היפותרמיה: כשחום הגוף יורד

(0)
לדרג

קור מקפיא: ירידת חום הגוף היא תופעה שכיחה בחודשי החורף, בקרב תינוקות וילדים הרגישים יותר לטמפרטורה נמוכה

מאת: ד"ר יורי וינר

בתקופת החורף כאשר יורדת הטמפרטורה, על הורים ומטפלות הילדים לגלות ערנות לתופעת ההיפותרמיה - ירידת חום הגוף מתחת ל-35 מעלות. התופעה שכיחה בתקופת החורף, בקרב אוכלוסיית תינוקות, פעוטות וילדים עד גיל ארבע.

ירידת חום הגוף

ישנם ילדים שמגיבים קשה לשינויים הקיצוניים במזג האוויר, וככל שהגיל צעיר יותר הסיכון לירידת חום הגוף גבוה יותר. חשוב לזכור כי בכל גיל קיימת סכנה של איבוד חום הגוף ושהתופעה נגרמת כתוצאה מחשיפה לסביבה קרה. ניתן לזהות את הירידה בחום הגוף אצל תינוקות עד גיל חודשיים על ידי סימנים כגון אפאטיות ושינה. אצל תינוקות ופעוטות עד גיל שנתיים תתבטא התופעה בבכי וישנוניות. במצבים אלו יש להפשיט את הילד ולחפש על גופו כתמים אדומים וכחולים. חובה לחמם את החדר לפני הסרת בגדי התינוק.

ילדים בני 3-4 שנים עלולים להתלונן על כאבים בכפות הרגליים ובידיים ויש לבדוק היטב את הגפיים שלהם ולבחון האם ישנו שינוי בצבע. בכל גיל יש לשים לב לתופעה של עור קר באזורי החזה והבטן, בליווי הסימנים המאפיינים את גיל הילד שיכולים להעיד על היפותרמיה. אין להסתמך על מדידת החום הביתית המראה על חום גוף תקין, מכיוון שמד החום הביתי אינו מדויק, ויש להיעזר בבדיקת הסימנים הנוספים. במידה והם מופיעים אצל התינוקות והילדים יש לפנות מיידית לבית חולים. בכל המקרים חובה לדאוג לחמם היטב את הילד ולהלבישו בלבוש חם ובשמיכה.

מניעת פגיעות קור

ירידת חום הגוף (היפותרמיה) היא תופעה שכיחה בחודשי החורף, בקרב תינוקות וילדים הרגישים יותר לטמפרטורה נמוכה בסביבה שבה הם נמצאים. בדרך כלל אורך זמן עד שמזהים כי מדובר בירידת חום הגוף, אולם לתופעה זו עלולות להיות השלכות רבות על פעילות הגוף, קצב הלב והתפתחות זיהומים; לכן חשוב מאוד להקפיד ולשמור על טמפרטורה מתאימה בבית ועל לבוש מתאים בחוץ.

ניתן למנוע פגיעות קור על ידי לבוש נוח ומחמם ולבוש בכמה שכבות למניעת איבוד חום. בבוקר חשוב שהלבוש יהיה מחמם יחסית, היות והגוף עדיין לא פעיל דיו, ולכן כדאי להלביש לילדים כובע וכפפות בנוסף למעיל. מומלץ לשמור בבית על חימום נאות של 22 מעלות; לצורך כך מומלץ לרכוש מד-חום שמודד את טמפרטורת החדר. חשוב לדאוג ללחות האוויר בחדר וכדאי להימנע מאוויר יבש מידי. כמו-כן, יש לדאוג לאטימה נאותה של פתחי הבית וחשוב ביותר לבדוק את בטיחות תנורי החימום בבית. החימום המומלץ ביותר הוא מזגן או רדיאטור, אשר גם בטוח יותר לשימוש.

ד"ר יורי וינר הוא סגן מנהל מחלקת ילדים במרכז הרפואי זיו בצפת.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום