות בריאות מחומרים טבעיים, אשר "בתחפושת" הנכונה, יהיו דומים ל"דבר האמיתי".

לכך תוסיפו הכנה משותפת וכיפית עם הילדים ואריזה יפה, צבעונית ומזמינה, מלאת רעשנים, מסכות והפתעות, ותקבלו תוצאה אטרקטיבית לקטנטנים שלכם. אז איך ניתן להכניס קצת בריאות למשלוחי המנות שלנו?

אפשר גם אחרת. צילום: שאטרסטוק

האם יש אוזני המן בריאים?

בשינויים קלים, אוזני ההמן שניתן כבר למצוא מזה מספר שבועות בכל מאפיה, יכולים להפוך לבריאים יותר. לשם כך, מומלץ להחליף את קמח החיטה הלבן והמעובד בקמח חיטה מלאה. אפשרות מועדפת יותר היא לשלב שלושה סוגי קמח: כוסמין, שיפון וחיטה מלאה, שילוב המוריד משמעותית את כמות הגלוטן והאלרגנים באוזן ההמן.

חולי הצליאק אינם צריכים לוותר על אזני ההמן וניתן להכין אותם מקמח קוקוס או קמח שקדים. גם בתחום המלית המסורתית, ישנם תחליפים בריאים, בהם ניתן להשתמש, כדוגמת ממרח תמרים שאיננו עשוי סוכר, שברי אגוזים, שקדים, פקאנים ועוד.

מה עם חטיפי שוקולד במשלוח המנות?

לאלה מכם שלא יכולים לוותר על מנת השוקולד שלהם, ודאי לקטנטנים שבחבורה, הבשורה הטובה היא שאין כל צורך לוותר עליו. שוקולד יכול להיות בריא, אם בוחרים להימנע מחטיפי השוקולד הנפוצים במשלוחי המנות, המכילים שוקולד מזיק מאוד, בהיותו בעל כמויות גדולות של סוכר פשוט ושומן רווי. במקום שוקולד שאיננו בריא, מומלץ להשתמש בשוקולד איכותי המורכב מקקאו טהור (100% שוקולד מריר). כיוון ששוקולד מסוג זה מר מטבעו, ניתן לקבל את המתיקות על ידי תחליפים בריאים לסוכר הלבן, דוגמת סילאן אורגני (דבש תמרים), דבש, סירופ אורז, סטיביה או פירות יבשים.

ניתן לשלב שוקולד מקקאו טהור במגוון אפשרויות פשוטות וכיפיות, שאפשר להכין בבית עם הילדים. כך, לדוגמה, ניתן להכין כדורי שוקולד מדהימים וטעימים, וחשוב מכך: מאד בריאים, בהם משלבים מטבעות שוקולד קקאו טהור עם שמן קוקוס, ממרח תמרים שאיננו עשוי מסוכר, סילאן אורגני, שברי אגוזים ועוד. אפשרות טעימה נוספת היא תותים מצופים שוקולד. קונים תותים טריים ויפים וטובלים אותם בשוקולד קקאו טהור מומס וחם. אחרי שציפוי השוקולד מתקשה, זהו תענוג טעים ובריא.

מומלץ להחליף את קמח החיטה הלבן והמעובד בקמח חיטה מלאה. צילום: שאטרסטוק

איך אפשר לשלב חטיפים של בריאות במשלוח המנות?

כחלק מהרצון לאזן קצת את הסוכרים והממתקים, הורים רבים משלבים במשלוחי המנות חטיפי אנרגיה, מתוך מחשבה שחטיפים אלה בהכרח טבעיים ובריאים. אולם בפועל, רבים מחטיפי האנרגיה והבריאות הם בעצם ממתק לכל דבר ועניין, בהיותם עשירים מאד בשומנים ובסוכרים פשוטים, דוגמת גלוקוז וסוכרוז, ודלים בסיבים תזונתיים ומינרלים. לכן, את חטיפי "הבריאות" האלה מומלץ להחליף בעוגיות קרנצ'יות של שיבולת שועל או גרנולה בשילוב דבש ושמן קוקוס, שהינו אמנם שמן רווי אבל נקודת החמצון (הרתיחה) שלו גבוהה ולכן ניתן להשתמש בו בבישול ובאפייה מבלי שיזיק לנו. בנוסף, ניתן לשלב בחטיפים אלה שוקולד מקקאו טהור, טחינה, סילאן אורגני ושברי אגוזי מלך, פקאן ושקדים.

רוצים לגוון עוד? חשבתם על מאפינס במקום וופלים?

הוופלים המסורתיים תופסים מקום של כבוד כמעט בכל אחד ממשלוחי המנות, אבל אפשר לוותר עליהם ולהכין עם הילדים מאפינס המורכבים מקמח מלא ותוספות בריאות של אגוזים ופירות. אפשרות טעימה נוספת היא ממתקי שכבות שוקולד. לוקחים כוסות יין חד פעמיות ומכינים בהן שכבות משוקולד קקאו טהור מומס וממרחים קרמיים של ערמונים או שקדים. אחרי זמן קצר במקרר מתגלים ממתקים יפים וטעמים.

לסיכום: חשוב לזכור שפורים מגיע פעם בשנה, כך שבהחלט אפשר להפעיל קצת שיקול דעת ולשלב בין הממתקים והחטיפים המסורתיים, לבין הממתקים הבריאים שבחבורה, ולמצוא את האיזון הנכון ביניהם. אוזן המן קלאסית רגילה, פעם בשנה, עוד לא הרגה אף אחד.

ד"ר לוסי סלע Ph.D, היא ראש המסלול ללימודי נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה של מכללת סמינר הקיבוצים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום