מסתמן: אשפוז כפוי לאנורקסיות

(0)
לדרג

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק, לפיה יתאפשר אשפוז בכפייה של חולי אנורקסיה. חולה לשעבר: "זו לא שלילת החופש, אלא החזרתו"

מאת: מערכת zap doctors

הצעת החוק, לפיה הפרעת אכילה מסוג אנורקסיה נרבוזה תתווסף לרשימת מחלות הנפש המתירות אשפוז כפוי, במקרים בהם חולה נפש מהווה סכנה לעצמו או לסביבתו, אושרה אתמול (ב') לקריאה ראשונה בכנסת.

יוזמת החוק, ח"כ רחל אדטו (קדימה), הסבירה בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת: "מדי שנה מצטרפים בישראל כ-1,500 אנשים למעגל ההרסני של הפרעות אכילה, 5% מהם ימותו. האשפוז הכפוי יתבצע רק במקרים בהם החולה בסכנת חיים. בשלב הקשה הזה של המחלה, שיקול הדעת של החולים לקוי, ובכך הם גוזרים את גורלם למות ברעב נורא. הורים חוזים בבנותיהם גוועות לנגד עיניהם, ואין מושיע. בהתנגשות בין קדושת החיים מול זכות האדם לגופו, קדושת החיים היא המנצחת".

חולה לשעבר הביעה תמיכה בהצעת החוק, אך הדגישה: "החולה הוא עבד של המחלה, הפועל לרצותה. חייתי בחוסר אונים, לא יכולתי להיעזר כי פחדתי לבגוד במחלה. אשפוז בכפייה הוא לא שלילת חופש בחירה מהחולה, אלא החזרת החופש שנלקח ממנו, אך זהו משחק באש: מאושפז כפוי עלול להיחשב כמי שראוי לתואר של כבוד מהמחלה. טוב יעשה המחוקק אם ישתמש בכל הידע המקצועי והרפואי בנושא".

אם יאושר, יישום החוק צפוי לעלות כ-2.5 מיליון שקל בשנה. עו"ד דניאל רז ממשרד המשפטים ציין כי כבר כיום קיימים פתרונות משפטיים לביצוע אשפוז כפוי, זאת באמצעות מינוי אפוטרופוס. הוא הביע חשש מפני מחסור במסגרות הולמות לאשפוז כפוי של חולי אנורקסיה.

מנהל המחלקה להפרעות אכילה בבית חולים תל השומר, ד"ר איתן גור, הבהיר כי "החוק יחייב את משרד הבריאות להקצות משאבים, להקים יחידה סגורה במחלקה לטיפול בהפרעות אכילה. אין כוונה להחזיק את החולות באשפוז כפוי למשך זמן רב, אלא רק עד שייצאו מסכנת חיים".

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות אכילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום