תזונה: חוזרים למשמעת אוכל

(0)
לדרג

החגים כבר מאחורינו ועמם הפיתויים של מאכלים עתירי קלוריות. דוקטורס מציג דרכים פשוטות לאכילה בריאה ומבוקרת להמשך השנה

מאת: חגית לוסטיגמן ולימור גינדי

החגים כבר מאחורינו ואיתם גם הקילוגרמים העודפים. חשבון הנפש של יום כיפור לא תרם להשלת אותם קילוגרמים, וכיוון שתקופת החגים באה אל קצה, זה הזמן לכמה טיפים והמלצות לשנה החדשה ולחגים שעוד נכונו לנו במהלכה.

רבים מאיתנו מתייחסים לתקופת החגים כאל מתקפת זלילה (מלחמה שבה השבויים היחידים הם עודפי השומן שנוספו). אצל רבים מנקרת השאלה כיצד משתלבות ההמלצות היומיומיות להרגלי אכילה נכונים בימים עמוסי כל טוב.

לפניכם מספר טיפים שיעזרו לנו להתמודד עם השפע של ימי חג ושל ימי חול:

^^לא להגיע רעבים מדי לארוחות^^ - בדרגת רעב גבוהה מדי אנו מאבדים את שיקול הדעת ונסחפים לאכילה שאינה מתוך מודעות ובחירה. מתוך התחושה ש"מותר לנו, הרי לא אכלנו כל היום", אנו אוכלים ללא שליטה מכל הבא ליד ובסופו של דבר יוצאים נפסדים. לכן מומלץ לאכול ארוחות קלות לאורך היום, כגון: סלט ירקות עם גבינה/טונה/ביצה/יוגורט.

^^חשוב להפעיל שיקול דעת בבחירת המזון^^ - לא חייבים להסתפק במזונות דלים בקלוריות, אך יש להקדים מחשבה לבחירת המזון ולהעדיף את מה שבאמת אוהבים וליהנות ממנו.

^^יש לשים לב לכמויות המזון הנאכל^^ - הביס הראשון, השני ואף העשירי זהים בטעמם. לא חייבים לסיים את הארוחה בהרגשה ש"מפוצצים" הדורשת פתיחת כפתור במכנסיים.

^^הרימו את הראש מהצלחת^^ - הרגשת השובע מתפתחת כ-20 דקות לאחר תחילת הארוחה. לכן יש להאריך ככל האפשר את זמן האכילה, להניח את המזלג בין ביס לביס, לשתות ולהתבונן איך אוכלים האחרים (גם השמנים וגם הרזים).

^^אל תכריזו על כוונות דיאטה^^ - על ידי כך תמנעו הערות שונות מהסביבה, כגון "דיאטה לא אצלי", "תתחילו ממחר", "את זה הכנתי במיוחד בשבילך" וכו'.

^^מותר להגיד למארח "לא, תודה" בלי להרגיש שאכזבנו אותו^^ - כדאי לומר "לא" החלטי ולא כזה שמסתיים במנה נוספת. רצוי להקפיד שהצלחת לא תהיה ריקה ותאותת למארח שהגיע הזמן למילוי נוסף.

^^גם שתיה מכילה קלוריות^^ - רצוי לשתות במהלך הארוחה מים, סודה ומשקאות דיאטטיים. חשוב שנזכור שכל כוס שתייה ממותקת תורמת כ-100 קלוריות. כוסית יין מכילה כ-70 קלוריות. ל"לחיים" מספיקה רק לגימה.

^^איך אפשר בלי קינוח?^^ אף אחד לא אמר שאפשר, השאלה איזה קינוח. העדיפו קינוח שמבוסס על פירות, כגון סלט פירות (ללא שמנת, קצפת ואבקת סוכר), לפתן פירות, פרי בתנור או גלידת שרבט.

והעיקר, ליהנות מן הארוחה ללא רגשי אשם וחרטה, תוך לקיחת אחריות.

לאלו ששמו את ההמלצות בצד ואגרו קילוגרמים במהלך החגים, "אחרי החגים" זהו זמן מצוין לחזור לשגרה. גם אם חרגנו במהלך ימי החג ואף העלנו במשקל, זו עדיין לא סיבה להתייאש ולזנוח לגמרי את כל ההישגים שהשגנו עד עכשיו ואת הרגלי האכילה שרכשנו. חשוב שנבין שלא כל מעידה חייבת להפוך לנשירה.

השמנה היא תהליך ממושך (על מנת לעלות 1 ק"ג במשקל עלינו לאכול מעבר למספר הקלוריות היומיות שאנו נוהגים לצרוך עוד 7,000 קלוריות עודפות) ואינה נגרמת על ידי אכילה מופרזת בארוחה אחת.

ראשית צריך לקחת אחריות, לעורר מחדש את המוטיבציה ולהיכנס חזרה למסגרת, שכן התמדה ואמונה ביכולתנו הן המפתח להצלחה.

חגית לוסטיגמן ולימור גינדי הן דיאטניות קליניות מהיחידה לתזונה ודיאטה, בי"ח בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הרזיה ללא דיאטה
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום