חלב? לא בכל מצב

(0)
לדרג

חג השבועות הוא חגיגה גדולה של מוצרי חלב, אך יש לא מעט אנשים שהם אלרגים לחלב או רגישים ללקטוז. גם להם וגם לאחרים מומלץ לאכול במידה

מאת: מערכת zap doctors

"יש שיאמרו שמוצרי חלב הם חלק מהתזונה ההכרחית לנו, בילדות ובבגרות. אבל האמת היא שהאדם שונה מבעלי חיים אחרים השייכים לקבוצת היונקים בכך שהוא ממשיך לצרוך חלב לאחר תקופת היניקה", אומר פרופ' צבי פיירמן מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי הלל יפה. "אי אפשר להגיד בהכרח שמוצרים אלו חיוניים להישרדותנו, זאת למרות שבהחלט יש להם ערכים תזונתיים שחלקם הגדול חיובי".

גבינות מחלב פרה, חלב עזים, חלב כבשים ואפילו חלב באפלו מדינת ישראל עשירה במוצרי חלב לסוגיהן, וכל מעדנייה וסופרמרקט ממוצע מספק מגוון רחב וטעים לחיך. אז נכון, מוצרי חלב מכילים תוספי תזונה מזינים ובריאים, אך יש בהם גם עקב אכילס אחד משמעותי סוכר החלב.

אלרגיה ואי סבילות

ישנה הפרדה משמעותית בין שני מצבים: אלרגיה לחלב ואי סבילות לחלב. המונח "אלרגיה לחלב" מתייחס למצב שבו אדם נולד אלרגי לחלבוני החלב. מדובר בסוג של פגם גנטי, כמו אלרגיה לעקיצת דבורה, אלרגיה לבוטנים וכו'. אם אותו אדם ייחשף לחלבון החלב, הוא יסבול מתופעות אלרגניות כגון פריחה, קוצר נשימה וזה יכול להגיע עד למצב של שוק ואפילו מוות. למי שנולד כאשר הוא אלרגי לחלב אסורה צריכת חלב ומוצריו ככלל.

לעומת זאת, אי סבילות לחלב מתייחסת לסוכר החלב (הלקטוז). מדובר באנזים הנמצא ברירית המעי שאמורה לפרק את סוכר החלב. אנזים זה הינו אנזים המונח על תאי האפיתל (תאי הרירית) במעי הדק, והוא אחרי לפרוק סוכר החלב, שכאמור מצוי בכל מוצר חלב מן החי אותו אנו צורכים.

עם התבגרות האדם, במהלך חייו, הולכת ומתדלדלת כמות האנזים הזה, דהיינו, הגוף אינו מסוגל לפרק את הלקטוז. עניין זה עלול לבוא לידי ביטוי בדרגות חומרה משתנות לתופעות כגון כאבי בטן, גזים, שלשולים ונפיחות בבטן כל אימת שאוכלים מוצרי חלב. תופעה זו, של אי סבילות ללקטוז, שכיחה בקרב כ- 70% מהאוכלוסייה הבוגרת בארצנו, ללא קשר למוצא.

מחיר ההתבגרות

"אופי הדלדול של האנזים במהלך השנים מושפע משמעותית מכמות הצריכה של חלב ומוצרי חלב", מדגיש פרופ' פיירמן, "בגיל ילדות, אי הסבילות היא פחותה, אך ככל שמתבגרים, מי שאוכל ושותה יותר מוצרי חלב - כך גם גופו יגיב בהתאם במהלך השנים". בכל זאת, יש לציין כי ישנם מוצרים שהם דלים בלקטוז באופן יחסי כגון גבינת קוטג' ויוגורט.

"אי סבילות ללקטוז אינה מסוכנת לבריאות באדם (בניגוד לאלרגיה לחלב)", מסביר פרופ' פיירמן, "ההשפעה שלה היא על תחושה פיזית שעלולה להיות בלתי נעימה. דהיינו, השפעה על איכות חיים".

סוכר החלב, לא רק בחלב

עם זאת, רצוי לדעת, שסוכר החלב נמצא היום בהרבה מאוד מוצרים שאינם חלב כמו במוצרים של תעשיית המזון ותעשיית התרופות. מכאן שגם אם מצוין על האריזה (עניין שמחויב בחוק) כי המוצר מכיל סוכר חלב, לא בהכרח נשים לב לכך. "אמנם מדובר בכמויות יחסית מזעריות", מדגיש פרופ' פיירמן, "אך בהחלט רצוי לדעת זאת".

נוכח הדברים הללו, אפשר להימנע מצריכה מוגברת של מוצרי חלב. כמו כן, אפשר ליטול את האנזים בצורה הסינטטית שלו לפני צריכת מוצרי חלב. מוצרים אלו נמכרים ברשתות הפארם ובחנויות הטבע ומסייעים בעיכול מוצרי חלב.

החלב הוא מקור לסידן ולחלבון החיוניים לתזונתנו. עם זאת, לא צריכים להגזים בצריכת מוצריו, ולו רק בשל התופעות הבלתי נעימות שגוררת בעקבותיה הידלדלות האנזים שדואג לפירוק סוכר החלב. אז מה עושים בחג השבועות? פשוט אוכלים במידה..

בואו לדבר על זה בפורום תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום