תזונה נכונה להצלחה בלימודים

(0)
לדרג

הידעתם? תכנון הרגלי התזונה במהלך יום הלימודים יסייע לשיפור היכולות הלימודיות ולקליטת החומר הנלמד של ילדיכם

מאת: מערכת zap doctors

חופשת הקיץ עומדת להסתיים וזה הזמן להכין את הילדים לבית הספר. לא רק את הספרים, המחברות ושאר צורכי הלימוד צריך להכין, גם תזונת הילד בזמן הלימודים דורשת הכנה מוקדמת. את הימים שלפני תחילת הלימודים כדאי לנצל ביחד עם הילד לבניית תוכנית תזונתית בריאה והקניית הרגלי תזונה שיסיעו לשיפור היכולות הלימודיות וקליטת החומר במהלך יום הלימודים.

הדיאטנית הקלינית מיכל גילאון קרן, ממרכז שניידר לרפואת ילדים, מספקת מספר עצות יעילות לתזונה נכונה בזמן הלימודים.

ארוחת בוקר

מכיוון שלארוחת הבוקר יש חשיבות עצומה לילדים בזמן הלימודים, כדאי להתחיל להיכנס לשגרה של ארוחת בוקר קבועה גם אם מתעוררים מאוחר בחופש. אפשר לנסות שילובים פשוטים של מזונות, שהילד יאכל גם בעת הלימודים, כאשר הזמן בבוקר יהיה לחוץ יותר.

כדאי לחשוב יחד על מספר אפשרויות לארוחת הבוקר, כאלה שתהיינה מקובלות על שני הצדדים ותהיינה גם טעימות וגם מזינות. אפשר לשתף את הילדים בהכנת האוכל, וכך הם יכירו ויטעמו מזונות חדשים.

כאשר הארוחה מורכבת בעיקר מסוכרים פשוטים כמו פירות, מיצים, או ממתקים, חלה עלייה מהירה ברמת הסוכר בדם הגורמת לפרץ אנרגטי. אולם, לאחר כשעה, חלה ירידה מהירה ברמת הסוכר בדם, המובילה לתסמינים של רעב, וחוסר ריכוז. ארוחת בוקר מאוזנת תורמת לשחרור מתמיד של אנרגיה לאורך היום.

^^מדוע חשוב לאכול ארוחת בוקר?^^

בניגוד למה שחושבים, ארוחה בבוקר לא "פותחת את התאבון", אלא מונעת רעב חזק ופתאומי וכך מקטינה את הסיכוי לאכילה עודפת ובלתי נשלטת של חטיפים בהמשך היום.

ארוחת הבוקר משפרת את הריכוז ומגבירה את יכולת פתירת הבעיות. לילדים שאוכלים ארוחת בוקר יש הישגים גבוהים יותר בלימודים, במיוחד במתימטיקה, וכן פחות איחורים ובעיות התנהגות.

ארוחת הבוקר המומלצת היא ארוחה מאוזנת המורכבת ממזונות המכילים פחמימות מורכבות, חלבונים ושומנים מהצומח. ארוחה כזו תורמת לאספקה ממושכת של אנרגיה לגוף, ובמיוחד גלוקוז הנחוץ לפעילות המוח, ומעכבת את הופעת הרעב לכמה שעות.

ארוחת עשר

להמשך היום עדיף לצייד את הילד בארוחת עשר מאשר בכסף לקנייה של ארוחה בדרך. כדאי לנצל את הזמן ערב קודם להכנת כריכים ולשמור אותם במקרר. גם כאן כדאי לחשוב יחד על מספר אפשרויות לארוחה, כאלה שיהיו מקובלות על שני הצדדים.

הכריך יכול להיות מלחם, לחמניה או פיתה - עדיף לבחור במאפה מקמח מלא. שימוש בפיתות יכול להיות נוח במיוחד, למילוי בירקות ובמגוון ממרחים, מכיוון שהן נוטות פחות להתפרק לאחר "תלאות" הדרך עד האכילה.

את הכריך אפשר למלא בגבינות מכל הסוגים, אבוקדו, טחינה, חומוס, פסטרמה, ביצה ועוד. חשוב לגוון את הכריכים ולהפוך אותם לאטרקטיביים עבור הילדים. כדאי להוסיף גם פירות וירקות, רצוי כאלה שעמידים יחסית כמו מלפפון, גזר, פלפל ועגבניות שרי. אחסון בקופסת פלסטיק יקטין את הסיכון שהירקות ימעכו ויזרקו לפח.

סיכום

ילדים הנהנים מתזונה נכונה הם גם ילדים עם יכולת לימודית טובה. התזונה חשובה בכל שלב התפתחותי של הילד - הן פיזיולוגית והן חברתית ורגשית. וככל שמתחילים להקנות הרגלים נכונים מגיל צעיר, כך מצליחים לבסס יסודות של תזונה טובה ואורח חיים בריא בהמשך.

^^אפשרויות טובות לארוחת הבוקר^^

דגני בוקר עם חלב (עדיף דגנים מלאים, אבל אפשר גם שילוב של מלאים עם מתוקים).

כריך עם גבינה או חומוס או אבוקדו.

יוגורט או מעדן חלב עם דגני בוקר או גרנולה.

כוס שוקו עם חטיף דגנים.

שייק פירות כמו בננה בחלב.

דייסת סולת או קוואקר (אפשר גם דייסה קרה כמו אורז בחלב).

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית ובפורום הרזייה ללא דיאטה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום