הכן גופך לטיול

(0)
לדרג

באמצע הטיול, באמצע היום - איפה תמצא עכשיו שירותים? ומה יכול להרוס גם את הטיול המוצלח ביותר? בבטן הרכה

מאת: שלשול המטיילים היא המחלה השכיחה ביותר בין היוצאים מארצות המערב לארצות מתפתחות וארצות טרופיות. התופעה, גם אם אינה מסכנת חיים בהחלט יכולה לפגום בטיול המוצלח ביותר ולמרר את חיי המטיילים
על התופעה

פרופ' אלי שוורץ, מנהל מרפאת מטיילים במרכז הרפואי תל השומר, אומר כי שכיחות המחלה נעה בין 20 ל- 50 אחוז ליוצאים מהמערב לארצות מתפתחות ורק כ- 5% בין המטיילים בארצות המערב. מחקרים מצביעים על כך כי 90% מהמקרים מתרחשים בשבועיים ראשונים לנסיעה, התופעה קורית בדרך כלל משילוב של התרגשות ואוכל, מים, ואוויר בלתי מוכרים.
לדבריו, שלשול מטיילים מתבטא פעמים רבות גם בכאבי בטן ועוויתות (40-60%) בחילה (עד 70%) הקאה (5-10%) וחום (10-30%).
למרות שהמחלה אינה מסכנת חיים היא גורמת לסבל ניכר לחולים. כך שב- 40% מהמקרים ישנה הפרעה במהלך תוכנית הנסיעה, 20% יהיו מרותקים לחדרם בתקופה מסוימת ואחוז אחד מגיע אף לאשפוז. על כן חשוב למנוע את המחלה באמצעות הקפדה בנושא מזון ומים.

פרופ' שוורץ מסביר כי במקרים בהם התפתח "שלשול מטיילים", התערבות תרופתית יכולה לקצר משמעותית את המחלה, להפחית שלשלולים ולהפחית סימפטומים נלווים ובכך להחזיר מהר יותר את המטייל למסלול הטיול.
לדבריו, במקרים הקשים בהם מדובר בשלשול המלווה בחום הטיפול הרפואי כולל מתן אנטיביוטיקה.
למקרים בהם נתקף המטייל בשלשול שאינו מלווה בחום, המלווה או שאינו מלווה בהקאות, או בהרגשת מלאות וכאבי בטן מומלץ להצטייד מבעוד מועד בתכשירים המכילים ביסמוט-סליצילט כדוגמת "קלבטן" המגיע בטבליות.
או בתכשירים שונים המסדירים את פעולת מערכת העיכול ומקלים במקרים של שלשולים, בחילות, גזים וכאבי בטן עוויתיים הנגרמים עקב קלקול קיבה.

ואיך ניתן למנוע אותה?

יש להקפיד על היגיינה אישית ולשטוף ידיים בסבון לאחר יציאה מהשירותים.

במקום בו אין ברזים, יש להקפיד להצטייד במגבונים.

אין לשתות משקאות חלב לא מפוסטרים.

אין לשתות מי ברז, אלא רק מים מינרלים מבקבוק חתום וסגור.

גם לצחצוח השיניים מומלץ להשתמש במים מינרלים.

אין להשתמש בקוביות קרח.

להימנע מירקות ומפירות, אלא אם ניתן לקלוף אותם לבד.


דגים ובשר ניתן לאכול רק לאחר שבושלו היטב.

להימנע מאכילת מזון מדוכני רחוב.

רצוי לקחת איתכם מהארץ "סט" של תרופות בהם אתם נוהגים להשתמש, אם לרוקח עוד תצליחו בתנועות ידיים להבהיר שיש לכם כאב ראש, מילא, שלשול קצת קשה יותר להסביר.


והעיקר שיהיה טיול מוצלח ומהנה

בואו לדבר על כך בפורום גסטרואנטרולוגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום