ספורט: אישיות מועדת לפציעות

(0)
לדרג

שחקנים שמשתעממים בקלות ומחפשים ריגושים נפצעים יותר מספורטאים אחרים. מחקרים גילו כי לאישיות העוסק בספורט יש קשר הדוק לסיכוייו להיפצע

מאת: מאת ד"ר איתי זיו ועמית אברהם

מתברר שאישיות הספורטאי משפיעה על הסיכוי ללקות בפציעות מסוגים שונים. יש ספורטאים שנפצעים יותר מאחרים אפילו באותו ענף ספורט, אחרי אותו מספר שעות אימון שבועיות.

לפי מחקר שנערך באוניברסיטת אלבמה, אתלטים מקצועיים בעלי סף ריגוש גבוה יחוו יותר פציעות במהלך העונה ויפסידו בסך הכול יותר ימי משחק. המחקר בדק 18 שחקני הוקי מקצוענים בני 21-33 מארה"ב במהלך 18 שבועות עונת המשחקים. השחקנים ענו על שאלון אישיות ושאלון על הטמפרמנט הכללי שלהם. במהלך 18 שבועות הניסוי עקבו החוקרים אחר מספר הפציעות וחומרתן, ואחרי מספר הפעמים ששחקנים לא שיחקו. בממוצע, השחקנים נפצעו כמעט שש פעמים, שגרמו להם להפסיד 10 ימי משחק במהלך העונה. השחקנים שנמצאו על פי המבדקים כמשתעממים בקלות וכאלה שהוגדרו כמחפשי ריגושים חוו יותר פציעות מספורטאים אחרים. השחקנים בעלי טמפרמנט גבוה והרגישים יותר חוו גם הם יותר פציעות. עם זאת, חומרת הפציעות לא הייתה קשורה למידת חיפוש הריגושים של השחקנים.

במחקר שנערך במרכז לחקר פסיכיאטריה התפתחותית, גנטית וחברתית בלונדון נבדקו גורמים אישיותיים בקרב 43 נחקרים שחוו פציעה בהשוואה ל-43 נחקרים לא פצועים, ששימשו קבוצת ביקורת. נמצא כי קיימים שלושה דפוסי אישיות המועדים לפציעות: רגישות יתר, מוחצנות והתמודדות לקויה עם מצבים שונים. הנחקרים נשאלו האם הם שקלו לנקוט צעדים למניעת פציעה לפני שנפצעו, והאם הם מרגישים אשמים בגין הפציעה. נמצא כי נחקרים שפעלו לפי אחד משלושת דפוסי האישיות המועדים לפציעות חשים תחושת אשמה בגין הפציעה ונוטים פחות לנקוט צעדים למנוע אותה.

אישיות משפיעה פציעות ושיקום

מחקר שנערך במחלקה לכירורגיה אורטופדית בהדינג'ה בשבדיה הראה תלות בין מוטיבציה, שאפתנות ותחרותיות לבין הסיכוי להיפצע בקרב רצים. אנשים התלויים בביצועים הספורטיביים שלהם למען תחושת שלמות והעלאת מצב הרוח, מועדים יותר מאחרים לפציעות, בעיקר נשים.

אישיות הספורטאי משמעותית מאוד גם בכל הנוגע לשיקום מפציעה. ידוע כי מחשבות חיוביות ואופטימיות הן מרכיב חשוב לניבוי הצלחת השיקום וחזרת הספורטאי לרמת פעילות חלקית או מלאה. מרכיבים אישיותיים משפיעים גם על מידת שיתוף הפעולה, ההתמדה והיכולת להתגבר על מכשולים שונים (כאב, הגבלה בתפקוד וכו'), המהווים חלק בלתי נפרד מכל הליך שיקום. האמונה של המתעמל ביכולתו להתמודד עם הפציעה, להתגבר עליה ולחזור לפעילות דורשת התגייסות הן של המתעמל והן של אנשי הצוות המלווים אותו בתהליך השיקום (פיזיותרפיסטים, פסיכולוגים של ספורט ומאמנים).

ד"ר איתי זיו, הוא סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב, מומחה לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר.

עמית אברהם הוא פיזיותרפיסט מוסמך, מומחה לפיזיותרפיה אורטופדית ופציעות ספורט. מרצה לפציעות ספורט בקמפוס "שיאים".

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום