תזונה בריאה: ניקיון לגוף ולנשמה

(1)
לדרג

כיצד ננקה את גופנו מחומרים מזיקים המצויים במזון? הקפדה על תזונה טבעית וצום על המים עשויה לעזור

מאת: ד"ר ערן אשחר

גופנו הוא מעין מכונה שקולטת חומרים מהסביבה, מנצלת את החומרים האורגניים לתועלתה ופולטת את חומרי הפסולת באמצעות אברי ההפרשה. בתהליך זה גופנו קולט אלפי חומרים אורגניים שנחוצים לו ליצירת אנרגיה, לגדילה תקינה ולתיקון רקמות. מחומרים אלה נבנים התאים ותכולתם, כלומר כל החומרים שמהם מורכב הגוף.

אולם לצערנו, אורח החיים המודרני מוביל לשימוש באלפי חומרים כימיים שמזהמים את המזון, המים והאוויר שאנחנו נושמים ואלה מוחדרים לגופנו באופן קבוע. חומרים אלה לא רק שאינם נחוצים לגוף, אלא מהווים גורמים ראשיים למחלות בגופנו, מה שמוכח באופן מדעי. ישנם כ-80,000 חומרים כימיים שמוחדרים לגופנו וגורמים לנזקים מצטברים לתאים במהלך כל החיים ולהזדקנות מוקדמת.

כדאי לדעת שבמצב של אכילה יומיומית, הולכת ועולה דרגת הרעילות המצטברת בכבד, בקרומי החיבור, בתאי השומן, במערכת העצבים ובכל תא בגוף. במערכת העצבים גורמת הפסולת המצטברת לעיכוב בזרימה ובאספקה של האנרגיה העצבית שחיונית לכל פעולות החיים.

מהו מזון "טוב"?

בתזונה הסטנדרטית יש מידי יום קליטה נוספת של חומרים רעילים בכמות כל כך גדולה, שאברי ההפרשה אינם מסוגלים להספיק ולהפריש את כל החומרים המזיקים מחוץ לגוף. במצב זה ההצטברות הינה ודאית.

רובנו מודעים לעובדה שכדי להיות חזקים עלינו לאכול "טוב". רובנו מקדישים מחשבה ותכנון מסוימים להרכב המזון שלנו. אולם לצערנו, מיליוני אנשים מוטעים על ידי האסכולה הנפוצה ועל ידי תעשיות המזון באשר למה ראוי לקרוא בכלל "מזון" ומה הוא מזון "טוב".

לא כאן המקום להיכנס לפירוט רב, אבל מרבית המזון הנאכל בעולם המערבי ובישראל הוא בעצם מזון גרוע לאדם על פי מה שמתגלה מחקירת תכונות גופו והתאמותיו האנטומיות והביוכימיות. מזון זה יוצר עומס כבד של חומרי פסולת על אברי ההפרשה כתוצאה מעודף חלבונים ושומנים מהחי. חומרים כגון: חומצת שתן, אוריאה, פטומטין, חומצה קרבולית, עודף זרחן ועוד מהווים מעמסה כבדה על אברי ההפרשה ומזהמים את הגוף. המזון המתועש והמעובד והמזוקק גם הוא ברובו נחשב מבחינת הגוף לפסולת. כך שבראיה כוללת גופנו מוצף מידי יום בכמות עצומה של חומרי רעל.

ניקיון פנימי

יש כאלה בינינו שמקפידים יותר על תזונה בריאה, אבל רובנו המכריע בעצם איננו מודע לעובדה שכדי להיות באמת בריאים באורח החיים המודרני עלינו לדאוג באופן קבוע ומודע לניקיון של פנים הגוף, ניקיון נוזלי הגוף ולא רק ניקיון חיצוני, שהוא הרבה פחות משמעותי לחיים. כדי להדגיש את חשיבות הניקיון הפנימי של נוזלי הגוף אציין ש-52 שעות ללא הפרשת שתן מובילים למוות מהרעלה של החומרים הרעילים שבגופנו.

ממה מת אותו אדם? בשתן מצויים חומרים שהגוף מעוניין לסלק אותם מתוכו במהירות המכסימלית. אותם חומרים הינם תוצרי הפסולת של חילוף החומרים הטבעי של תאי הגוף וגם חומרי הפסולת שהוחדרו לגוף באמצעות המזון, המים והאוויר וחומרי הרעל שהאדם הכניס לגופו. אומנם הגוף מסוגל לסבול דרגה מסוימת של חומרים אלה בתוכו, לא בלי לפתח מחלה, אבל עצירתם המוחלטת של חומרים אלה בגוף מעבר לרמה קריטית תגרום למוות מהרעלה על ידי אותם חומרים רעילים. כלומר אנחנו מבינים לראשונה שהרעלה על ידי חומרים שנמצאים בנוזלי הגוף הינה מצב אמיתי, ממשי, פיזיולוגי, ביוכימי שעלול להתרחש בגוף ושניתן למות ממנו.

מחלה אקוטית, שפעת, נזלת, הפרשות מהאוזניים, דלקות שונות, פריחות ועוד הינן מצב של הצטברות גבוהה של חומרי הפסולת לרמה בלתי נסבלת על ידי הגוף. במצב זה פועל הגוף כדי להוריד את רמת הרעילות בנוזליו לרמה נסבלת, אם כי לא קטנה. יחד עם זאת, פעולות אלה אינן מספיקות, כפי שאנחנו רואים בקרב מיליוני החולים בישראל ובעולם המערבי כדי לשמור על בריאות טובה ועל חופש ממחלות כרוניות ואנרגיה ירודה כמו גם מעודף משקל.

ישנן שתי צורות בהן ניתן לגרום לאברי ההפרשה להפריש כמויות גדולות יותר של חומרי רעל ולשקם את תאי הגוף הפגועים והחולים: תזונה מעולה וצום על מים.

תזונה טבעית - היגייניסטית

כאשר החולה מסגל תזונה טבעית ברמה גבוהה ביותר הוא עובר תהליכי ניקוי חזקים שסימניהם ידועים ובולטים לעין שלאחריהם בריאותו הולכת ומשתפרת בקצב מרשים. תזונה דלה בחלבון ושומן, ההיפך הגמור מההמלצות הרגילות, מובילה לשיפור משמעותי ברמת הבריאות. מובן שכאן צריכה להיות התאמה מלאה ואפילו שינויים בתזונה לאורך הזמן בהתאם למצבו ההתחלתי והמשתנה של המטופל.
באופן עקרוני צריך להבין שהתזונה ההיגייניסטית היא התזונה הטבעית ביותר לאדם מטבע בריאתו.

אלפי מחקרים מדעיים שנעשו בעשרות השנים האחרונות על עמים שונים ברחבי כל העולם מוכיחים שמבנה מערכת העיכול, החושים, מיקום בלוטות המיצים וחוזקם, סוגי מיצי העיכול המופרשים בתהליך העיכול, מערכת השיניים האנושית, יכולת המערכות שלנו להתמודד עם פסולת של סוגי מזון שונים וסימנים אנטומיים וביוכימיים נוספים הופכים את האדם למותאם לתזונה מסוימת בלבד.

יפני, אינדיאני, סיני, ערבי, סודני או יהודי כולם בנויים באותה צורה והגוף של כולם מותאם לצריכה של אותן קבוצות מזון. יתירה מזו, כולם חולים באותה מידה כאשר הם סוטים מהמודל האופטימלי וכולם מבריאים ממחלות כאשר הם חוזרים לאכול על פי המודל האופטימלי והמתאים ביותר למשפחת האדם.

צום על מים

האמצעי השני הוא הצום הבריאותי על מים. צום על מים הוא שתייה של מים בלבד במשך ימים רצופים ואולי שבועות. במהלך צום כזה שובתת לחלוטין מערכת העיכול מעבודתה הקשה וכל האנרגיה של הגוף מוקדשת, מוסטת לאברי ההפרשה והניקוי. כיוון שבמצב זה ניזון הגוף מרקמות השומן והרקמות החולות שבו, הרי שתכולתם הרעילה של תאים ורקמות אלה מופרשת מהגוף וכך עובר הגוף תהליך ניקוי מדהים שתוצאותיו הבריאותיות ניכרות וידועות מזה מאות שנים.

ברור שמרבית האנשים כלל לא קראו או שמעו על הצום הבריאותי כאמצעי המניעה, ההחלמה והשיקום הטבעי החזק ביותר של הגוף, וזאת משום שהרפואה לצערנו איננה משתמשת בו. לכן הזכרת המילה "צום" תעורר רתיעה גמורה ופחד איום ממוות. פחד ורתיעה אלה מתחזקים עקב דעתם השלילית וההסתייגות הגורפת של רופאים שמובעת בכל פעם שנושא זה עולה, אף על פי שמעולם לא שמעו או למדו על הצום בבתי הספר לרפואה. מעטים הם היודעים שהצום הוא כלי הריפוי הטוב ביותר שיש לאדם על פני אדמות וההוכחות לכך הן חותכות.

הגישה המקובלת היא שכדי להחלים ממחלות יש לאכול טוב" והרבה, גם בשעת מחלה אקוטית, כשהחום גבוה והגוף דוחה מזון באופן טבעי. גישה זו מבוססת על ההנחה שהמחלות נגרמות במקורן בין היתר כתוצאה ממחסור ברכיב תזונתי זה או אחר. לכן נראה לא הגיוני ואפילו מסוכן דווקא לא לאכול, ודאי שלא יותר מיום אחד.

בדרך כלל נחוצים מספר צומות של כמה שבועות כדי להגיע לניקוי מוחלט. במהלך הצום הגוף גם מפרק תאים ורקמות חולים ציסטות וגידולים מסוגים שונים, משתמש בחומרים השמישים לאנרגיה לגוף ומפריש את חומרי הרעל האגורים בהם מחוץ לגוף, בעיקר באמצעות השתן. בגלל תכונה זו אנו מכנים את הצום הרפואי "ניתוח ללא סכין". אין שום כלי טיפולי בעולם שמסוגל לבצע פעולה חודרנית, מתמשכת ובטוחה כזו כמו הצום.

הצום הוא גם הדרך הבריאה, היעילה, הקלה, הנעימה והמהירה ביותר להפחתת משקל, כיוון שבמהלכו הגוף מפרק את תאי השומן לשם אספקת אנרגיה שוטפת לקיומו שאיננה מגיעה מבחוץ. הירידה במשקל והגעה למשקל תקין הינה גורם חשוב ביותר להחלמה מכל מחלה שהיא. הירידה במשקל נובעת בין היתר גם מתהליך הפרשת הרעלים בתאים שמוביל להפחתה גדולה בכמות הנוזלים שהצטברה בתאי הגוף כדי לדלל את כמויות הרעלים הגדולות. במהלך הצום הגוף מפחית ממשקלו בין חצי קילו לקילו וחצי ביום.
הצום הבריאותי, בניגוד לצום הדתי, נעשה עם שתיית מים אך ללא כל מזון. מיצים של ירקות ופירות הם מזון ולכן לא ניתן לקרוא לתזונה של מיצים, שיכולה לספק לגוף אלפי קלוריות ביום "צום".

אגב, מומלץ לא לבצע צום ללא הנחיה ופיקוח רפואי.

ד"ר אשחר ערן מנהל את המרכז ללימודי היגיינה טבעית ומדעי הבריאות והתזונה. הוא מוסמך לבריאות הציבור (M.P.H) ומדעי הרפואה מהאוניברסיטה העברית י-ם, הפקולטה לרפואה, הדסה וד"ר לנטורולוגיה (רפואה היגייניסטית) מטעם אוניברסיטת Bernadean בארה"ב.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית, פורום תזונה וניקוי הגוף מרעלים ובפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום