על סגולותיו של הרימון

(8)
לדרג

הוא צבעוני, מתוק, בעל חיי מדף ארוכים וערך תזונתי רב מאד. מה עומד מאחורי המושג "שתהיו מלאים כרימון"?

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

רבים מאיתנו נוטים להתייחס בשעמום מסויג לרימון ומתייחסים אליו כעוד אחד מן הפריטים המוכרים לנו על שולחן ארוחת החג לראש השנה. האומנם? בשנים האחרונות מתברר ועולה ערכו של הרימון ברמה התזונתית. לרימון, אחד משבעת המינים, יש סגולות רפואיות מוכחות: הוא מסמל יופי ופריון גם בשל צבעו ומתיקותו והוא ידוע בזכות נוגדי החמצון רבי העוצמה המצויים בו.

עץ הרימון הוא אולי אחד מן העצים הותיקים ביותר המוכרים למדע מזה זמן רב. נדמה כי נוכחותו של הפרי המלבב הזה ליוותה אותנו מאז ומעולם. ואולם כעת הוא משתלב כאחד מנציגיה הבולטים ביותר של מהפכת התזונה הבריאה השוטפת את מחוזותינו.

הרימון המצוי המוכר לנו, נקרא בלטינית Punica granatum. הרימון הוא עץ נשיר ממשפחת הרימוניים שמולדתו היא איראן. הוא נחשב כאחד משבעת המינים בתנ"ך ובארץ, הרימון נחשב כצמח מגוייר אשר לא היה קיים בצמחיה הטבעית בנוף הישראלי. הוא הובא לארץ ככל הנראה לפני כארבעת אלפים שנה. מאחר ואין במזרח התיכון מאביקים מתאימים מן הטבע, אין הוא גדל בר אך לאחר שנשתל יכול לשרוד פרא גם ללא טיפול האדם, שכן הוא אינו זקוק בהכרח להשקיה מסודרת ויכול לשגשג גם על כמות קטנה יחסית של מים.

הרימון הוא עץ נשיר ובחורף הוא משיר את עליו עד לבוא האביב. יש לו בין 5-8 עלי כותרת אדומים; העלים הצעירים אדמדמים ובתחילת הקיץ אדמומיותם נעלמת. פריחת הרימון היא בחודשים מרץ ואפריל ופירותיו מבשילים בתחילת הסתיו בין ספטמבר לדצמבר. בארץ אנו יכולים לפגוש שני זנים נפוצים של הרימון: זן בעל ציפה בצבע כהה עם טעם חמצמץ וזן בעל ציפה בהירה עם טעם מתוק.

הרימון מכיל שפע פוליפנולים וטאנינים, הידועים כנוגדי חמצון רבי עוצמה. זרעי הרימון מכילים סיבים, אסטרוגן סטרואידי, פיטואסטרוגן ואיזופלאבונים.

ערך תזונתי

הרימון נחשב לפרי בעל חיי מדף ארוכים במיוחד ויש השומרים אותו אף יותר מחודש ימים ללא קירור. מיץ הפרי מכתים את הבגדים וכמו שכולנו יודעים, הכתמים לא יורדים בכביסה. לרימון מגוון רחב של תכונות רפואיות ותזונתיות אשר חלקן היו ידועות למדע זה מכבר וחלק אחר מתחיל להתגלות בשנים האחרונות.

קליפת הרימון מסייעת בקטילת תולעים, אמבות וטפילים אחרים במערכת העיכול. ברפואה הסינית הקדומה, הרימון נחשב למרפא פצעים. הרימון עשיר בפלבנואידים, אשר נותנים לכלי הדם גמישות וחוזק ומפחיתים טרשת עורקים. בנוסף, חומרים אלו מחזקים את מערכת החיסון, ובשל כך משמש כיום הרימון גם עבור טיפול בדלקת מפרקים ובמניעת סרטן וכן נמצא יעיל לאיזון לחץ דם.

מיץ רימונים

הרימון עשיר באנטי אוקסידנטים, נוגדי חמצון ויכול להאט התפשטות סרטן הערמונית. שתיית מיץ רימונים מועילה יותר מאכילת הפרי עצמו, כיוון ש-70% מנוגדי החמצון שנמצאים בפרי משתחררים מהקליפה בעת סחיטתו.

בשנים האחרונות החלה רווחת גם ההנחה כי מיץ רימון עשוי לעכב תאי סרטן. במחקרים שנערכו באוניברסיטת ויסקונסין שבארצות הברית, נמצא כי מרכיבים המכונים פוליפנולים המצויים ברימון מעכבים את גדילת תאי סרטן העור ותאים של סרטן הערמונית.

פרי מבוקש

מה הופך את הרימון בשנים האחרונות לפרי כל כך אופנתי? ובכן, התשובה לכך נעוצה ככל הנראה בתרבות הבישול ובסגנונות מטבחי הפיוז'ן אשר הפכו בשנים האחרונות את הרגלי האוכל שלנו. הרימון, פרי קל ונוח לעבודה ולאחסון התברר כבן ברית של טעמים רבים ושונים החל בבשר, דגים וסלטים. ערכיו התזונתיים הגבוהים וגידולו הקל והנוח יחסית גורמים בשנים האחרונות להפיכתו מפרי אקזוטי לפרי מוכר ויותר ואירופה כך מסתבר איננה שובעת ממנו.

בשנים האחרונות מדובר אם כן במהפכה של ממש. אלפי דונמים של עצי רימון נשתלים בכל העולם ולמרות זאת, הביקוש עולה על ההיצע. מפרי קטן ומיושן, הפך עצמו הרימון בתוך שנים אחדות למלך השולחן של שפים ובשלני גורמה ברחבי העולם, וכן הגיע והתאקלם בצורה מבורכת בחיי התזונה היום יומיים שלנו.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית, מומחית בניתוחי הרזייה, המנהלת הרפואית של מלב"י - המרכז הרפואי לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום