ולא חוזר חלילה

(0)
לדרג

איך מפחיתים את הסיכוי להופעה חוזרת של סרטן הריאה? על תוצאותיו של מחקר חדש - נושמים לרווחה

מאת: ממחקר חדש בנושא הישנות סרטן הריאה עולה כי: טיפול כימותרפי משולב בנבלבין בחולי סרטן הריאה מפחית את הסיכון להישנות המחלה.
על המחקר

במחקר בינלאומי בנושא שיפור סיכויי ההחלמה מסרטן הריאה, עולה כי טיפול כימותרפי משלים לחולי סרטן הריאה שעברו ניתוח להסרת הגידול במלואו , מפחית את הסיכון להישנות המחלה ב 5% (ערך אבסולוטי) . הטיפול הכימותרפי המשלים שנבדק מורכב משילוב תרופתי של הנבלבין והציספלטין שניתן לחולים לאחר ניתוח למשך שלושה חדשים.

במחקר בינלאומי שמרכזו בבית החולים Gustave Roussy Institute בפריז בראשות האונקולוג ד"ר לה שבלייה נבדקה קבוצה של 1867 חולי סרטן הריאה. במחקר נבדק האם מתן טיפול כימי משלים לחולי שעברו כריתה מלאה של הגידול,יפחית את הסיכון לחזרת המחלה

לדברי ד"ר מיה גוטפריד, מנהלת היחידה לגדולי ריאה במכון האונקולוגי בביה"ח מאיר בכפר סבא:

" במחקר נבדקו שתי קבוצות חולים שעברו ניתוח להסרת הגידול : קבוצה אחת קיבלה טיפול כימותרפי משלים ע"י נבלבין או VP16 וציספלטין וקבוצה שניה היתה במעקב בלבד. מתוצאות המחקר עלה כי כל מדדי ההישרדות היו טובים יותר בקבוצה שקיבלה טיפול כימותרפי משלים לעומת קבוצת הביקורת. בעקבות המחקר ומחקר נוסף שהתפרסם ביפן (שבדק טיפול כימי אחר) הופך היום הטיפול הכימותרפי המשלים ע"י נבלבין או VP16 וציספלטין לטיפול סטנדטי ברחבי העולם וגם בישראל".

במחקר עלה כי הטיפול הכימי המשלים בשילוב תרופתי של הנבלבין או ה-VP16 והציספלטין יכול למנוע 7000 מקרי מוות בעקבות הישנות סרטן הריאה ברחבי העולם.

הגורמים לסרטן הריאה:

סיגריות: עישון סיגריות גורם לסרטן הריאות, תאי הגוף ניזוקים כתוצאה מהעישון ועשויים להפוך לסרטניים, החומרים המזיקים שבסיגריות עשוים לסרטן, והפיח הנשאף לריאות מוסיף אף הוא לגורמי הסיכון (סיגרים, מקטרות ונרגילות הם לצורך העניין סיגריות לכלכ דבר, רק שהם מגבירים גם את הסיכון ללקות בסרטן הפה) סיכויו של מעשן לחלות בסרטן ריאות מושפעים מהגיל שבו החל לעשן, משך זמן העישון, מספר הסיגריות שעישן ביום - הפסקת העישון (בכל גיל) מפחיתה את הסיכויים ללקות במחלה.

עישון פסיבי: הסיכוי לחלות בסרטן הריאות גדל בעת חשיפה לעישון סביבתי/פסיבי - העשן שנמצא באוויר כאשר מישהו אחר מעשן.

רדון: רדון הוא גז רדיואקטיבי חסר-טעם וריח הנמצא באופן טבעי באדמה ובסלעים. הוא יכול לגרום נזק לריאות שמוביל בסופו של דבר לסרטן הריאות. אנשים העובדים במכרות עלולים להיחשף לרדון, אך ניתן גם למצוא אותו בבתים.

אסבסט: אסבסט הוא שמה של קבוצת מינרלים בצורת סיבים בהם משתמשים בתעשיות מסוימות. סיבי האסבסט מתפוררים בקלות ונישאים באוויר, ועשויים להישאף ולהינעץ בריפוד הריאות, ולגרום לסרטן. מחקרים הראו שפועלים שהיו חשופים לכמויות גדולות של אסבסט הם בעלי סיכוי גדול פי 3 או 4 לחלות במחלה מאשר פועלים שלא היו חשופים לחומר. הסיכון לחלות בסרטן הריאות גבוה אף יותר בקרב אלה שגם מעשנים.

כמו כן יש קשר לזיהומים בריאות (כל גוף זר הנמצא בריאות או חומר זר הנשאף לתוכן עשוי לגרום לתאים להפוך לסרטניים).
מחלות ריאה, עבודה בתנאי נשימה קשים תורמים אף הם את שלהם.

פרופ' בן עמי סלע, מנהל המכון לכימיה פתולוגית, מרכז רפואי שיבא, תל-השומר:

חבר ועדת העדכון בנושא סרטן הריאות באגודה למלחמה בסרטן: "שנים רבות נשלחה אצבע מאשימה כלפי חברות הטבק הגדולות במערב, על כי נ?צלו את תמימותם של תושבי דרום-מזרח אסיה, ובשיטות שיווק מתוחכמות סייעו להפצת תרבות עישון הסיגריות, עד שזו הגיעה בארצות אלה לממדיה המבהילים דהיום.
כבר מאמצע שנות ה-90 החלו מופיעים בארה"ב חפיסות סיגריות שמקורן בעיקר בהודו, וסיגריות אלה שכינויין Bidies מקובלות בעיקר בקרב נערים ונערות בשל מחירן הנמוך במיוחד, אך פגיעתן אף רעה מזו של סיגריות רגילות. סיגרית Bidi קצרה מהמקובל, והיא עשויה מטבק העטוף באופן ידני בעלהtendra בגוון חום מהצמח diospyros exculpra או בעלה temburni מהשיח diospyros melanoxylon , ומהודקת בשתי קצותיה בעזרת חוט-פתיל צבעוני . התוצר הסופי היא סיגריה קצרה יותר ודקה יותר מהמקובל, ודומה לסיגריות מריחואנה. הסיגריות ה"ידידותיות" ההודיות, נמכרות במבחר טעמים: דובדבנים, שוקולד, וניל, תות, ענבים או מנגו, ומחיר חפיסת 20 סיגריות הוא כ-2 דולר, כמחצית המחיר של סיגריות רגילות. בתחילה היו סיגריות Bidies מזוהות עם נערים מהמעמד הנמוך, בעיקר שחורים והיספאנים, אך סקר שנערך ב-1999 בערים גדולות במסטצ'וסטס היה בו כדי להפתיע: מבין בני נוער אנגלוסכסים באזורים של רווחה כלכלית, 40% הצהירו שחוו עישון Bidies, ו-16% צורכים סיגריות אלה באופן שוטף. אחוזי צריכה אלה עלו מאז 1999 משמעותית, על פי הדיווח של מזנוני 24 שעות, ודוכני ממכר בתחנות דלק".

בואו לדבר על כך בפורום תרופות ורוקחות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום