השמנה: אפשר להשפיע על הגנטיקה

(0)
לדרג

מחקר חדש חושף כי צפייה ממושכת בטלוויזיה משפיעה על הנטייה להשמנה - צפייה של שעתיים מדי יום תעלה את הסיכון הגנטי שלכם להשמין ב-25%

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לא תוכלו לשנות את הגנים שלכם, אבל לפחות תוכלו להשפיע עליהם. הגדלת הפעילות הגופנית בשעות הפנאי וצמצום אורח חיים סביל וישיבה ממושכת, דוגמת צפייה בטלוויזיה, מפחיתות את הנטייה הגנטית להשמנה. כך עולה ממחקר חדש, שבחן לראשונה את השפעת הצפייה בטלוויזיה על הנטייה הגנטית להשמנה. ממצאיו הוצגו בכנס Epidemiology and Prevention/Nutrition, Physical Activity and Metabolism.

החוקרים התבססו על נתונים ממחקר בריאות של אחיות בארה"ב, שכלל יותר מ-7,700 נשים עם נתונים בנושא ומחקר נוסף שכלל יותר מ-4,500 גברים עם הנתונים המבוקשים.

במהלך המחקר עקבו החוקרים אחר מדד מסת הגוף (BMI), זמן הצפייה השבועי בטלוויזיה של המשתתפים והרגלי ביצוע פעילות גופנית. החוקרים הסבירו כי מרבית המחקרים הקודמים להערכת האינטראקציה של אורח החיים -גנטיקה והשמנה התמקדו בגן אחד ספציפי וכעת הם העריכו את הנטייה הגנטית תוך התייחסות ל-32 גנים.

מהתוצאות עולה כי פעילות גופנית מלווה בירידה בסיכון להשמנה, עם ערכי BMI נמוכים יותר באלו שביצעו פעילות גופנית בתדירות רבה יותר. מנגד, ההשפעה הגנטית על BMI היתה בולטת יותר באלו שבילו יותר מ-40 שעות בצפייה בטלוויזיה, בהשוואה לאלו שצפו בטלוויזיה פחות משעה בשבוע.

שעת הליכה ביום

החוקרים משערים כי באמצעות הליכה מהירה בת שעה אחת ביום ניתן לצמצם במחצית את ההבדל בערכי BMI בין אלו עם נטייה גנטית מינימלית להשמנה לאלו עם הנטייה הגבוהה ביותר להשמנה. מנגד, צפויה עלייה של 25% בסיכון עם שעתיים של צפייה יומית בטלוויזיה.

ידוע כבר כי קיים קשר בין צפייה בטלוויזיה לסיכון להשמנה ומחלות נלוות, ללא קשר לפעילות גופנית. זאת על סמך מחקרים שנערכו באירופה וארצות הברית, שם צופים בטלוויזיה, בממוצע, 4-5 שעות ביום.

מהנתונים עולה עוד כי ביצוע פעילות גופנית והפחתת פעילויות כמו צפייה בטלוויזיה, מביאות לירידה בלתי תלויה בנטייה הגנטית להשמנה. עם זאת, מאחר שבדיקות גנטיות עדיין אינן מצויות בשימוש נרחב, יש להתבסס על ההיסטוריה המשפחתית של השמנה בהערכת הסיכון.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום