סופגניה: פצצת קלוריות לחג

(0)
לדרג

קשה לדמיין את חנוכה ללא סופגניות. ואולם מעבר לקלוריות המיותרות חשוב לזכור כי אין בהן שום ערך תזונתי

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

חג חנוכה הוא בעיה אמיתית לכל מי שמנסה לשמור על משקלו. מזג האוויר הקר, האווירה המשפחתית החמה והסופגניות עושים את שלהם ומכניעים לרוב גם את המקפידים על שמירת המשקל לאורך כל השנה.

סופגניות, בניגוד למקובל לחשוב, הן לא המצאה יהודית. גם עמיתנו הגויים ברחבי העולם אוהבים אותן מאד. רשת דאנקין דונטס האמריקאית, המתמחה במכירת סופגניות בלבד, היא מעצמה בין לאומית שיש לה פרישה בכל העולם. בעבר היה ניסיון של הרשת לחדור לשוק הישראלי; אולם, הניסיון הסתיים בכישלון מר שכן הישראלים סירבו לקבל את הגרסה האמריקאית שיובאה לכאן. הרשת התקפלה בתוך כמה שנים בשל הפסדים צורבים.

הסופגניה הישראלית, מעבר לצורה הייחודית לה, גדולה מאד, עגולה וכדורית. בארץ הסופגניה מוגדרת כמוצר עונתי והשיא השיווקי שלה הוא בחודשי החורף בלבד. החיך הישראלי אינו מעוניין בסופגניות בשאר ימות השנה. בקיץ הסופגניה נעלמת, אך היעדרותה מתגלה כחיסרון - הישראלים צורכים כמויות אדירות של סופגניות במהלך ה"עונה".

מסתבר שאין כמעט ישראלים שלא צורכים 3-5 סופגניות במהלך עונת החורף ובחג החנוכה בפרט. כל מומחה תזונה יאמר לכם את האמת המרה: אין פתרון קלורי טוב לנושא הזה. רצוי שלא להאמין לסופגניות דלות קלוריות ומומלץ פשוט להימנע לחלוטין מאכילת סופגניה אם אתם נמצאים בדיאטה.

חגיגת קלוריות

בסופגניה ממוצעת יש 350-500 קלוריות; ורבים מאיתנו אינם מסתפקים בסופגניה אחת. השילוב של בצק שמרים חם תפוח ומטוגן בשמן חם יוצר תרכובת הרסנית של כמות קלוריות בלתי אפשרית כמעט. אין לסופגניה שום ערך תזונתי ראוי לציון - הקמח הוא קמח לבן, וגם "טרנד" הסופגניות מהקמח המלא לא מבטלת את נושא הטיגון. המילויים החדשים הצצים מדי שנה, רק מוסיפים קלוריות נוספות; כולם מתוקים ועתירי פחמימות. בגודל לעומת זאת טמונה הבטחה למזעור הנזק.

על מנת ל"שרוף" את הערך הקלורי של סופגניה אחת שהוכנסה לגופנו עלינו ללכת כשעה על הליכון בחדר הכושר. הערך הקלורי של סופגניה אחת שווה ערך לארוחה מאוזנת ונכונה המכילה: סטייק, סלט, מעט פחמימות ואפילו קינוח דל שומן; לדוגמא - מנה של 150 גרם בשר בקר סינטה או שני שיפודים של קוביות בשר גולש, תוספת של חצי כוס אורז מלא מבושל, פסטה מלאה, תפוחי אדמה בינוניים, ירקות מבושלים או מאודים - שעועית ירוקה, ברוקולי, כרוב, סלט ירקות טרי גדול בתוספת כפית שמן זית ולקינוח פרוסת עוגת שמרים. סופגניות איכותיות במאפיות טובות עולות גם כ-10 שקלים; אכילה של חמש או שש סופגניות כאלו שווה למחירה של ארוחה עסקית במרבית מסעדות היוקרה בתל אביב.

ובכל זאת, כולנו בני אדם ורוצים לחגוג את חג החנוכה בלי להיות משביתי השמחה של הדודה שבדיוק הכינה לנו סופגניות לחג. הפתרון המושלם הוא לפנק את עצמכם באכילה של סופגניה אחת בלבד; דאגו שזו תהיה הסופגניה המושלמת והטובה ביותר שאתם יכולים להשיג ולאחריה פשוט לשכוח מהעניין ככלל שאפשר.

לאלו מכם שמבקשים להרבות באכילת סופגניות ורוצים למזער את הנזק, להלן מתכון אפשרי לסופגניה דלת קלוריות; זה הרבה פחות טעים אך פחות מזיק.

5 כוסות קמח לבן.
3 כפות סוכר.
3 כפות שמן תירס.
1 כפית אבקת אפיה.
מעט מלח.
רביעיית יוגורט.
גביע גבינה לבנה 5%.
4 ביצים.
שמן קנולה לטיגון.

יש להכניס את כל החומרים למיקסר/מעבד מזון ולערבב כ-3 דקות במהירות בינונית.לחלק את הבצק שהתקבל לארבעה חלקים שווים. לרדד את הבצק (כל חלק בתורו) לעובי של כ-2 ס"מ. להכין עיגולים בעזרת כוס. לחמם בסיר שמן עמוק ולטגן את העיגולים משני הצדדים עד קבלת צבע זהוב כ-4 דקות לסופגניה. לפזר אבקת סוכר ולהגיש חם.

ערך קלורי צפוי של כל סופגניה במתכון זה הוא 200 קלוריות בלבד.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית, מומחית בניתוחי הרזייה, מנהלת מלב"י - המרכז לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל במתחם אסותא.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום