במה לבחור: חלב עיזים או פרה?

(0)
לדרג

מחקר חדש: לחלב עיזים תרומה משמעותית בנטרול חיידקים העלולים לגרום לנזק עצבי, לדלקות ולזיהומים, בהשוואה לחלב אם ופרה

מאת: מערכת zap doctors

מחקר חדש, שנערך במחלקה לביוכימיה באוניברסיטת אוסקה, ביפן, קובע כי חלב עיזים מסייע בהגנה בפני דלקות וזיהומים. המחקר בחן את הקשר שבין רכיבים ייחודיים הקיימים בחלב העיזים והשפעתם על המערכת החיסונית בגוף האדם.

רכיבים שומניים ייחודיים, הנקראים גנגליאוזידים, המצויים בסוגי חלב שונים, ידועים בתרומתם לחיזוק המערכת החיסונית, הודות ליכולתם לנטרל את ההשפעה המזיקה של חיידקים ולהגן מפני דלקות וזיהומים. רכיבים אלו נקשרים לקולטנים של רעלנים, המופרשים מהחיידקים, ועל ידי כך מנטרלים את פעילותם המזיקה.

במהלך המחקר המורכב, אשר התנהל במעבדה כימית, נבדקו לראשונה ריכוזם של רכיבים שומניים אלו בדגימות של חלב עיזים, חלב אם וחלב פרה ונבחנה השפעתם על נטרול פעילות הרעלנים, של חיידקים מזן ויבריו כולירה ובוטולינום, העלולים לפגוע במערכות שונות, כגון מערכת העיכול ומערכת העצבים המרכזית, וכתוצאה מכך לגרום לנזקים נוירולוגים קשים, אשר עשויים להביא לזיהום, הרעלה ובמקרים קשים אף לשיתוק ומוות.

מניתוח תוצאות הבדיקות שנערכו, הצטיירה תמונת מצב אופטימית, לפיה חלב העיזים הינו היחיד בעל השפעה המנטרלת את חיידק הבוטלינום. מעבר לכך, חלב העיזים הראה יעילות של 100% בנטרול חיידק הויבריו כולירה, לעומת חלב האם שגילה יעילות של 93% בלבד.

מסקנת החוקרים היא, כי לחלב העיזים תרומה משמעותית נגד חיידקים העלולים לגרום לנזק עצבי, לדלקות ולזיהומים, בהשוואה לחלב אם וחלב פרה.

"חלב עיזים שימש בעבר כמקור תזונה חשוב באזור המזרח התיכון והמדבר, אולם נראה כי בשל המודרניזציה המתפתחת נשכחה תרומתו המשמעותית כמקור תזונתי חשוב והיותו מאבני היסוד בתזונה הים תיכונית, הידועה כתורמת לבריאות ואריכות ימים", אומרת לימור בן חיים, תזונאית קלינית, המתמחה בטיפול בחולים ובמניעת מחלות באמצעות תזונה נכונה. "אחת העובדות הידועות ברפואה העממית לגבי חלב עיזים, היא יכולתו המפתיעה לרפא פצעים בפה (אפטות), במיוחד בקרב תינוקות וילדים. הדבר עבר, ככל הנראה, מדור לדור, כתרופת סבתא עתיקה, וכיום הוא נתמך גם במחקרי מעבדה".


גלעד צרי, טכנולוג החלב הראשי של משק צוריאל: "היכולת של חלב העיזים לתרום למערכת החיסונית ולמנוע זיהומים ודלקות, כבר הוכחה בעבר ומחקר זה מצטרף לידע מדעי מצטבר. במחקרים קודמים, החוקרים חשפו לימפוציטים, תאי דם לבנים, של בני אדם לחלב עיזים ומצאו כי הוא גורם לתאי חיסון אלה להפריש חומרים המשפיעים על מערכת החיסון".

המחקר פורסם בגיליון האחרון של כתב העת המדעי לביוכימיה ומטבוליזם Glycoconjugate Journal, היוצא בארצות הברית ומצטרף לשורה של מחקרים חדשים, אשר מצביעים על תרומתו של חלב העיזים בחיזוק המערכת החיסונית.

על סגולות חלב העיזים

חלב עיזים הוא מקור לרכיבי תזונה חיוניים, כגון: חלבון, סידן, ויטמין B2, מגנזיום, ברזל ועוד. עדויות רפואיות מצטברות מצביעות על סגולותיו הבריאותיות של חלב העיזים, בזכות מרכיביו הייחודיים, ביניהם תכולת הסידן הגבוהה, התורמת לבניית עצמות בקרב ילדים ומניעת אוסטיאופורוזיס בקרב מבוגרים, הרכב החלבון ופיזור של מולקולות השומן שמאפשר עיכול קל וטוב יותר, יכולתו לרפא פצעים ויראליים (אפטות בפה) על ידי חיזוק מערכת החיסון, תכולת המינרלים שבו כמו מגנזיום וספיגתם המיטבית במעי ועוד.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום