דיאטה ים תיכונית - זה בדם שלך

(0)
לדרג

מחקר מקיף שנערך בחולי סוכרת ואוכלוסייה בסיכון למחלות לב מגלה כי שמן זית, אגוזים ודיאטה ים-תיכונית מפחיתים את הסיכון למחלת עורקים היקפית ב-50% ויותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

דיאטה ים-תיכונית אינה רק מפחיתה את הסיכון לאירועים מוחיים והתקפי לב, אלא שכעת הוכח לראשונה שהיא מלווה בסיכון מופחת למחלת עורקים היקפית. כך לפי מאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת JAMA.

החוקרים בחנו נתונים של כ-7,500 חולי סוכרת מסוג 2, או לפחות שלושה גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם וללא מחלת עורקים היקפית בתחילת המחקר, שנערך בין אוקטובר 2003 ועד דצמבר 2010. המשתתפים חולקו באקראי לשלוש קבוצות: באחת צרכו דיאטה דלת-שומן, בשנייה דיאטה ים תיכונית עשירה באגוזים, ובשלישית דיאטה ים תיכונית בתוספת שמן זית כתית. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 67 שנים, 58% היו נשים.

החוקרים מדווחים על 89 מקרים של מחלת עורקים היקפית תסמינית חדשה ולאחר שלקחו בחשבון גורמי סיכון ידועים, מצאו כי בהשוואה לחולים שהקפידו על דיאטה דלת-שומן, בקרב מי שהקפידו על דיאטה ים תיכונית עם תוספת שמן זית נרשמה ירידה של כ-65% בסיכון למחלת עורקים היקפית, ובקרב מי שהקפידו על דיאטה ים תיכונית עם אגוזים נרשמה ירידה של כ-50% בסיכון למחלת עורקים היקפית.

ההשפעה המגנה נותרה דומה כאשר נלקחו בחשבון משפיעים אחרים כולל מדד מסת גוף, פעילות גופנית, רמת השכלה, תרופות, נטילת ויטמינים והיסטוריה משפחתית של מחלת עורקים כלילית.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר הראשון המצביע על קשר בין התערבות תזונתית למחלת עורקים היקפית, כאשר ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים.

לדברי החוקרים, אף שהמחקר היה סמוי ומתוקן להטיות, מספר האירועים היה קטן ועדיין מוקדם מדי לקבוע קשר סיבתי. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום