מח עצם, זהו עצם העניין

(0)
לדרג

מד"א נרתם לסייע בחיפוש אחר תורם מח עצם במבצע ניתן יהיה לתרום גם מנות דם - היום 11.10

מח עצם - בואו לתרום


מגן-דוד-אדום, בשיתוף עם העמותות "עם ישראל חי" ו"מאבק לחיים ע"ש אלי אלקובי", מקיימים מבצע איסוף דגימות דם, לצורך איתור תורם מח עצם עבור יעקב רובין, הזקוק בדחיפות להשתלת מח עצם מתורם זר, מאחר ולא נמצא לו תורם מתאים במשפחתו.

יחד עם יעקב ממתינים כיום בישראל עוד כ-100 חולים הזקוקים לתרומת מח עצם להצלת חייהם.

להלן רשימת הקניונים ותחנות מד"א המשתתפות במבצע,
שייערך ביום שלישי, 11.10.05, בין השעות 10:00-20:00:

עיר קניון/כתובת
ירושלים מלחה
חיפה קריון
חיפה לב המפרץ
ראשון לציון הזהב
תל אביב קניון רמת אביב
רחובות רחובות
באר שבע הנגב
נתניה השרון
רמת גן איילון
מד"א ירושלים רח' המ"ג 7
מד"א באר שבע רח' סוקולוב 4
מרכז שירותי הדם מרכז שירותי הדם

תוצאות הבדיקות ישמרו במאגר המידע בהדסה, המקושר עם מאגר התורמים העולמי. ככל שמאגר התורמים הפוטנציאליים בארץ יהיה גדול יותר, יעלה הסיכוי למצוא תורם מתאים לחולים, כיום ובעתיד.

מדוע צריך מאגר לאומי לתורמי מח עצמות?

תורם מח עצם מתאים צריך לשאת בדמו מספר נתונים גנטיים זהים לאלו של החולה, מגבלה המקשה מאוד על איתור תורמים מתאימים ומעמידה את הסיכויים על 1:30,000. לחולים יהודיים סיכויים קטנים עוד יותר למצוא תורם מתאים.
סיכויי ההתאמה עולים באופן משמעותי כאשר החולה והתורם הינם בעלי רקע גנטי משותף. העם היהודי חי במשך הדורות בקהילות סגורות, ובכך שימר את הדמיון הגנטי בין פרטיו. מסיבה זו, קיים דמיון רב יותר בין יהודי ליהודי, מאשר בין יהודי ללא יהודי.
במרבית מאגרי התורמים בעולם המקושרים עם המרכז העולמי בהולנד, רשומים תורמים לא יהודים, והעובדה שמוצא אתני משותף הוא נתון חיוני לאיתור תורם מתאים, מעמידה את הסיכויים להתאמה בין חולה יהודי לבין תורם שאינו יהודי על קרוב לאפס.
מאגר התורמים של "עזר מציון" מכיל 185 אלף דגימות של תורמים פוטנציאלים, אולם הכמות עדיין אינה מספיקה.

מהי תרומת מח עצמות?

השתלת מח עצם הינה תהליך הבא להחליף מח עצם חולה ולאפשר החלמה מסוגים שונים של מחלות ממאירות. מרבית הילדים החולים בסרטן מחלימים כיום ממחלתם בעזרת טיפולים כימותרפיים או קרינתיים חדשניים. יחד עם זאת, בחלק מהמחלות ובחלק מהמקרים כאשר המחלה מתפרצת בשנית, סיכויי ההחלמה ללא שימוש בהשתלת מח עצם קטנים ביותר.

הודות לרפואה המתקדמת והתפתחות הטכנולוגיה החדשה, התרמת מח עצם כיום הוא תהליך פשוט למדי המתבצע מווריד היד, ללא כאב, ללא הרדמה וללא כל תופעות לוואי.
אצל התורם, תאי מח עצם חדשים מתרבים מעצמם בתוך יממה.

לכשליש מהחולים ניתן למצוא תורם מתאים מקרב בני המשפחה, אולם פעמים רבות לא נמצא תורם כזה, ולכן מתעורר הצורך בחיפוש תורם.

מי יכול לתרום מח עצמות?

* כל אדם בגילים 18 - 56, ובמצב בריאותי תקין יכול לתרום מח עצם
* תרומת מח העצם הינה תהליך פשוט ביותר.
* התאמה גנטית קיימת בעיקר אצל אוכלוסיות ממוצא אתני זהה או אצל בני משפחה מורחבת
* תורמים שנמצאים מתאימים פוטנציאלית, מוזמנים לבדיקה נוספת
* התורם הפוטנציאלי אינו מתחייב עד שבועיים לפני ההשתלה (החולה המושתל עובר הכנה בת שבועיים לפני ביצוע ההשתלה)

מציאת תורם פוטנציאלי בעל אותה זהות של H.L.A הוא תהליך מורכב עדין ומדוקדק. בכדי להגיע להשתלת מח עצם מוצלחת, החולה והתורם חייבים להיות בעלי התאמה של עד פרטי 10 גנים זהים אחד לשני (ללא שייכות לסוג הדם). ההשתלה יוצרת בגוף המושתל תהליך של בניית מח עצם בריא, שמשקם את המערכת החיסונית שלו וגורם להחלמתו השלמה.

איך מתבצעת תרומת מח עצם??

ישנן שתי דרכים לביצוע התרומה:
1. איסוף התרומה באופן כירורגי, מעצם האגן של התורם. תהליך זה מתבצע בחדר ניתוח תחת הרדמה מלאה או חלקית (אפידורל), ונמשך כחצי שעה. בתום התהליך, התורם מועבר להשגחה למשך יממה נוספת בביה"ח ולאחריה הוא משוחרר לביתו.
2. הודות להתפתחות הטכנולוגית ניתן לבצע איסוף תאי מח-עצמות מווריד היד. לשם ביצוע התהליך, מקבל התורם במשך ארבעה ימים, זריקות המעודדות את ייצור תאי האב במח העצם בכמות מוגברת, ו"זריקתם" לזרם הדם ההיקפי (שזורם בגוף). זריקות אלו נקראות נויפוגן (GCSF), והן עלולות לגרום לתורם להרגשה של "שפעת" קלה, כלומר : ייתכנו כאבי עצמות קלים כדוגמת כאבי גב, או כאבים בעצמות הארוכות של הגפיים, הנעלמים בקלות ע"י לקיחת כדור אקמול (פאראצטמול).
ביום החמישי, מגיע התורם למרכז רפואי (בו פגש קודם לכו את הרופא), לצורך ביצוע האיסוף. המשך תהליך התרומה פשוט ודומה לתרומת דם רגילה: באמצעות מחט המוחדרת לווריד הזרוע שואבים דם מהתורם. הדם עובר דרך מכונה מיוחדת שמפרידה ממנו את התאים צעירים ש"נזרקו" ממח-העצמות הודות לזריקות שקיבל. תאים אלו נאספים בשקית פלסטיק קטנה (300 סמ"ק) וכל יתר הדם חוזר אל התורם באמצעות מחט המוחדרת לווריד הזרוע השנייה. זאת, ללא הרדמה, ללא כאב וללא כל תופעות לוואי.

תהליך התרומה עשוי להתבצע ביום אחד למשך 5-6 שעות, או ביומיים. משך האיסוף תלוי בגיל ומשקל החולה כמו גם במשקל התורם. כאמור, הפעולה עצמה, אינה מכאיבה, אבל מצריכה ישיבה (או שכיבה) במקום אחד. כמובן שניתן לאכול, לקרוא או לצפות בטלוויזיה במהלך האיסוף.
התורם, למעשה, אינו מאבד דם כלל ואילו התאים הצעירים שהופרדו מזרם דמו מתרבים מעצמם במהירות, תוך יממה אחת. אותם תאים שנלקחו מהתורם, מועברים לדמו של החולה במהירות, באמצעות עירוי, ובהגיעם אל מח העצמות הם מתחילים לייצר תאי דם בריאים.
מפגש בין תורם מח-עצמות והחולה לו ניתנה התרומה אפשרי, במידה ושני הצדדים מעוניינים, ומתבצע באמצעות מתאמת ההשתלות של מאגר מח-העצמות לאחר שנה.
בבוקר, נכנס התורם למרכז הרפואי לצורך ביצוע איסוף תאי מח-עצמות (תאי-אב), ובתום התהליך הוא הולך לביתו בידיעה -שהציל חיים





רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום