לרזות בלי לרעוב

(1)
לדרג

לא, זה לא נדמה לכם ככל שאתם מנסים יותר לרזות, אתם חוזרים מהר יותר למשקלכם הישן. דיאטות לא מאוזנות מזיקות לגוף ולנפש, ולא יעילות לטווח ארוך

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

אין זה סוד כי תפריט מאוזן הכולל את כל אבות המזון, הוא סגולה לבריאות טובה ולאריכות ימים. מחסור באחד מהמרכיבים הנחוצים לגופנו עלול להוביל לבעיות קשות, בין היתר למחלות לב, כמו במקרה של דיאטות דלות פחמימות ושומנים. הדיאטות המסורתיות מסתיימות לרוב באפקט היו-יו, כשמעלים תוך זמן קצר את כל המשקל שהורדנו. התשובה, שתעשה טוב גם לבריאות שלנו וגם לגזרה, היא שינוי הרגלי האכילה.

לדברי נדיה גרינשטיין-כהן, בעלת מרכז "שיווי משקל" להרזייה ללא דיאטה, דיאטה לא מאוזנת גורמת לנזקים גופניים ונפשיים כבדים. "כשעבדתי כדיאטנית קלינית במנהטן, ניו יורק", היא אומרת, "אפילו היה לי שלט אזהרה מיוחד במשרד, מעל הראש, המודיע למטופלים על הסכנות של הדיאטה לבלוטת התריס ולכיס המרה".

"ברגע שאנחנו עוברים לדיאטה דלת קלוריות, אנחנו גורמים לגוף להאט את חילוף החומרים", מוסיפה שותפתה לילי רוזן. "הדבר מוביל לאורך זמן לשיבוש בתפקודי בלוטת התריס, עד כדי הצורך בלקיחת תרופות. בנוסף, דיאטות דלות בשומן פוגעות בתפקוד כיס המרה ולפעמים מתעורר הצורך בהתערבות כירורגית".

דיאטה לא בריאה מתבטאת לפעמים במצב שבו למרות המאמץ שאנחנו משקיעים, נדמה כי המשקל פשוט לא יורד. "אנשים שעשו הרבה דיאטות בעבר לא יגיבו לדיאטה הבאה באותה צורה. בדיאטות דלות שומן למשל הגוף יכול להפסיק לפרק את השומן שלו עצמו. הגוף לומד להסתפק במועט, חילוף החומרים מואט ולעתים מערכות פחות חשובות משותקות, למשל צמיחה לגובה אצל ילדים, מחזור אצל נשים, שנפסק כליל בדיאטות קיצוניות; הציפורניים נסדקות, השיער מאבד מהחיוניות ועלולה להתפתח נשירה; ומערכת העיכול לא עובדת כמו שצריך, דבר שיכול להוביל לעצירות", אומרת רוזן.

חושבים רק על אוכל

בנוסף לפגיעה בגוף, למשטר דיאטה קיצוני השפעה על מצב הרוח ובריאותנו הנפשית, ואין צורך להרחיק עד כדי הפרעות אכילה קשות. "האמונות שלנו לגבי אוכל מתחילות להשתנות בצורה שמנתקת את אדם מההבנה הבסיסית של מה שהוא צריך. אתה מפסיק לסמוך על עצמך ומפתח אמונות שגויות לגבי אוכל", אומרת גרינשטיין-כהן. "כל עולמם של אנשים בדיאטה נע סביב האוכל. תופעות הלוואי כוללות גם דיכאון והתקפי חרדה".

אז מה בכל זאת עושים אם רוצים לרזות ומהר?

"לא עושים", פוסקות שתי הדיאטניות פה אחד. לדבריהן, זה לא בריא וגם לא יעיל. "ראיתי בחור צעיר, בן 32, שבמשך חודש עשה דיאטה חריפה ועסק בפעילות גופניות באובססיביות", מספרת גרינשטיין-כהן. "הוא אמנם הוריד יפה במשקל, אבל מבחינה נפשית סבל מהתקפי בולימיה וחרדה. אולי הבעיות התעצמו בעקבות הדיאטה, אבל אין ספק שהוא היה בריא יותר לפני שהתחיל להרעיב את עצמו".

לדברי רוזן, הן אף יימנעו לקבל לקוח שמחפש לרזות בשיטה מהירה, למשל לפני אירוע. "כמה אירועים יש בחייו של הישראלי הממוצע? יש כאלה שבאמת צמים ומנסים לרזות לפני כל אירוע ואירוע. לפי הנתונים, אחת מכל שלוש נשים בישראל מעוניינת להוריד ממשקלה בכל זמן נתון וכך גם אחד מתוך ארבעה גברים".

להשפריץ ולרזות?

ומה עם כל אופנות הדיאטות המתחלפות חדשות לבקרים: דיאטות בלי פחמימות, דיאטות על בסיס מיצי פירות ושאר ירקות, והחידוש האחרון תרסיס שמרססים מתחת ללשון ומרזים? "הטרנדים האלה צצים כי אין פתרון קסם להרזייה, אבל אנשים עדיין מקווים למצוא את המתכון, ועדיף כאן ועכשיו. הרזייה היא עבודה, גופנית ונפשית, ומי שמגיע אלינו יודע שיקח לו זמן להגיע למשקל הנכון בשבילו. מצד שני הוא כבר למד על בשרו שדיאטות מסורתיות לא ממש יעילות, ידוע כי כ-95% ממי שהתחילו דיאטה יחזרו למשקלם המקורי אחרי שנתיים. אנחנו מנסות ללמד אורח חיים, לא דיאטה", מסבירה רוזן.

התשובה לפי מרכז "שיווי משקל", היא לאמץ עקרונות לטווח ארוך. "העקרונות שלנו מובילים לשינוי לכל החיים, לא לשנה או שנתיים. העקרונות הם לאכול לפי תחושות רעב ושובע, לזהות אותן ולפעול לפיהן; להרגיש חופשי לאכול הכל מהכל, לא מתבייש לאכול", אומרת גרינשטיין-כהן, "מדובר בשינוי התנהגותי שדורש מאיתנו ללמוד מה הגוף שלנו צריך ולתת לו את מה שהוא דורש".

ומה אם הגוף שלי דורש צ'יפס, גם זה בסדר?

"כן, הכל אפשרי במידה", מאשרת רוזן, "הכל בתנאי שאת באמת אוהבת צ'יפס ויודעת איך לאכול אותו".

כתבה: יאנה גימפלביץ'

בואו לדבר על זה בפורום הרזיה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום