אסטמה של העור: יש טיפול

(10)
לדרג

דלקת עור אטופית היא מחלת עור דלקתית וכרונית, הגורמת סבל רב ללוקים בה. מהן דרכי הטיפול המומלצות? כיצד הרפואה המשלימה יכולה לסייע?

מאת: מערכת zap doctors

דלקת עור אטופית (Atopic Dermatitis) הידועה בכינוי אסטמה של העור, היא מחלת עור דלקתית כרונית והתקפית הבאה לידי ביטוי ביובש בעור, גרד ודלקת. שכיחות דלקת עור אטופית עולה בהדרגה בשנים האחרונות ומגיעה עד לשיעור של 30 אחוז בגיל הילדות, בעיקר במדינות המפותחות. במהלך שנות הילדות, נצפית ירידה הדרגתית בשכיחות המחלה, ובגיל המבוגר שכיחותה היא 2-3% בלבד.
המחלה שייכת לקבוצת מחלות המכונות מחלות אטופיות ובהן גם אסטמה של דרכי הנשימה ונזלת אלרגית. אצל 80% מהילדים הסובלים מדלקת עור אטופית, נמצא שהילד עצמו או בני משפחתו סובלים מאחת המחלות השייכות לקבוצת המחלות האטופיות.

ד"ר דני בן אמתי, מנהל יחידת עור ילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים, מרצה בכיר לרפואת עור בבית הספר לרפואה, אוניברסיטת תל-אביב, מסביר על דרכי ההתמודדות עם המחלה.

טיפול ואבחון אטופיק דרמטיטיס (אילוסטרציה)
טיפול ואבחון אטופיק דרמטיטיס (אילוסטרציה)

מה גורם לאסטמה של העור?

לאחרונה יש עלייה משמעותית בהיקף המחקר העוסק בהיבטים שונים של דלקת עור אטופית, אך למרות זאת, אין הסכמה בין הרופאים המטפלים לגבי הקריטריונים לקביעת האבחנה וגם הידע לגבי המנגנון הפתולוגי להתפתחות המחלה עדיין לוקה בחסר. עדויות המצטברות בשנים האחרונות תומכות בהבנה שדלקת עור אטופית איננה מחלה אימונולוגית, אלא מחלה ראשונית של העור הבאה לביטוי בהפרעה בתפקוד החיץ של העור, על רקע גנטי.

האם בישראל יש מודעות מספקת למחלת האסטמה של העור ולדרכי הטיפול בה?

היחס לדלקת עור אטופית מצד הקהילה הרפואית ומצד הציבור הרחב הוא כאל בעיה רפואית שולית שתחלוף מאליה. הגרד המטריד והבלתי נשלט, העור הפגוע, הכאבים, ההפרעות לשינה והסטיגמה החברתית גורמים לכך שלמחלה זו השפעה ניכרת על איכות החיים ועל תפקודם ומצבם הנפשי של החולה ומשפחתו. עלות הטיפול הרפואי השנתי בחולה בודד מגיעה בממוצע ל-2,000 דולר לשנה, ובארצות הברית בלבד, עלות הטיפול הרפואי בחולי דלקת עור אטופית עולה על מיליארד דולר לשנה.

איך מטפלים באסטמה של העור?

מטרת הטיפול בדלקת עור אטופית היא שליטה והקלה בביטויי המחלה ולא ריפוי המחלה. בעבר, באופן מסורתי, התמקד הטיפול בדלקת עור אטופית בהקלה סימפטומטית של הגרד, לטווח קצר, ומניעת התלקחות חריפה. לאחרונה, מטרת הטיפול היא מניעה מוקדמת של ביטויי המחלה וטיפול לטווח ממושך, כדי להפחית את שכיחות אירועי ההתלקחות וחומרתם ולהאריך את תקופות ההפוגה.

הטיפול הבסיסי כולל שיפור תפקוד החיץ (Skin barrier) של העור על ידי שמירה על לחות העור ומניעת נזקי הגירוד, הפחתת הגרד והדלקת בעור, טיפול בזיהום המקומי ומניעת חשיפה לגורמים המחמירים דלקת עור אטופית. במרבית המקרים, ניתן להשתלט על ביטויי המחלה בעזרת הטיפול הבסיסי. המקרים הקשים, אשר תגובתם לטיפול דלה, מהווים אתגר טיפולי.

האם סבון וקרמים מסייעים למחלה או מחמירים אותה?

במשך השנים, היו הדעות חלוקות לגבי התועלת שברחצת חולה בדלקת עור אטופית, בשל העובדה שסבון וחומרי ניקוי מסירים את השומן הטבעי של העור, ובכך מגבירים את היובש בעור ומחמירים את ביטויי המחלה. כיום, מקובל לעודד רחצה מדי יום של החולה, תוך השריה במים פושרים למשך עשר דקות, שימוש בתחליפי סבון והוספת שמן למי הרחצה, וזאת כדי להסיר שברי תאים וקשקש, המהווים קרקע להתרבות חיידקים.

בתום הרחצה ובעת שהעור עדיין לח, יש להשתמש בתכשירי לחות. השימוש במשחות יעיל יותר משימוש בקרם, אך ההיענות לשימוש בו נמוכה יותר. יש להביא בחשבון את מרכיב ההיענות לטיפול ולהעדיף שימוש בתכשיר לחות נעים ונוח ליישום. המעטה השומני על פני העור מפחית את אובדן הנוזלים מהעור, וכתוצאה מכך מפחית את היובש, הגרד והסדקים בעור. בנוסף, שמירת לחות העור מפחיתה משמעותית את השימוש בתכשירים סטרואידיים. יש לחזור ולהשתמש בתכשירי לחות, במשך היממה, בהתאם למצבו של החולה.

איך מתמודדים עם תחושת הגרד על העור?

הביטוי המטריד ביותר של דלקת עור אטופית הוא תחושת הגרד, הגורמת לגירוד וליצירת מעגל ה'גרד-גירוד' (Itch-Scratch). מעבר להפרעה הברורה לילד החולה, מראה הילד המתגרד מפריע להורים ואף למשפחה כולה.

לשם הפחתת הגרד, יש להימנע מחשיפה לגורמים מעוררי גרד, כמו בגדי צמר ובגדים סינתטיים. ההמלצה לשימוש בבגדי כותנה מוכרת היטב. לאחרונה פותחו גם בדים המצטיינים ברכות, חלקים במיוחד ונארגים בצורה מיוחדת, המאפשרת אוורור רב. כמו כן, השימוש בתכשירים אנטי-היסטמינים להקלת גרד, נחשב לאבן יסוד בטיפול בדלקת עור אטופית.

איך נמנעים מיצירת דלקת על העור בעקבות המחלה?

השימוש בתכשירים סטרואידים מקומיים להקלת התהליך הדלקתי בעור חולי דלקת עור אטופית הוא יעיל ומוכר היטב זה שנים, ובמקביל מעורר בלבול ומחלוקת. כביטוי לכך התפתחה פוביה ציבורית מסטרואידים, ומכאן שנפגעה היענות החולה ומשפחתו לטיפול המומלץ.

בעשור האחרון נוספו לקבוצת התכשירים המקומיים נוגדי הדלקת על ידי עיכוב ה-Calcineurin. תכשירים אלה דומים בפעולתם לסטרואידים מקומיים בעלי עוצמה בינונית, אך יתרונם הגדול הוא בהיותם ייחודיים בפעולתם על תאי הדלקת, ללא השפעה על שאר תאי העור. תרופות אלו מומלצות כקו טיפול שני במקרים שבהם טיפול בתכשירים סטרואידים נכשל, צריכת הסטרואידים גבוהה, או במקרים שבהם לא ניתן לטפל בסטרואידים.

האם יש חשש להתפתחות ממאירות עורית כתוצאה מהשימוש בתרופות?

בראשית 2005 פרסם מינהל התרופות האמריקאי הערת אזהרה לגבי תכשירים אלה, לאור החשש לקשר אפשרי להתפתחות ממאירות עורית (לימפומה של העור וגידולי עור שאינם מלנומה). חשש זה התבסס על מנגנון הפעולה הידוע של תרופות אלו, עבודות על בעלי חיים ותיאורי מקרים. נתונים שפורסמו מאז, אשר כללו עבודות קליניות וסקירת הדיווחים על תחלואה במטופלים, בהשוואה לקבוצות ביקורת, לא סיפקו כל עדות באשר לקשר אפשרי בין השימוש בתרופות אלה להתפתחות ממאירות כלשהי.

למרות העלייה הניכרת במגוון האפשרויות הטיפוליות בדלקת עור אטופית, לא קיים טיפול מרפא למחלה, וכביטוי לכך, ובחיפוש אחרי מרפא, נצפית בשנים האחרונות עלייה ניכרת בפניית חולי דלקת עור אטופית לטיפולים רפואיים משלימים. למרות העלייה בפופולריות של טיפולים אלה בדלקת עור אטופית, הנתונים הקליניים המבוקרים על טיפולי רפואה משלימה בדלקת עור אטופית הם דלים ביותר או לא קיימים כלל.

בואו לדבר על זה בפורום אטופיק דרמטיטיס - אסתמה של העור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום