לאומית: תאושר תרופה לפרקינסון?

(0)
לדרג

מצוקת מבוטחי לאומית חולי הפרקינסון שאינם זוכים לתרופת הדואודופה היקרה, נדונה בוועדה בכנסת. בכללית, במאוחדת ובמכבי מאשרים. בלאומית יבדקו האפשרות

מאת: מערכת zap doctors

בקופת חולים לאומית תיבדק האפשרות לאשר מתן תרופת הדואודופה היקרה לאחר שמצוקתם הקשה של מבוטחי הקופה, חולי הפרקינסון, הנאלצים להתמודד עם סירובה לאשר עבורם את תרופה המקלה על סבלם (אינה בסל התרופות), זכתה היום (ב') לדיון מיוחד של הוועדה לפניות הציבור בכנסת.

חולי פרקינסון במצב מתקדם ובני משפחותיהם הציגו בפני חברי הוועדה בראשותו של חבר הכנסת, ישראל אייכלר (יהדות התורה), את מצוקתם הקשה כשסיפקו תיאורים מצמררים על מצבם:

א', בשם אביו בן 82, החולה מעל 15 שנים: "רוב השנים התרופות עזרו לו ובשנה האחרונה חלה התדרדרות והטיפול לא עוזר. הוא עבר ניסיון בדואודופה וזה היה מדהים לראות איך ממצב פיזי ומנטלי קשה, השואף להיפרד מהחיים, תוך יום קם מהמיטה, הולך צוחק ומכיר את כולנו. התרופה משנה חיים".

ש.ה. חולה פרקינסון 15 שנה: "אישרו לי את הטסטים בלאומית, אבל לא את התרופה, למרות שבית החולים אישר את זה שאני מתאים. לכדורים יש תופעות לוואי קשות זה מצב בלתי נסבל".

ר' שבעלה חולה, חשפה כי מלבד התופעות הפיזיות יש קשיים עצומים לבית ולמשפחה. למיטב ידיעתי זה קורה ל-13% מהחולים, שהם אלו שיגיעו לדואודופה. קופ"ח בעזות מצח מסרבת לאנשים שמשלמים כל השנים. אני מבקשת שתשלמו את ה-12,000 ¤ האלו וסופסוף לפטור אותנו מזה. בכמה מדובר? 100 חולים בשנה?".

פרופ' מיגל שוורץ, מומחה להפרעות תנועה מבית החולים בני ציון הסביר: הקושי בכדורים הוא בהשתלטות על תופעות הלוואי. החולה במצב מתקדם נמצא בין הפטיש לסדן- מחד, זקוק לתרופה ומאידך, היא גורמת לנזק. בשנים האחרונות התברר שאפשר לדלג על הקיבה דרך צינור ולתת לחולה בדיוק את המינון שצריך, באמצעות טכניקת ה"דואודופה" העוזרת בכל תופעות הלוואי".

לאומית, היחידה שאינה מספקת את התרופה

עמיר כרמין, יו"ר עמותת הפרקינסון בישראל: הטיפול אמנם אינו בסל הבריאות. לכאורה הקופות לא חייבות לתת אבל הן כן נותנות, מלבד קופת חולים לאומית שבאופן גורף אינה מאשרת את הטיפול. מדובר בעשרות חולים שהדואודופה תעזור להם. התוצאה היא שיש אפליה כלפי חולים בקבלת הטיפול".

לשאלת יו"ר הוועדה, ח"כ אייכלר מה עלות התרופה, השיב כי: "המחשב הצמוד עולה כמה אלפי דולרים וכן עוד כמה אלפים לטיפול. החולה צריך משכנתה כדי לשלם את התרופה, שעברה לאחרונה את הביקורת האמריקאית".

ד"ר אורן כהן, אחראי תחום הפרעות תנועה במרכז הרפואי אסף הרופא: "יש קבוצה שאין לה כל ברירה אחרת למעט הדואודופה. אותה קבוצה נדונה לסבל קשה מאוד. אנחנו עומדים מולם ללא כל דרך לעזור להם כשאנחנו יודעים שיש אפשרות לעזור".

מה על הביטוח הסיעודי במעבר לקופות אחרות?

מ. א. חולה 15 שנה: ייסורי התופת בלתי נתפסים והמחלה נוסעת בכיוון אחד. מגיע שלב של חי מת ולדאבוני עוד יותר גרוע מת חי. לפני 5 שנים עברתי את הניתוח לדואודופה ואני חי, נושם ובועט. עברתי מלאומית למכבי בעקבות המחלה.
חולים נוספים ציינו כי עברו לקופות שונות כדי לקבל את הטיפול ואחרים איימו לעזוב את לאומית.

אייל חסידים ממשרד הבריאות, מהפיקוח על הקופות : בעת המעבר לקופה אחרת הוותק של המבוטח נשמר.

ורד קירו זילברמן, היועצת המשפטית לוועדה, הדגישה ש"כל אדם יכול לעבור מקופה לקופה והקופות מחויבות לקבל. אבל יש דברים נלווים שנפסקים כמו הביטוח הסיעודי.

היו"ר, ח"כ אייכלר אמר כי "זו לקונה שחייבים לתקן. לא ייתכן שאומרים שאפשר לעבור אבל למעשה לא מספקים ביטוח סיעודי. המשמעות בפועל היא שחולה אינו יכול לעבור. צריך לתקן את החוק".

ד"ר אמיר פרידנברג, מנהל רפואי בשב"ן בקופ"ח לאומית, טען: "התרופה נדונה כמה פעמים בוועדת הסל ונדחתה. העלות שהעריכה ועדת הסל היא 50 מיליון ¤. ללאומית כ-5 מיליון שקלים. המחוקק דורש מאתנו לעמוד בתקציבים. לבי לבי עם החולים אך מה ההבדל ביניהם לבין חולי סרטן הריאה. לשב"ן יש תכניות. אנחנו נותנים יותר ל-CP למשל מקופות אחרות. אני יושב בוועדת הסל ובשנה שעברה זה ירד ביום האחרון בגלל צהבת C. הוא הבטיח כי ישתדל בוועדת הסל להכניס השנה את הדואודופה".

ח"כ אייכלר פנה בדרישה לנציג לאומית ד"ר פרידנברג: "אם כללית, מאוחדת ומכבי עושות את זה למה שלאומית לא תקבע את הזכאות בוועדת חריגים?. המדינה צריכה לתת את כל הדברים הללו שמצילים חיים או מאפשרים איכות חיים נכונה. אך ועדות החריגים נועדו לעזור למקרים כאלו לקבל אישור לפנים משורת תרופות הסל. מדובר בחמש משפחות מתוכן שתיים שפנו. אבקש שלאומית תאשר באופן מקצועי בוועדת חריגים את הבקשה. הקופה לא תתמוטט". הוא ביקש ממנו בנוסף "לפעול להכניס את התרופה לוועדת הסל השנה".

בסיכום הבטיח אייכלר כי הוועדה תגיש הצעת חוק להסדיר את הביטוח הסיעודי, במעבר חולים מקופה לקופה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום