לכו על הבריאות, קומו מהכיסא

(0)
לדרג

לפי מחקר גדול ומקיף, הליכה במקום ישיבה מאריכה תוחלת חיים; אם תקומו פעם בשעה ותצעדו במשך שעתיים תורידו את הסיכון למוות ב-30%

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לקום מהכיסא לשתי דקות פעם בשעה, זה כל מה שצריך. מחקר חדש מגלה כי החלפת שתי דקות פעילות יושבנית בפעילות גופנית בעצימות קלה מלווה בירידה של 33% בשיעורי מוות מכל סיבה, וירידה גבוהה אף יותר, של 41%, בשיעורי מוות בקרב חולי כליות כרוניים. כך עולה מתוצאות חדשות, שפורסמו לאחרונה במהלך בכתב העת Clinical Journal of the American Society of Nephrology.

החוקרים התבססו על נתוני סקר NHANES (National Health and Nutrition Examination Survey) בשנים 2003-2004 ובחנו את הקשר בין פעילות בעצימות נמוכה וקלה עם מוות. הם הגדירו פעילות יושבנית כפעילות של פחות מ-100 ספירות לדקה, כפי שקבע על ידי מד האצה, פעילות נמוכה כ-100-499 ספירות לדקה, קלה כ-500-2,019 ספירות לדקה ופעילות מתונה/מאומצת כ-2,020 ספירות לדקה ומעלה.

הם השלימו ניתוח של הנתונים לקביעת ההשפעה על המוות של החלפת שתי דקות בשעה של התנהגות יושבנית בשתי דקות בשעה של פעילות בעצימות נמוכה, קלה או בינונית/מאומצת, תוך תקנון למשך שתי הפעילויות האחרות.

בכל מדגם המחקר, שכלל 3,626 משתתפים, משך הפעילות היושבנית הממוצע עמד על 34.4 דקות בשעה, בהשוואה ל-40.8 דקות בקבוצת חולים עם מחלת כליות כרונית (383 חולים). מהממצאים עולה לפיכך כי אלו עם מחלת כליות כרונית בילו שני שליש יותר מזמנם בפעילות יושבנית.

לדברי החוקרים, החלפת זמן יושבני בפעילות בעצימות נמוכה, דוגמת עמידה, לא לוותה בירידה בשיעורי המוות באף אחת מהקבוצות במהלך מעקב של כשלוש שנים. עם זאת, הפחתת זמן הישיבה בשתי דקות בכל שעה והוספת שתי דקות של פעילות בדרגה קלה, דוגמת הליכה רגילה, לוותה בירידה של 33% בסיכון לתמותה בכלל מדגם המחקר וירידה של 41% בסיכון לתמותה בתת-קבוצה של חולים עם מחלת כליות כרונית. בשתי הקבוצות, החלפת משך זמן יושבני בפעילות בעצימות בינונית/מאומצת לוותה בירידה לא-משמעותית בסיכון למוות.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום