הרטבת לילה בילדים

(0)
לדרג

הילד כבר בן 5, אך ממשיך להרטיב בלילה. הורים רבים מתקשים להבין מהם הגורמים להרטבה וכיצד מומלץ לטפל בה. אולי ההסבר של ד"ר עמוס נאמן יסייע להם

מאת: ד"ר עמוס נאמן

הרטבת לילה היא למעשה הטלת שתן לא רצונית, כאשר הגוף לא מצליח לשלוט על הסוגרים במהלך השינה. תופעה זו היא אחת הבעיות הנפוצות ביותר בגינם הורים פונים לרופא לקבלת טיפול רפואי. בישראל, מוגדר מספר המרטיבים בכ-100 אלף ילדים.

מעבר לחוסר הנוחות המובנת שנגרמת מהרטבה לילית, תופעה זו גורמת גם לירידה בביטחון העצמי של הילד שמלווים בפחדים שלפני השינה, חשש ללון במקומות אחרים, תחושת אשמה ומבוכה.

הרטבת לילה בילדים
הרטבת לילה בילדים

הרטבה מעל גיל 5

מקובל שעד גיל 3, הרטבת לילה מוגדרת כדבר נורמאלי ונפוץ. אך במידה והרטבת הלילה ממשיכה להתרחש מגיל 5 ואילך - הדבר דורש בירור וטיפול. מחקרים אחרונים מראים כי כ-15% מהילדים בגיל 6 סובלים מהפרעה זו בדרגות חומרה שונות. אחוז אחד אף סובל מהרטבה לילית מעל גיל 18.

הרטבה ביום

מקרים בהם קיימות הפרעות גם במשך היום נחשבים למורכבים יותר ומצריכים בירור מעמיק יותר שאינו קשור בהכרח למצב השינה. חשוב להקפיד שהאבחון והטיפול בבעיה צריך להתבצע על ידי רופא ילדים או רופא המומחה לטיפול בבעיה. יש סיבות רבות לתופעה, ולכן רצוי שכל ילד הסובל מהתופעה יעבור בירור יסודי במרפאה להרטבת לילה. ביקור אצל הרופא יכלול בדרך כלל שלילת בעיות פיזיולוגיות כמו זיהומים, בעיות בתפקוד השלפוחית, בעיות נוירולוגיות שונות ועוד. בנוסף, מתבצע יומן השתנה בו נמדדים באופן מסודר כמויות הטלת השתן ביום ובלילה.

סיבות לתופעה

הסיבות העיקריות להרטבת לילה בקרב ילדים הן הפרעה במעגל השינה (לעתים ילדים עם הרטבת לילה נתפסים כילדים שישנים עמוק), הפרעה וחוסר איזון של ההורמון ווזופרסין (המופרש מבלוטת יותרת המוח) שתפקידו להפחית את כמות יצור השתן בלילה, והפרעות בשלפוחית השתן המתבטא בנפחי שלפוחית נמוכים יחסית לכמות יצור השתן הלילי.

המלצות לטיפול

הסיבה להרטבה משתנה מילד לילד, ועל כן מצריכה טיפול פרטני. יחד עם זאת, יש מספר המלצות חשובות שניתן ליישם:

1. להימנע ממשקאות המכילים קפאין (תה, שוקו) ומשקאות מוגזים.

2. להימנע ממאכלים המכילים קפאין: שוקולד, מעדנים וממתקים עשירים בסוכר. מעבר לעובדה שאלו גורמים לצימאון, חשוב לזכור כי קפאין ידוע כחומר משתן.

3. להימנע משתייה מרובה לפני השינה.

4. מומלץ לבצע השתנה יזומה מיד לפני השינה.

5. מקרים בהם קיימת גם הפרעה בהטלת שתן במשך היום מצריכים בירור מקיף אצל רופא המומחה לכך.

6. לברר האם הילד סובל מהפרעת קשב וריכוז. הפרעה זו מעלה את השכיחות להרטבת לילה.

7. במידה וקיים חוסר איזון של ההורמון ווזופרסין ניתן לטפל בתופעה בעזרת מינרין, הכולל חומר סינתטי הדומה בהרכבו להורמון נוגד ההשתנה.

8. יש לעודד שתייה במשך היום ולבקש מהילד ללכת לשירותים כל כשעתיים. לקראת הערב יש להפחית בכמות השתייה, וכאמור - לפני השינה מומלץ להימנע משתייה מרובה.

9. חשוב להפגין סבלנות כלפי מצוקתו של הילד ובשום אופן אין להשתמש בענישה. אסור להשתמש בהערות מילוליות פוגעניות.

10. טיפול בהרטבה עלול להיות ממושך, ולכן יש צורך באיפוק והבנה מצד ההורה, עד שההרטבה תיפסק.

11. שיטת החיזוק החיובי יכולה להיות יעילה מאוד בטיפול בהרטבת לילה. מתנה קטנה, או חיזוק חיובי אחר הניתן לילד לאחר לילות יבשים מגבירים את המוטיבציה של הילד להפסיק להרטיב.

ד"ר עמוס נאמן הוא מומחה לאורולוגיה ולאורולוגית ילדים בבית החולים "מאיר".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הרטבת לילה בקרב ילדים
פורום הרטבת לילה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום