סטרואידים אנאבוליים מזיקים ללב

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי שימוש ממושך בסטרואידים לעיצוב הגוף עשויה להעלות את הסיכון למחלת לב כלילית ולהפרעות בתפקוד החדרי

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ודאי שמעתם לא פעם על התופעה של נטילת סטרואידים אנאבוליים על ידי ספורטאים ומפתחי גוף, למרות שיש על כך איסור חמור מטעם ארגוני הספורט. כעת, מחקר חדש מחזק את הטענה על הנזק הבריאותי שבנטילת סטרואידים מסוג זה. תוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Circulation.
עולה כי שימוש ממושך בסטרואידים אנדרוגניים אנאבוליים, האסורים לשימוש בקרב מרימי משקלות, עשוי להוביל לירידה בתפקוד החדרי, כאשר ההפרעה עשויה להיוותר גם לאחר הפסקת השימוש בהם.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים מארצות הברית את התפקוד הלבבי ואת היקף הנגעים הטרשתיים בעורקים הכליליים בקרב 140 גברים מרימי משקלות, בגילאי 34-54 שנים. המדגם כלל 54 משתתפים שלא השתמשו בסטרואידים אנאבוליים ו-86 משתתפים שנטלו סטרואידים אלו, מהם 58 נטלו את הסמים באותה עת ו-28 השתמשו בהם 15 חודשים טרם ההערכה.

החוקרים לא זיהו הבדלים רבים בין אלו שהשתמשו ואלו שלא השתמשו בסטרואידים האנאבוליים, אם כי מדד מסת הגוף ומדד מסת גוף ללא-שומן היו גבוהים יותר בקרב המשתמשים בסטרואידים.

בקרב אלו שהשתמשו בסטרואידים תועד תפקוד סיסטולי ירוד משמעותית של חדר שמאל, בהשוואה לאלו שלא השתמשו בסמים (52% לעומת 63%, בהתאמה). גם התפקוד הדיאסטולי היה ירוד יותר מנבדקים בריאים.

בקרב המשתמשים בסטרואידים תועד גם נפח נגע טרשתי גדול יותר משמעותית, עם הבדל ממוצע משוער של 0.46 ממ"ק. הניתוח תוקן לגיל, מוצא/גזע, היסטוריה של עישון, קוקאין ו/או תלות באלכוהול, שעות פעילות אירובית בשבוע במהלך עשר השנים האחרונות וסיפור משפחתי של מחלת עורקים כלילית.

החוקרים זיהו הבדל מובהק בתפקוד הסיסטולי של חדר שמאל בין אלו שהשתמשו בסטרואידים ועדיין נטלו את הסמים ואלו שהפסיקו את השימוש טרם המחקר. עוד זיהו החוקרים הבדל מובהק, אך פחות בולט, בתפקוד הדיאסטולי של חדר שמאל בין משתמשים בהווה ומשתמשים בהווה בסטרואידים אנאבוליים, עם הבדל ממוצע של 1.1 ס"מ לשניה.

הנתונים הצביעו על קשר מובהק בין מינון סטרואידים אנאבוליים במהלך החיים ובין נטל טרשת עורקים כליליים, כאשר כל עלייה של עשר שנים בשימוש המצטבר בסטרואידים לוותה בעליה של 0.60 יחידות בנפח הנגע הטרשתי.

החוקרים קוראים לשקול שימוש בסטרואידים אנאבוליים בהערכת גברים צעירים עם סימנים להפרעה בתפקוד לבבי.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום