סימון מוצרים: מי הזיז את הגבינה שלי

(0)
לדרג

כשאנחנו רוצים לרדת במשקל, באופן טבעי נבחר לאכול מוצרים מופחתי שומן. אך האם באמת הגבינות הרזות מכילות אחוזי שומן נמוכים?

מאת: חבצלת שוורץ, כתבת zap dcotors

כל מי שעשה דיאטה יודע שכדי לרדת במשקל צריך לאכול פחות, ובעיקר לאכול פחות שומן. אבל האם הכוונה היא לאכול מוצרים מופחתי שומן? לא בהכרח. "כל מי שעשה אי פעם דיאטה, ושילב בתזונה שלו, לדוגמא, גבינה לבנה שכתוב עליה חמישה אחוזים, בהחלט ירד במשקל. לכן כולם חושבים שגבינה כזו היא גבינה רזה", מסבירה לילי רוזן מ"שיווי משקל", מרכז לטיפול בהפרעות אכילה והשמנה. "אבל בגבינה זו למעשה יש 45 אחוזי שומן. פשוט צריך לקרוא את התווית".

למה הכוונה בלקרוא את התווית? חמשת האחוזים המוכרים לנו מהאריזות, מתייחסים למשקל של 100 גרם גבינה. המספר חמש מתייחס למשקל השומן בגבינה. חמישה גרם שומן מתוך 100 גרם גבינה הם חמישה אחוז של שומן. אבל במדע התזונה, אין משמעות למשקלם של רכיבי המזון אלא לתרומתם האנרגטית.

"את הגוף לא 'מעניין' כמה גרם הכנסנו, אלא כמה אנרגיה יוצא לו מזה", מסבירה רוזן. "המזונות שאנחנו אוכלים מורכבים משלושה רכיבים שתורמים אנרגיה, ומעוד רכיבי מזון רבים ומגוונים, כמו ויטמינים ומינרלים שאינם תורמים אנרגיה, ולכן אני לא מתייחסת אליהם בחישוב הנוכחי".

כמה אנרגיה יש בגרם פחמימה?

למעשה, הפחמימות, החלבונים והשומנים כן תורמים לנו אנרגיה, אבל - וכאן אולי טמון הבלבול - גרם אחד חלבון או פחמימה אינו תורם לנו את אותה אנרגיה כמו גרם של שומן. "בגרם שומן יש פי שתיים וחצי אנרגיה מאשר בגרם חלבון או פחמימה. השומן הוא קל, קומפקטי, יעיל ומרוכז - ויש בו הרבה יותר אנרגיה פר יחידת משקל", מבהירה רוזן. "לכן, כדי לחשב את אחוזי השומן במזון, צריך לבדוק את התרומה האנרגטית - דהיינו, הקלורית היחסית של השומן, אל מול התרומה האנרגטית הכוללת של המוצר".

אז האם הכיתוב על גבי האריזות נחשב להטעיית צרכנים או שאולי הוא מסמל רק חוסר ידע? "הסימון לא משקר", מסבירה גם נדיה גרינשטיין-כהן מ"שיווי משקל", "אבל האריזה מספרת לנו את מה שאנחנו רוצים לשמוע - ולא מתרגמת לנו את הנתונים. כדי לאכול גבינה שהיא באמת חמישה אחוזים של שומן על התכולה שאנחנו קונים, נצטרך להתרגל למרקם גבינתי קשוח ולטעם של קש. מצד שני, כן חשוב לדעת מה אנחנו אוכלים".

על פי המידע שנותנות לנו רוזן וגרינשטיין-כהן, לא תמצאו לעולם דיאטנית שתגיד לכם לא לאכול גבינת חמישה אחוזים כי היא שמנה, ושעם גבינה זו לא תצליחו לרדת במשקל. אבל מכאן המסקנה היא פשוטה: ניתן לאכול גם מאכלים עתירי שומן ולרדת במשקל, גם אם מדובר על מוצר שיש בו 45 אחוזי שומן.

מעדן התמימות

"ירידה במשקל נובעת מוויסות כמותי של מזון ואיזון בין אבות המזון", מסבירה גרינשטיין-כהן. "לא מכך שאוכלים מוצר כזה או אחר, ולא מכך שאוכלים מוצרים 'רזים' בהכרח. בארצות אחרות הסימון על הגבינה מתורגם ואצלנו לא. אין בעיה לאכול גבינות שמסומן עליהן חמישה אחוזים של שומן, אבל הן לא גבינות רזות באמת, ולא בגללן יורדים במשקל".

כיום, חברות המזון יכולות להתפאר באחוזים הנמוכים של השומן על האריזות שלהם, כדי לתת ליצרנים תחושה טובה שהתקן הישראלי תומך בה, ושהן מוכרות ללקוחות מוצרי מאכל בריאים ודלי שומן.

"העניין הזה מפריע בעבודה עם אנשים ששואפים לרדת במשקל, מכיוון שהם בטוחים שהגבינה, לדוגמא, באמת מכילה רק חמישה אחוזים של שומן ", מסבירה גרינשטיין-כהן. "בהרצאות שאנחנו נותנות, לעתים ישנם עימותים עם הקהל, שקשה לו להאמין לנתונים שאנחנו נותנות".

נפלאות התווית

בנוגע לנושא הטעיית הצרכנים, מבחינה חוקית מוצרי המזון האלו מסומנים בדיוק על פי התקן הישראלי, ולא נחשבים לעבירה על החוק. השאלה שעולה היא מי באמת אחראי להטעיה? חברות המזון או התקן הישראלי שאינו מעודכן כמו בארצות אחרות, ונותן לציבור מידע חלקי הניתן לפרשנות מוטעית?

"חשוב לציין כי אנחנו בעד כל המאכלים, ולפי הגישה שלנו ניתן לרדת במשקל ולאכול הכל", מסבירה רוזן, "אבל הציבור מעדיף להאמין לפרסום מאשר לידע מקצועי, ולא רגיל לבדוק כל דבר. כדיאטניות אנחנו ממליצות על אכילת מזונות עתירי שומן כחלק מתפריט בריא, אבל צריכות להסביר את המסרים המוטעים שיש על המדף בסופר. מניסיוננו, סימון המזון לא בהכרח מראה את מה שאנחנו חושבים שהוא מראה מה שיוצר בלבול בקרב האוכלוסייה שרוצה לרדת במשקל.

"לאנשים קשה להאמין שמישהי אכלה הכל מהכל - ובכל זאת ירדה במשקל. אבל הסוד האמיתי להצלחה בדיאטה הוא להיענות לרעב ולשובע כווסת כמותי ואנרגטי, לבחור תפריט טעים ומאוזן, ותקן את אופי האכילה מהפן הרגשי".

בואו לדבר על זה בפורום הרזיה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום