הדרך אל הכושר

(0)
לדרג

עשית מנוי, רכשת בגדי ספורט מהודרים, על מה עוד צריך לחשוב לפני שקורעים את חדר הכושר? כמה עצות

מאת: אנשים רבים, גם בגילאים מבוגרים למדי, נדבקים באחרונה ב"חיידק" הכושר הגופני, ומבלים שעות רבות בפעילות אינטנסיבית בחדרי הכושר האופנתיים. רבים מהם אינם מודעים לסכנות הבריאותיות שאורבות להם. לד"ר נעמה קונסטנטיני, מנהלת המרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט, יש בשבילכם כמה עצות מעשיות; כך תעשו זאת נכון.

מאת: אביטל ניצן
באדיבות אתר מכון וינגייט

לדברי ד"ר קונסטנטיני, בבדיקות שנערכו נמצא כי כ- 10% מהנבדקים מופנים לבדיקות נוספות ולבירורים, בשל ממצאים חריגים בבדיקה.

על פי חוק חדרי כושר, שנחקק ב- 1994, רשאי אדם להתאמן בחדר כושר כמתאמן קבוע רק לאחר שהמציא אישור רפואי.

הבעיה, טוענת ד"ר קונסטנטיני, שהחוק לא מגדיר מי הרופא שמוסמך להעניק את האישור. כמו כן, לא מצוין בחוק אילו בדיקות צריך אדם לעבור ובאיזו תדירות, על-מנת להיות כשיר לפעילות בחדר כושר. מתאמן יכול להביא אישור בגיל 15, שיתפוס, על-פי החוק, עד גיל 120. לטענת ד"ר קונסטנטיני, יש מכוני כושר שלא מבקשים אישור רפואי כלל, ויש כאלה שמתייחסים אליהם כאל כיסוי לצורך אחריות בלבד. בדרך-כלל, הבקשה לאישור מופנית לרופא המשפחה, אולם לרופאי המשפחה העובדים בקופות החולים יש הנחייה שלא לחתום ספציפית על אישור כשירות לפעילות בחדר כושר, אלא לתת סיכום רפואי (רשימת מחלות). מובן שמדריך בחדר כושר לא יכול להסתמך על אישור כזה.
במרבית המדינות בעולם אין דרישה לאישור רפואי למתאמנים, וגם רבים מהרופאים בארץ טוענים שהאימון בחדר כושר צריך להיות על אחריות המתאמן.

ואולם, ד"ר קונסטנטיני מתרשמת שלמרבית האנשים יש נטייה לחשוב שהכל בסדר איתם ולזלזל בצורך בבדיקה רפואית. זאת, בניגוד לדאגה שלהם - למשל - לבדוק את המכונית שלהם מדי שנה. לדבריה, אנשים, במיוחד בגילאים מבוגרים, חייבים לעבור בדיקות מקיפות שיכללו לא רק בדיקת לחץ דם, אלא גם א.ק.ג. במאמץ ולעיתים אף אקו-לב. על סמך הממצאים, היה רצוי שרופא המשפחה ימליץ את המלצותיו המקצועיות. למשל, לאדם עם יתר לחץ דם, להימנע מביצוע עבודה בעומסים גבוהים; למשל, בתרגילים עם משקולות, רצוי להתאמן מול התנגדות נמוכה ומספר חזרות גבוה, ולהימנע מהרמת משקלות כבדים. לאדם כזה, ממליצה ד"ר קונסטנטיני לעסוק בפעילות אירובית; למשל רכיבה על אופניים או ריצה על המסילה, שידועה כמשפיעה חיובית על לחץ הדם. גם אנשים שסובלים מכאבי גב צריכים לקבל הדרכה ספציפית, לגבי התרגילים הרצויים להם, על מנת לחזק את שרירי הגב ולמנוע כאבים. כמו גם אזהרה מפני תרגילים שעלולים להחמיר את מצב גבם. "פעילות בחדר כושר יכולה להיות הדבר הבריא ביותר, אבל גם הקטלני ביותר", אומרת ד"ר קונסטנטיני. מתעמלים שלא עושים חימום טוב לפני הפעילות, עלולים לגרום נזק לגידים ולסיבי שריר. פרט להתאמת התרגיל הנכון לאדם, יש חשיבות לכיוון גובה המושב, הזווית הנכונה וכמובן - העומס המתאים. חשוב להעלות את העומס בהדרגתיות ולאורך תקופה, ולבצע "קירור" בסיום הפעילות. בהקשר זה, מציינת ד"ר קונסטנטיני את האמונה המוטעית שעליה מבוסס החוק (שנמצא בדרך לשינוי), שאוסר על צעירים מתחת לגיל 14 להיכנס לחדרי כושר. על-לפי אמונה זו, אימוני כוח מתחת לגיל 14 פוגעים בגדילה.ד"ר קונסטנטיני מתנגדת נחרצות לקביעה הזו. לטענתה, פעילות גופנית מול התנגדות בהדרכה מתאימה ובצורה הנכונה, מסייעת לחיזוק עצמות השלד והשרירים, ואינה גורמת לפציעות. מדוע מותר לילד מתחת לגיל 14 לרכב על אופניים, תוך הסתכנות בתאונת דרכים ושאיפת גזים רעילים בכביש, ואסור לו לרכוב על אופניים בחדר כושר? מדוע מותר לילד לרוץ שני ק"מ סביב בית-הספר בתנאי מזג אוויר לא תמיד אופטימליים, ונמנע ממנו לרוץ על מסילה בחדר כושר ממוזג? מדוע מבקשים מילדים לבצע תרגיל כפיפת מרפקים על מתח, תרגיל שכרוך בהרמת משקל גופו (40-50 ק"ג), אך נאסר עליהם לבצע תרגילים עם עומסים של 2-5 ק"ג? התנאי היחיד, מוסיפה ד"ר קונסטנטיני, הוא שהמכשירים יותאמו לגילו וגובהו של הילד, ושבמקום תהיה הדרכה מקצועית של מדריכים מוסמכים.

בואו לדבר על זה בפורום אימון וכושר גופני

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום