כיצד נעבור את הפסח בשלום?

(0)
לדרג

פסח, חג החירות, רק למה אנחנו יוצאים מנו תמיד כבדים יותר במקום קלים ומאושרים? כמה טיפים וכמה הסברים - חג שמח

מאת:
איך נעבור את חג פסח בשלום

חג הפסח מבשר יותר מכל את בוא האביב. עונת המעבר מסמלת לרבים מאיתנו כי הקיץ קרב וצריך להתחיל ולהשיל את הקילוגרמים העודפים מהחורף. מנגד, מסורת ישראל לא הקלה עלינו כלל ועיקר, ונותרה עוד משוכה אחת, ולא קלה במיוחד אותה צריך לעבור:חג הפסח או בשמו "המאיים" "חג המצות".

חג הפסח אומר: ארוחות גדושות, תכופות ועתירות במצות ובמיני תפוחי אדמה, ופחמימות אחרות לא מותירות הרבה אפשרויות להתחיל ברגל ימין את מסע ההרזיה המפרך לקראת עונת הקיץ.

בנוסף לכך, הרגדשה לאחר ימי הסדר והמצות לא קלה כלל, העצירות, כאבי הבטן - כל אלו משאירים אותנו בתחושה שמוטב לו היינו נוהגים אחרת - איך אחרת?

אז מה כדאי לעשות? איך להקטין "נזקים קלוריים" הנכרכים יחדיו עם תחושת החירות והפריחה שחג הפסח מביא עימו?!

יש לבצע חלוקה של מאכלים ל"צמצום" ומאכלים "להגזמה":
- צמצמו ככל שניתן באכילת מצות (במצה יש כ- 140 קלוריות, שווה ערך ל- 2 פרוסות לחם או 4 פרוסות לחם קל).
- צמצמו באכילת מטוגנים למיניהם כמו גם באכילת תפוחי אדמה.
- מנגד: הרבו באכילת פירות וירקות, בשר, דגים ועופות.
- הקפידו על שתייה מרובה: לפחות 8 כוסות מים ביום.
- הרבו באכילת אגוזים, למרות שבימים רגילים נחשבים עתירי קלוריות. האגוזים עדיפים על עוגיות, ממתקים ועוגות כשרות - שאינם משביעים כלל.

ורק לידע כללי (מומלץ לתלות במקום אסטרטגי במטבח במהלך החג למען יראו ויראו...)

1 מצה = 140 קקל
1 קנידלאך בינוני מקמח מצה = 60 קקל
1 תפוא= 120 קקל
100 גרם אגוזים = 650 קקל

ואיך מתמודדים עם העצירות ?

כולנו מכירים את "תחושת הפסח": אחרי מס' לא מבוטל של מצות ואחרי ארוחת חג הנמשכת 4 שעות וסובבת ברובה סביב אוכל, מרגישים כבדות במקרה הטוב ובעיה אמיתית של עצירות במקרה הרע.

הפתרונות הטבעיים לטיפול בעצירות:
- מומלץ לערבב כף שמן זית+ כף מיץ לימון + כף מים פושרים. תערובת זו מגרה את מערכת העיכול וגורמת להמרצת פעילותה.
- מומלצת שתיית כוס מיץ עגבניות עם כפית שמן זית.
- מומלץ להשרות שזיפים מיובשים במים ולאכול בבוקר בתוספת כפית דבש.
- מומלצת אכילת 2 תמרי הינדי העשירים בסוכר פירות- פרוקטוז.
- מומלצת אכילת תרד טרי או מבושל, פלפלים קלויים או חסה.
- יש להקפיד על שתיית 3 ליטר מים ביום.
- יש להימנע מאכילת אורז, בננה ותפוח-עץ.
- יש להקפיד על הליכה של 30 דקות בכל יום כדי להכריח את הגוף להיות בתנועה.

טיפים ועצות להגנה מפני "גזים" וכאבי בטן

מקור ראשון לגזים במערכת העיכול הוא אויר רגיל שאנו בולעים בזמן אכילה או דיבור.
רוב האוויר נפלט מאוחר יותר בגיהוק. אך כאשר כמות האוויר שנבלע היא גדולה (אופייני בעיתות חרדה), נגרמת נפיחות בבטן, ובנוסף לגיהוק, האוויר משתחרר לעיתים גם דרך פי הטבעת.

מקור אחר הוא תהליך העיכול עצמו, שבמהלכו נוצרים גזים במעיים. מוצרי מזון המועדים לפורענות הם משפחת הקטניות - בעיקר חומוס ושעועית, וכן ירקות כמו כרובית, ברוקולי, וכרוב ניצנים.

גורם נוסף, שכיח פחות, הוא מחסור באנזימים מסוימים במערכת העיכול. במצב זה תהליך הפירוק של מזונות מסוימים הוא בלתי תקין - וגורם להיווצרות גזים.

קשה למנוע לחלוטין את הנפיחות והגזים, אך להלן מספר טיפים לצמצום התופעה מאת אירית אפק, מנהלת מוצר "גזים X " מסדרת "עוכלי" של כצט:

פעילות מונעת:
הימנעות מאכילת הקטניות והירקות המועדים לפורענות, כנזכר למעלה.
אם בכל זאת מכינים ארוחה מירקות אלו, רצוי להרתיחם היטב.

הימנעות משתיית משקאות מוגזים יכולה לסייע בהפחתת הגזים.

הימנעות מדיבור בזמן האוכל תצמצם את בליעת האוויר.

מאכלים ומשקאות מסייעים:
זרעוני קימל - מומלץ להוסיפם לסלט כרוב.
משקה קימל: מרתיחים 2 כוסות מים ומוסיפים כפית קימל.
מניחים לתערובת להתבשל מעט, מסננים את הקימל ולוגמים מידי שעה.

תה מנטה קר - לגימה איטית שלו עשויה גם היא לעזור.

תפוחי אדמה ידועים כסופחי גזים - ניתן לשתות את מי הבישול שלהם, או לשלבם בארוחה.

מאכלים יבשים כמו פיתה או לחם לא טריים יספחו את הגזים.

ליקר אניס מוכר כמפחית גזים.

רוב התרופות הקיימות בתחום זה מכילות פחם פעיל אשר סופח את הגזים.
הפחם הפעיל אינו נספג במערכת העיכול, אינו עובר מטבוליזם והוא מופרש בצואה.

אך במקביל לפעילותו הרצויה של הפחם הפעיל תיתכן גם ספיחה של אנזימים, ויטמינים, חומצות אמינו, מינרלים ומרכיבי תזונה חשובים אחרים.
מסיבה זו יש להמתין שעתיים מנטילת פחם פעיל לפני נטילת תרופות אחרות, כדי שפעילותן לא תיפגע.
חלב עלול להקטין את כושר הספיחה של הפחם.

מרכיב רפואי יעיל אחר לטיפול בגזים הוא סימתיקון. סימתיקון הוא חומר ייחודי שמפרק גזים וקצף מכל סוג ומקור (בירה, חלב אפילו סבון).
הוא משנה את מתח הפנים של בועות הגז כך שהן מתאחדות לבועות גדולות יותר ומשתחררות בקלות.
לסימתיקון המצוי בתכשיר גזים-X מסידרת עוכלי,אינו נספג ולכן אין לו תופעות לוואי (אינו מרדים, אינו גורם לעצירות) וניתן לקחת אותו בקביעות.

בואו לדבר על כך בפורום תזונה ודיאטה

טבלת הפעילות הגופנית באדיבות אתר מכון וינגייט

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום