אלכוהול: שתייה בתבונה

(0)
לדרג

שתיית אלכוהול עלולה לגרום לפגיעה ביכולת הריכוז ולראייה מטושטשת. כדי שלא תסיימו את ערב הסילבסטר בחדר מיון, כדאי לשמור על מספר כללים

מאת: ד"ר עאמר חוסיין

בכל שנה ע?ד הצוות הרפואי בחדרי המיון ברחבי הארץ להשפעות הקשות של מנהג שתיית האלכוהול בערב הסילבסטר. כמעט בכל שנה מגיעים לבתי החולים בארץ צעירים שנפצעו באורח קשה עקב תאונת דרכים, בה היה מעורב נהג שיכור. במקרים רבים מגיעים למיון צעירים שלקו בהרעלת אלכוהול, עקב שתייה מופרזת במסיבת הסילבסטר. אפילו כוסית משקה אלכוהולי אחת, משפיעה על התפקוד המוטורי ועל כל החושים החיוניים בזמן הנהיגה.

האלכוהול פוגע ביכולת הריכוז, בתיאום עבודת השרירים, בתפיסת המרחק ושיווי המשקל ועלול אף לגרום להרדמות על ההגה. כמו כן, האלכוהול מפחית את חדות הראיה, עד כדי ראיה מטושטשת, פוגע בקורדינציית עין-יד, מה שהופך את זמן התגובה לגירוי העיני איטי יותר באופן משמעותי. בנוסף, הופכת העין לרגישה יותר לאור, עד כדי תחושת עיוורון.

השפעות הרות אסון

האלכוהול מתעתע בתחושות הנפשיות ובדרך כלל מעצים את תחושת הביטחון העצמי. נהג שיכור עלול לקחת סיכונים הרי גורל שבאופן מפוכח לא היה לוקח. בדרך כלל תאונות בהן היה מעורב נהג שיכור הן קטלניות. למרות שהחוק מתיר לשתות כוסית משקה אלכוהולי אחד לפני הנהיגה, אין לנהוג בשום אופן לאחר צריכת אלכוהול, גם אם נדמה לנהג כי הוא כשיר לנהיגה ומציע להעדיף נסיעה במונית ממקום הבילוי, כדרך הבטוחה ביותר להגיע בסופם של חגיגות הסילבסטר הביתה ולא לחדר המיון. כמו כן, אופציית הנהג התורן, עדיפה פחות מנסיעה במונית, מאחר וקיים קושי להתרכז בנהיגה, כשכל יושבי הרכב שרויים בגילופין.

לאלכוהול ישנן השפעות הרות אסון, בעיקר על צעירים, שאינם מורגלים בצריכתו ועדיין אינם יודעים מהי הכמות אותה גופם יכול לספוג ולעכל. לא אחת מגיעים לחדרי המיון ברחבי הארץ נערים במצב קשה ולעיתים אף בתרדמת עקב שתיית אלכוהול מופרזת היוצרת הרעלת אלכוהול. מצב זה של הרעלת אלכוהול יוצר הפרעה במלחים בדם, המשפיעה על הלב, על מערכת העצבים ועל השרירים. כמו כן, במצב של הרעלת אלכוהול נפגעים באופן חריף המוח ומערכות הגוף השונות באופן חריף העלול לגרום למוות.

המלצות לשתיית אלכוהול

כדאי לשמור על מספר כללים במהלך חגיגות השנה האזרחית החדשה, על מנת לסיים את הערב בשלום. צריכת אלכוהול הינה סובייקטיבית, ולגימה של כוס יין אחת עלולה להתבטא בקרב שני אנשים באופן שונה לחלוטין. בנוסף, לאלו שלא נוהגים ומתכוונים לשתות אלכוהול בערב הסילבסטר, מומלץ לאכול מנה קלה לפני הבילוי. מנה קלה מרפדת את הקיבה, אך גם אינה מכבידה באופן העלול לגרום להקאה. כמו כן, רצוי לעקוב אחר מספר כוסיות האלכוהול הנצרכות.

חשוב לשתות במרווחים בין מנות האלכוהול ובמקביל לשתות כמות כפולה של נוזלים לא אלכוהוליים ולא מוגזים (הגזים במשקה מאיצים את ספיגת האלכוהול בדם). כמו כן, רצוי מאוד לקבוע מראש את כמות האלכוהול בזמן הבילוי, על סמך ניסיונות קודמים. אדם שלא שתה מימיו, בעיקר אם גילו צעיר מומלץ שלא יתנסה לראשונה באלכוהול במסיבת הסילבסטר, משום שכמויות צריכת האלכוהול המקסימאליות אינן ידועות עדיין וערב המסיבה עלול להסתיים בחדר המיון.

ד"ר עאמר חוסיין הוא מנהל היחידה לרפואה דחופה במרכז הרפואי זיו בצפת.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום