תזונת ירקות: לכל גוון יש משמעות

(0)
לדרג

חשבתם פעם מה בריא יותר - תרד, בצל או עגבניה? מסתבר כי לצבע של הירקות יש סגולות בריאותיות ייחודיות

מאת: גלית אלדרוטי

עוד בנושא: ויטמין e, ויטמין k

ידוע כי צריכת ירקות ופירות היא חשובה ומזינה. אולם, ישנה גם חשיבות רבה למגוון, מכיוון שלכל קבוצה של צבע יש תפקיד והיא משפיעה על הגוף בצורה שונה. בירקות, פירות ובצמחים ישנם פיגמנטים, המעניקים את הצבע. בנוסף, קיים הפיטוכימיקלים שהוא שם כולל לרכיבים המיוצרים על-ידי צמחים בעלי סגולות בריאותיות, חלקם הם בעצם פיגמנטים. מחקרים מוכיחים, כי הפיטוכימיקלים על צבעיהם השונים, פועלים יחד עם הרכיבים הנוספים בירקות, וחיוניים לשמירה על בריאות הגוף ולהגנה מפני מחלות והזדקנות.

קיימות חמש קבוצות של צבע: ירוק, אדום, כתום, לבן וסגול, כאשר כל קבוצה מהווה מקור לפיגמנט או לפיטוכימיקל דומיננטי.

הצבע הירוק

קבוצת הירוקים מכילה לוטאין - תרכובת ירקות ממשפחת המצליבים, לשמירה על ראייה תקנית, להאטת הזדקנות העין ולחיזוק העצמות.

^^תרד:^^

פופאי ידע כנראה באיזה ירק לבחור, מכיוון שהתרד הוא מקור לשלל אדיר של רכיבים פעילים. אחד הבולטים שבהם הוא נוגד החמצון המופלא - לוטאין.

הלוטאין תורם לבריאות העין ומפחית את הסיכון למחלות לב וסרטן. התרד הוא אחד המקורות העשירים ביותר בלוטאין, הוא עשיר גם בפיגמנט הירוק כלורופיל, התורם להגנה מפני חומרים מסרטנים ומכיל גם קוורצטין - נוגד חמצון ונוגד דלקות רבות עוצמה. לאנזים מסוים בתרד יש השפעה על לחץ הדם והוא תורם להפחתתו. עוד נמצא, כי התרד עשוי לסייע בצמצום השפעותיה של הירידה תלויית הגיל בפעילות המוח. התרד הינו מקור עשיר לברזל, מגנזיום פולאט (הקשור לחומצה הפולית), בטא קרוטן, ויטמין K וויטמין C. לאור שלל החומרים המזינים והמגנים בתרד, מומלץ לשלבו בתפריט היומי לעיתים קרובות.

הצבע האדום

קבוצת האדומים מכילה ליקופן, העוזר למלחמה בסרטן ובמחלות לב.

^^עגבנייה:^^

צבעה האדום נובע מהפיגמנט האדום ליקופן - נוגד חמצון בר עוצמה, התורם להפחתת הסיכון לסוגי סרטן שונים ובעיקר לסרטן הערמונית, הריאות והלבלב. הליקופן ורכיבים נוספים בעגבנייה תורמים גם להפחתת הסיכון למחלות לב ולשבץ מוחי. העגבנייה עשירה במיוחד בוויטמין C, גם הוא נוגד חמצון יעיל, המסייע בהפחת הסיכון למחלות לב, שבץ מוחי, סרטן וסיבוכי סוכרת. מומלץ לתת לעגבנייה מקום של כבוד בתפריט ולשלב בו לפחות מנה אחת של עגבניות טריות או מבושלות באופן יומיומי (הליקופן יעיל מאוד גם בעגבניות מבושלות ומעובדות, כגון קטשופ).

הצבע הכתום

קבוצת הכתומים, מכילה בטא קרוטן וקרוטנואידים נוספים לשמירה על תפקוד תקין של מערכת החיסון ולמלחמה בסרטן.

^^גזר:^^

"מלך הבריאות" וזאת בזכות עושר של פיגמנטים צהובים וכתומים ממשפחת הקרוטנואידים, המסייעים בהפחתת הסיכון לסרטן ולמחלות לב. הגזר מהווה מקור לשלל ויטמינים, בניהם ויטמין E, נוגד חמצון התורם למניעת מחלות לב ותהליכי הזדקנות, לתפקוד תקין של מערכת החיסון, למניעת סרטן ולבריאות העור.

^^מלון כתום:^^

הכתום של המלון נובע מהפיגמנטים הצהובים - כתומים: בטא קרוטן ואלפא קרוטן (האופייניים גם לגזר ותורמים בעיקר להפחתת הסיכון לסרטן) ומהפיגמנט הצהוב - כתום לוטאין, נוגד החמצון העיקרי בעין, המגן עליה מפני תהליכי הזדקנות. בטא קרוטן ואלפא קרוטן, מהווים גם מקור לויטמין A, החיוני לראייה, לשמירה על תפקוד מערכת החיסון, לגדילה תקינה ולשמירה על בריאות העור. המלון הכתום עשיר גם בויטמין C, נוגד חמצון יעיל, התורם למניעת מחלות לב, שבץ מוחי, סרטן וסיבוכי סוכרת. מומלץ לשלב את המלון הכתום במסגרת התפריט השבועי. מקורות הלוטאין- בצהוב ובכתום: תירס, פלפל כתום, שעועית צהובה ופלפל צהוב.

הצבע הלבן

קבוצת הלבן מכילה תרכובת גופרית, לשמירה על בריאות כלי הדם ולמלחמה בחיידקים ובדלקות.

^^בצל:^^

שכבה אחר שכבה, אוצר בתוכו הבצל הלבן ארומות, טעמים וסגולות רבות עוצמה. תרכובות הגופרית הייחודיות רק לו ולבני משפחתו, מקנות לו אוצר יתרונות.

תרכובות הגופרית תורמות להפחתת הסיכון לסרטן המעי הגס, סרטן הוושט וסרטן השד. בנוסף, הן פועלות כ"תרופות" לדילול הדם ולמניעת קרישויות יתר של הדם, ובכך, הן תורמות גם למניעת מחלות לב. תרכובות הגופרית והכרום (מינרל שנמצא בשפע בבצל) תורמים להפחתת רמות הסוכר בדם, למניעה ולטיפול בסוכרת. הבצל עשיר גם בקוורצטין, נוגד דלקת ונוגד חמצון, המנטרל רדיקלים חופשיים מזיקים במיוחד. כך, הוא תורם למניעת תהליכי הזדקנות ומחלות לב וכלי דם. יכולת הלחימה של הקוורצטין בדלקת מאפשרת לו להקל על בעיות דלקתיות ועל מצבים אלרגיים. הבצל מהווה גם מקור לוויטמינים מקבוצה B, למשל B6. נוכח עוצמתו הבריאותית של הבצל, מומלץ לשלבו בתפריט באופן יומיומי.

הצבע הסגול

קבוצת הסגולים מכילה אנתוציאנינים, להאטת תהליכי הזדקנות הגוף והזדקנות המוח.

^^כרוב סגול:^^

הסגול העשיר של הכרוב הסגול, הידוע בכינויו "כרוב אדום", הוא הסגול של הפיגמנטים הסגולים - אנתוציאנינים. אנתוציאנינים הם נוגדי חמצון רבי עוצמה, אשר תורמים להאטת תהליכי הזדקנות, במיוחד הזדקנות המוח. הם נלחמים גם בטרשת העורקים ובמחלות הלב וכלי הדם. בנוסף, הם בעלי סגולות נוגדות דלקת, והם תורמים להגנה מפני סיבוכי הסוכרת. נוסף על העוצמה הסגולה, כירק ממשפחת המצליבים, מכיל הכרוב הסגול חומרים הנלחמים בסרטן. להפחתת הסיכון לסרטן, מומלץ לאכול לפחות 2-3 מנות ירקות ממשפחת המצליבים בשבוע, או כמנה מידי יום. הכרוב הסגול עשיר במיוחד בוויטמין C ומהווה מקור זמין לסידן.

^^סלק:^^

הסגול של הסלק הוא סגול מיוחד; מקורו בקבוצה של פיגמנטים סגולים יוצאי דופן - הבטאלינים. לבטאלינים ולסלק סגולות נוגדות חמצון חזקות במיוחד וכושר לחימה בסרטן ובמחלות הלב. הסלק הוא המקור העיקרי לבטאלינים בתזונה. הוא מכיל גם חומצה סליצלית, קרובת משפחה של האספירין, נוגדת דלקות, התורמות לשמירה על בריאות כלי הדם והלב. הסלק עשיר בחומצה פולית, התורמת למניעת מומים מולדים במערכת העצבים של העובר ומסייעת להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם. כמו כן, הוא מכיל ברזל מינראלי חיוני למניעת עייפות וחולשה שמקורן באנמיה ולתפקוד תקין של המוח ושל התפתחות יכולת הלמידה לתינוקות וילדים.

לבריאות אופטימאלית, מומלץ לאכול באופן יומיומי, ירקות ופירות מכל קבוצות הצבע.

גלית אלדרוטי היא דיאטנית קלינית ויועצת לדיאטהקלאב.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית ובפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום