מדוע שחיינים סובלים מאסתמה?

(0)
לדרג

במהלך מחקר בינלאומי נמצא כי עד רבע מהשחיינים האולימפיים סבלו מאסתמה. המחלה נפוצה יותר בתחרויות סיבולת ימיות, כמו שחייה במים פתוחים ושחייה צורנית

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ספורטאים אולימפיים סובלים יותר מאסתמה, בעיקר שחיינים למרחקים, בהשוואה לספורטאים העוסקים בתחרויות ספורט ימי אחרות. כך עולה ממתוצאות מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העתJournal of Allergy and Clinical Immunology. החוקרים מצאו כי כרבע מהספורטאים שלקחו חלק בתחרויות שחייה סבלו מאסתמה, אם כי המחלה הייתה נפוצה יותר בקרב ספורטאים מאזורים מסוימים בהשוואה לאחרים.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים נוכחות אסתמה בקרב כל הספורטאים הימיים שלקחו חלק בתחרויות בשנים 2005, 2007 ו-2009 בתחרות FINA העולמית ובמשחקים האולימפיים בשנים 2004 ו-2008. ספורטאים עם אסתמה התבקשו לספק הוכחה לחסימת דרכי האוויר עם בדיקה קלינית בכדי לקבל היתר לשימוש במשאפים, שאחרת אסורים לשימוש במהלך התחרויות.

במרבית השנים, כללו תחרויות השחייה יותר משתתפים עם אסתמה או הפרעה חסימתית אחרת בדרכי האוויר, בהשוואה לאירועים ימיים אחרים. במשחקים האולימפיים ב-2008, באופן חריג, בתחרויות שחייה צורנית ושחייה במים פתוחים נרשמה שכיחות גבוהה של אסתמה.

מדי שנה נמצא כי בין 12-25% מהשחיינים סבלו מאסתמה. ב-2008, כ-25% מהשחיינים, 26% מהשחיינים במים פתוחים ו-22% מאלו שהשתתפו בתחרויות שחייה צורנית סבלו מאסתמה.

באופן כללי, אסתמה הייתה נפוצה יותר בקרב ספורטאים בתחרויות דוגמת טריאתלון או רכיבה על אופניים, בהשוואה לתחרויות דוגמת סיף, כדורעף או טניס שולחן. אסתמה הייתה נפוצה יותר בתחרויות סיבולת ימיות, שכללו שחייה, שחייה במים פתוחים ושחייה צורנית, בהשוואה לתחרויות דוגמת צלילה.

שכיחות אסתמה הייתה גבוהה יותר בקרב ספורטאים מאזור אוקיאניה, אירופה וצפון אמריקה, בהשוואה לאלו מאסיה, אפריקה ודרום אמריקה. עוד היה מעניין לגלות כי אף שאסתמה נפוצה יותר בנשים בהשוואה לגברים באוכלוסיה הכללית, ההבדל בין המינים לא תואר בספורטאים אלו.

החוקרים מוסיפים כי בקרב שחיינים עם אסתמה לא תועד סיכוי גבוה או נמוך יותר לזכות במדליות, בהשוואה לספורטאים אחרים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.
בואו לדבר על זה בפורום אלרגיה ואסתמה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום