היי של ספורטאים; תרופה לדיכאון

(0)
לדרג

פנילאתילאמין הוא ממריץ טבעי המיוצר על ידי הגוף

מאת: פנילאתילאמין הוא ממריץ טבעי המיוצר על ידי הגוף

דכאוני? קדימה!
גם פעילות גופנית מתונה מעלה ככל הנראה את רמת הכימיקל במוח המשפר את מצב הרוח.

החומר נקרא פנילאתילאמין phenylethylamine PEA והוא ממריץ טבעי המיוצר על ידי הגוף. החומר קשור לאמפיתמינים, אך לא כולל את ההשפעות המוכרות מספידים למיניהם או מסמים אחרים.

צוות מחקר בריטי מדווח על ממצאים ראשוניים על פיהם נראה שפעילות גופנית מתונה מעלה את רמת ה PEA אצל רוב האנשים. הם טוענים שעלייה זו מביאה למצב רוח משופר, הנקרא לעיתים "היי של אצנים". היות שלאנשים דכאוניים יש נטייה לרמת PEA נמוכה, החוקרים טוענים שיש היום הסבר לכך שלפעילות גופנית יש פעולה אנטי-דכאונית.
"אנחנו לא ממליצים על PEA כסם" אומר מחבר המחקר א. אלן בילט. "מה שאנחנו מנסים לומר זה שהיום יש הוכחות כימיות לסיבות לכך שיש היי של אצנים. אנחנו מקווים שהמידע הזה ייתן לרופאים יותר בטחון כשהם ממליצים על פעילות גופנית לדיכאון קל וכתוסף לטיפול תרופתי."

צוות המחקר מאוניברסיטת נוטינגהם-טרנט חקר 20 גברים צעירים בריאים. רמת ה PEA נבדקה לאחר יום ללא פעילות, ולאחר יום עם פעילות גופנית מתונה (30 דקות על מסילה ב 70% מסיבולת הלב).
כל הנסיינים למעט שניים הראו עלייה ברמת ה PEA עשרים וארבע שעות לאחר התרגיל. מידת העלייה השתנתה בין המשתתפים בניסוי. מעניין לציין שרק שלושה התייחסו לתרגיל כ"קשה", שניים מהם הראו את העלייה המשמעותית ביותר ברמת ה PEA.
ד"ר הקטור סאבלי, בחן את ה PEA בשעה ששהה באוניברסיטת ראש בשיקגו. כיום, כראש המרכז להתפתחות יצירתית בשיקגו, סאבלי אומר שהממצאים החדשים תואמים את כל הציפיות שלו.
"מה שראינו זה שחילוף החומרים של PEA יורד בקרב אנשים דכאוניים" אומר סאבלי. "אם נותנים PEA לאנשים בדיכאון, כ 60% יראו שיפור מיידי, מהר מאוד. למעשה מדובר בשיפור תוך חצי שעה".

מה לגבי החומר הטבעי המכונה אנדורפין, שעד כה נחשב לקשור להיי של אצנים? בילט אומרת שאנדורפינים לא חודרים למוח באותה קלות כמו PEA, כך שלהערכתה PEA מהווה את הבסיס האמיתי למצב הרוח המשופר לאחר אימון גופני. סאבלי לא נחפז כל כך להוציא אנדורפינים מהמשוואה, ואומר שהמרכיבים הטבעיים ככל הנראה פועלים ביחד בדרכים מגוונות.
"אנחנו חושבים ש PEA הוא חלק מהפרס על האימון" אומר בילט, ומוסיפה שייתכן שיש לו השפעה על כימיקלים אחרים במוח, ושהבדלים בין בני אדם הם דבר הגיוני וטבעי. "חלק יגיבו לאימון גופני, וחלק לא".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום