טיפול נכון בילדים

(0)
לדרג

הורות אינה קשורה להשכלה פורמלית, אך מצריכה לימוד יסודי. על ספרם של בורגניכט לואיס וגיו, "תינוק: המדריך למשתמש"

מאת: מערכת zap doctors

ישנם כל כך הרבה דברים שצריך להקפיד עליהם כאשר נולד תינוק ומגיעים איתו הביתה. סביבה בטוחה, עזרה ראשונה, זיהוי כתמים ו/או פצעים שונים בגופו של הילד, זיהוי מחלות חמורות והתייחסות לתגובות ותופעות לוואי לתרופות וחיסונים. נשמע מלחיץ? בספר החדש של בורגניכט לואיס וגיו: "תינוק - המדריך למשתמש" ישנן עצות קצרות וענייניות לטיפול בתינוק בתחומים רבים. דוקטורס מציג חלקים נבחרים מהספר.

שמירה על בטיחות הסביבה

כאשר התינוק נעשה נייד, בגיל תשעה חודשים בערך, הוא מתחיל לחקור את סביבותיו. עליכם לוודא שסביבת התינוק בטוחה לשיטוטים. מרגע שתבינו את יסודות בטיחות הסביבה, תוכלו ליישם אותם גם בבתים או בחדרים אחרים שבהם עשוי התינוק לבקר.

^^עקרונות כלליים לבטיחות הסביבה:^^

1. הרימו כל חפץ קטן שהתינוק עלול לבלוע, או שמהווה סכנת חנק, והרחיקו אותו.

2. כסו שקעים חשמליים וחזקו כבלי חשמל. השתמשו בתקעי בטיחות לכסות שקעים שאין בהם שימוש, והצמידו כבלים חשמליים רפויים לקיר או לרצפה.

3. התקינו מעצורים לדלתות, כדי למנוע מהן להיפתח או להיסגר עד הסוף. באופן זה תבטיחו שאצבעותיו של התינוק לא ייתפסו בדלת, ושהוא לא יוכל לסגור את עצמו בטעות בתוך חדר.

4. התקינו סורגים ומנעולים בכל החלונות.

5. הרימו חבלי וילונות. הם עלולים להוות סכנת חנק.

6. אם יש בביתכם מדרגות, התקינו בהן שערים. בתחתית המדרגות ניתן לשים שער נייד, אבל בראש המדרגות חייבים לקבע את השער לקיר.

7. קבעו היטב לקיר כונניות ספרים ורהיטים אחרים שעלולים להתהפך, כדי שאם התינוק ינסה למשוך את עצמו למצב עמידה באמצעות היאחזות ברהיט כזה, הוא לא יפול עליו.

8. נקו את הרצפות ושאבו את השטיחים לעתים קרובות. אבק או לכלוך שהתינוק שואף עלולים לגרום לו בעיות נשימה.

9. התקינו אמצעי בטיחות נגד שריפה - מטפים, גלאי עשן ומדרגות חירום צריכים להיות במצב טוב ונגישים.

10. דאגו לבטיחות פתחי המזגן. התקינו כיסויי פלסטיק על פתחי מזגן המשמש לחימום, כדי למנוע כוויות. אם המזגן מותקן בגובה נמוך, ודאו שהוא יציב ויכול לעמוד במשקל התינוק הנאחז בו.

11. אם אתם מתגוררים בבניין ישן, או שיש בביתכם צבע מתקלף, ודאו שהשכבה התחתונה של הצבע אינה מכילה עופרת. הסירו כל צבע מתקלף או צבע על בסיס עופרת.

12. אם יש ברשותכם כלי נשק, דאגו לבטיחותם. נעלו כלי נשק בקופסה, ואחסנו את התחמושת בחדר נפרד.

תיק עזרה ראשונה לתינוק

כל משתמש זקוק לערכת עזרה ראשונה המכילה כלים, תחבושות ואבזרים לטיפול בתינוק בשעת חירום.ניתן להכין ערכה אחת לבית, אחת למכונית וערכה ניידת לטיולים. הערכה צריכה להיות נגישה, אך מחוץ להישג ידו של התינוק. כדאי לבדוק את הערכה פעם בחודש ולהחליף פריטים שפג תוקפם. קנו קופסת פלסטיק לפריטים הקטנים, ואחסנו את הפריטים הגדולים בקרבת מקום.

תרגיל היימליך והחייאה

אם דרכי הנשימה של התינוק נחסמות על ידי חפץ כלשהו, אפשר לבצע תרגיל היימליך כדי לגרום לו לפלוט את החפץ הזר. אם התינוק הפסיק לנשום, נסו להחיותו. כל מי שמטפל בתינוק צריך להכיר שתי פרוצדורות אלה. בררו אצל הרופא שלכם היכן ניתן לקבל הדרכה בנושא.

זיהוי בעיות נשימה

1. סימני אזהרה: האם התינוק מתקשה לנשום? האם עורו הופך כחלחל? האם הוא נחנק, חסר הכרה או אינו מגיב לגירוי?

2. בדרך כלל ניתן לשמוע או להרגיש אם התינוק נושם. אם תקרבו מראה בלתי שבירה לאפו ולפיו של התינוק, היא תתכסה אדים במקרה שהתינוק אכן נושם.

3. בקשו ממישהו להתקשר ל"מגן דוד אדום". אם אתם לבד, בצעו תרגיל היימליך או החייאה במשך דקה, התקשרו, ואז חזרו לתינוק.

4. העריכו את הבעיה. האם התינוק אינו נושם? האם היה באמצע האוכל? האם נעוץ עצם זר בגרונו? אם כן, בצעו תרגיל היימליך.

5. האם נשימתו של התינוק חסומה חלקית? האם אתם יכולים לשמוע קולות צפצוף או השתעלות? במקרה כזה, השעינו את התינוק קדימה ואפשרו לו לנסות ולנקות את החסימה באמצעות הרפלקסים הטבעיים של שיעול. אם הבעיה נמשכת יותר משתיים-שלוש דקות, התקשרו ל"מגן דוד אדום". אל תבצעו תרגיל היימליך במצב כזה, כי קיימת סכנה שרק תגרמו לעצם הזר לחדור עמוק יותר. אם התינוק חסר הכרה, אך לא נראה שעצם זר חוסם את דרכי הנשימה שלו, בצעו בו החייאה. אם התינוק חולה, או סובל מאלרגיות העלולות להפריע לנשימה, אל תבצעו תרגיל היימליך או החייאה; התקשרו מיד ל"מגן דוד אדום" ועקבו אחר ההוראות שלהם.

^^תרגיל היימליך^^

1. שבו. הושיטו רגל אחת ישרה קדימה.

2. החזיקו את התינוק על הבטן לאורך זרועכם. תמכו בראש התינוק ובצווארו בידכם. השעינו את הזרוע האוחזת בתינוק על הרגל הישרה, כך שראשו יהיה נמוך יותר מגופו.

3. טפחו על גב התינוק בידכם הפנויה. בצעו חמש טפיחות עדינות אך איתנות בין שכמות התינוק. אם החסימה השתחררה, הפסיקו. אם התינוק ממשיך להיחנק, עברו לשלב הבא.

4. הפכו את התינוק כך שישכב כשפניו מעלה לאורך הירך שלכם, ראשו ליד הברך, מופנה הצדה. התינוק שוכב כשראשו נמוך מגופו. תמכו בראשו ובצווארו.

5. בצעו לחיצות קדמיות. דמיינו קו המחבר את פטמות התינוק. הניחו שתי אצבעות כסנטימטר וחצי מתחת לקו דמיוני זה, על סרעפת התינוק. לחצו מטה לחיצה עדינה אך איתנה חמש פעמים.

6. חזרו על צעדים 2 עד 5, עד שדרכי הנשימה נפתחות.

7. בדקו שהתינוק נושם. אל תכניסו אצבעות לפי התינוק בתנועה מצד לצד - אתם עלולים לדחוף את העצם הזר בחזרה לגרון.

8. אם אינכם מצליחים לפתוח את החסימה, המשיכו בצעדים 2 עד 7, עד שיגיע האמבולנס.

^^החייאה^^

1. השכיבו את התינוק על משטח נוקשה ושטוח כשפניו מעלה.

2. הרימו את סנטר התינוק כך שראשו יטה קלות לאחור.

3. כסו בפיכם את אף התינוק ופיו.

4. נשפו שלוש נשיפות קצרות, במרווחים של שלוש שניות. זהירות: ריאות התינוק קטנות מאוד, לכן נשיפות קצרות יספיקו בהחלט. אל תנסו להעביר את כל האוויר שבריאותיכם אל ריאות התינוק. נשיפת האוויר שבפה תספיק.

5. בחנו את חזה התינוק. הוא אמור לעלות ולרדת בעודכם נושפים. אם התינוק מתחיל לנשום, הפסיקו את ההחייאה.

6. בדקו את דופק התינוק באופן הבא. הרחיקו זרוע אחת של התינוק מגופו וישרו אותה הצדה בזווית של 90 מעלות מגופו. הניחו שתי אצבעות על החלק הפנימי של הזרוע, בין הכתף למרפק; אתם אמורים להרגיש את הדופק.

7. אם אתם חשים בדופק אבל התינוק אינו נושם, חיזרו על צעד 4 ב-20 נשיפות קצרות. אם אינכם חשים בדופק, עברו לצעד 8.

8. דמיינו קו הנמתח בין פטמות התינוק. הניחו שתי אצבעות כסנטימטר וחצי מתחת לקו דמיוני זה, מעל סרעפת התינוק.

9. לחצו על החזה 1.5 עד 2.5 ס"מ, חמש פעמים, במרווחים של שלוש שניות בין לחיצה ללחיצה.

10. נשפו פעם נוספת כמתואר בצעד 4.

11. בדקו את הנשימה והדופק. אם אין דופק ונשימה, חיזרו על צעדים 9 ו-10. אם יש נשימה ודופק, עברו לצעד 13.

12. המשיכו בהחייאה עד שיגיע האמבולנס.

13. אם הצלחתם להחיות את התינוק, פנו לחדר מיון, שם יבדקו את התינוק כדי לוודא שלא נפגע.

קוליק

קוליק הוא מונח כללי המשמש לתיאור סוג של כאב בטן המופיע בארבעת החודשים הראשונים לחיי התינוק. הסיבות למצב זה לא ממש ידועות. התסמינים כוללים התעוררות תכופה, בכי שלא ניתן להרגיעו ואי נוחות כתוצאה מגזים. אם נראה לכם שהתינוק סובל מקוליק (צורח מכאב ומכווץ את רגליו אל בטנו), פנו אל רופא, שעשוי לרשום לו טיפות נגד גזים.

^^פתרונות להקלה על הכאבים:^^

1. הרגיעו את התינוק. טפלו בו במשמרות של עשר דקות, כשאתם מתחלפים עם אדם אחר. נענעו אותו או התהלכו כשהוא בזרועותיכם - כל תנועה עשויה להסיח את דעתו מהכאב. אתם יכולים לשאת את התינוק במנשא, או לקחת אותו לנסיעה במכונית.

2. לחצו קלות על בטן התינוק. הלחיצה עשויה לעזור לתינוק לפלוט גזים שהצטברו. החזיקו את התינוק בשכיבה על הבטן, כשיד אחת שלכם תומכת בבטנו והשנייה על הגב, או שבו והחזיקו את התינוק כשבטנו על החזה שלכם.

3. אם את מניקה, הימנעי מאכילת מאכלים הגורמים לגזים, כמו: כרוב, שעועית, חלב ומשקאות המכילים קפאין.

4. לכל משתמש יש שיטות משלו להתמודד עם קוליק. יש האומרים שעיסוי ואמבטיות חמימות עוזרים, ואחרים תומכים בהאכלה לעתים קרובות. ייתכן שתוכלו לקבל כמה רעיונות מרופא ילדים.

עצירות

עצירות היא מצב של סתימה זמנית במערכת הפסולת של התינוק. מצב זה יכול להימשך זמן רב, אך בדרך כלל אינו חמור אם מטפלים בו כהלכה. התסמינים של עצירות כוללים יציאות לא תדירות ובכמויות גדולות, בעלות מרקם נוקשה, או הימנעות מעשיית צרכים למשך זמן ממושך (חמישה ימים או יותר). אם אתם חושדים שהתינוק סובל מעצירות, צרו קשר עם רופא.

^^השיטות לטיפול בעצירות:^^

1. מדדו את חום התינוק בפי הטבעת. החדרת המדחום עשויה לעורר את מעי התינוק לפעילות.

2. שימו לתינוק נר גליצרין. ניתן לרכוש נרות כאלה בכל בית מרקחת. החדירו חצי נר אל פי הטבעת של התינוק וחתלו. התוצאות אמורות להתקבל בתוך 30 דקות.

3. תנו לתינוק שפע נוזלים. הקפידו לתת לו מספיק נוזלים ליציאות רכות. בדרך כלל מדובר בכ-100 מ"ל מים ביום על כל קילוגרם במשקל התינוק.

4. ערכו שינויים בתזונת התינוק. הפחיתו או הוציאו לחלוטין מאכלים העלולים לגרום לעצירות, כמו בננות, אגסים, אורז ודייסה.

5. אם התינוק ניזון מתחליף חלב, עברו לתחליף דל בברזל או לתחליף על בסיס סויה עד פתרון הבעיה. בחלק מתחליפי החלב יש כמות גבוהה של ברזל, העשוי לגרום לקושי היציאות.

רגישות לתרופות

יש תינוקות המפגינים רגישות לתרופות מסוימות; התסמינים לכך הם: פריחה, נזלת, קשיי נשימה ושינוי בצבע העור. אם נראה לכם שהתינוק סובל מתגובה אלרגית לתרופה, צרו קשר מיידית עם רופא ילדים, כדי להחליף את התרופה שנרשמה לתינוק או לטפל באלרגיה.

תגובה לחיסון

התינוק עשוי להגיב לחיסונים השגרתיים שהוא מקבל. רוב התגובות (שאינן שכיחות) מתרחשות לאחר החיסון המשולש. התגובה תתרחש מיד לאחר מתן החיסון, או זמן קצר לאחריו, וקל מאוד לטפל בה.

תסמיני התגובה לחיסון הם: חום, אי שקט, נפיחות או אדמומיות באזור הזריקה והלם אנפילקטי (תגובה חריפה הכוללת פריחה ו/או קשיי נשימה). אם אתם חושבים שהתינוק סובל מתגובה חריפה לחיסון - בעיקר מקשיי נשימה - התקשרו מיד למוקד חירום רפואי.

^^במקרה של תסמינים קלים יותר:^^

1. צרו קשר עם רופא: הוא עשוי להמליץ על תרופה נגד חום וכאבים.

2. הניחו רטייה קרה או חמה על אזור הזריקה. נסו את שני הסוגים כדי לבדוק מה מתאים יותר לתינוק שלכם. בידקו את חום הרטייה לפני שאתם מניחים אותה, כדי למנוע פגיעה בעור התינוק.

3. תנו לתינוק מנה מתאימה של תרופה נגד כאבים כחצי שעה לפני החיסון, וב-24 השעות שלאחריו, כדי להקטין את חוסר הנוחות.

הספר "תינוק - המדריך משתמש" בהוצאת גורדון - על המדפים בחנויות הספרים ברחבי הארץ.

בואו לדבר על זה בפורום "בטרם" - לבטיחות ילדים ובפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום