השמנת ילדים: להתחיל מבראשית

(0)
לדרג

אם לא תאכל, לא תגדל: כך אמרו לילדים בעבר. בשנים האחרונות, עם התרחבות מגפת ההשמנה, יש לומר: תאכל יותר מדי: תסכן את בריאותך. מדריך להורים ולילד

מאת: תרצה שני

נושא ההשמנה בילדות עולה בימים אלה לכותרות עם עובדות ומספרים מדאיגים, כגון: "אחד מכל ארבעה ילדים בישראל הוא שמן". רבים שואלים את עצמם מה בעצם ניתן לעשות כדי לטפל בכך וכדי למנוע השמנה?

כיוון אפשרי לתשובה במענה לשאלה זו, אפשר לראות במחקר חדש שהתפרסם לאחרונה, מחקר המעלה בקרב רבים מהעוסקים בתחום את התובנה כי ייתכן כי יש להתחיל בטיפול ובמניעה בגילאים צעירים יותר.

מניעה ש(אילוסטרציה)
מניעה ש(אילוסטרציה)

לאחרונה פורסם מחקר חשוב ב-New England Journal of Medicine, מחקר בו נאספו נתוני משקל וגובה של 7,700 ילדים בגילאי גן. המעקב על אותם ילדים נמשך לאורך תקופה בת 9 שנים. במסגרת המחקר, נמדד אחוז הילדים בעודף משקל, המוגדר כ-BMI מעל אחוזון 85, והשמנה המוגדרת כ-BMI מעל אחוזון 95.

במחקר נמצא כי כ-38% מילדים בני 14 ומעלה היו במשקל גבוה יותר מהמומלץ לגילם, ו-27% מילדים בני 5-6. עוד עולה מתוצאות המחקר כי הסיכון שילד עם עודף משקל בגיל הגן יהיה שמן בגיל 14 הוא פי 5 מהסיכון המאפיין ילד שהיה במשקל תקין בגיל הגן.

מהי התוצאה המרכזית של המחקר?

המסר העיקרי העולה מהמחקר הוא שהשמנה מושרשת בילדים בשלב מוקדם מאוד של החיים ונמשכת מאוחר יותר, גם בגילאי הנעורים והבגרות. מחקר זה עולה בקנה אחד עם תוצאות מחקרו הישראלי של ד"ר יאיר בר-דוד, המראות ש-88% מהילדים בעלי עודף משקל בגיל שש יהיו עם אותם מדדים גם בגיל 10 שנים וכך גם לגבי ילדים במצב השמנה.

האם השמנה היא עניין גנטי או סביבתי? שילוב בין הגורמים?

לאנשי המקצוע העוסקים בתחום, מובן שהשמנה הינה שילוב של נטייה גנטית וסביבה אובסוגנית (סביבה המקדמת השמנה). המחקר מחדד מדוע המאמצים שנערכו עד היום לשינוי משקל בילדים בגילאי בית הספר, על-ידי הרחבת הידע התזונתי של הילדים ועידודם לפעילות, לא השיגו את התוצאות המקוות לירידה באחוזי ההשמנה בנעורים.

מהן הדרכים האפשריות להתערבות בגיל הרך?

ישנן מספר דרכים להתערבות בגיל הרך, אשר הוכחו כדרכים אפשריות למניעה ואף לירידה במשקל. לדוגמה: הורדת זמן הצפייה והמשחק באמצעי מדיה שונים בחמישים אחוז. במחקר בהשתתפות ילדים בגילאים 4-7 שערכו שינוי כזה, נמצאה ירידה בערכי BMI אצל ילדים בעלי משקל עודף. זאת, בהשוואה לילדים בקבוצת הביקורת שהמשיכו בהרגלי הצפייה הרגילים שלהם. קיימות דרכים נוספות הנסקרות בנייר העמדה שהוציא פורום הילדים של עמותת "עתיד" במאי 2013 וכוללות הקפדה על מספר שעות שינה מספיקות, ארוחות משפחתיות, ובעיקר המלצה כי יש לתת את הדעת להתנהגות ההורית, בהיותה מודל חיקוי עבור הילד בגיל הצעיר, המשפיעה רבות על ההרגלים שהילד מאמץ לעצמו. נקודה חשובה נוספת היא הסגנון ההורי המאפשר לילד לאכול בהתאם לתחושת הרעב או השובע שלו. שימור יכולת זו, הקיימת אצל התינוק, והעברתה לגיל הילדות, תאפשר לילד לאכול כמות אוכל בהתאם לצרכיו הגופניים ולא מעבר לכך. יכולת זו תוביל לאיזון במשק האנרגיה של הילד ותמנע השמנה.

הורים רבים, המבינים את חשיבות הנושא, מבולבלים מהנתונים ומההמלצות העולות חדשות לבקרים. ההורים מרגישים חוסר ביטחון באשר לדרך שיש לנקוט בהתמודדות עם נושא ההשמנה בגיל הרך. חשוב שהורים אלה יגיעו להדרכה מסודרת על-ידי דיאטנית ילדים המתמחה בתחום, אשר תנחה אותם כיצד להפוך לסוכני שינוי ואיך לערוך את השינויים הנדרשים, תוך העצמת היכולת ההורית שלהם.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

הכותבת תרצה שני היא דיאטנית ילדים, חברת פורום הילדים של עתיד

וגם נמצאת בגוגל פלוס
ובפייסבוק

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום