ישנים יותר, חכמים יותר?

(0)
לדרג

במחקר בהשתתפותם של אלפי ילדים נמצא כי הרגלי שינה קלוקלים עלולים להשפיע על תוצאות מבחני אינטליגנציה. כמו כן - ההשפעה ניכרת יותר בבנות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

שינה לא מסודרת בשנות החיים הראשונות עלולה להשפיע על ההתפתחות הקוגנטיבית של ילדיכם מאוחר יותר. כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of Epidemiology and Community Health.

לדברי החוקרים, מספר מחקרים בקנה מידה קטן בחנו את ההשפעה של זמני שינה בילדים קטנים והעלו תוצאות סותרות. במחקר הנוכחי, הם ביקשו לבחון את הקשר בין הרגלי שינה של כ-11 אלף פעוטות להתפתחות הקוגניטיבית בגיל שבע.

נתוני התינוקות התבססו על מחקר MCS Millennium Cohort Study, מחקר בריטי ארצי של תינוקות שנולדו בממלכה בתקופה שבין ספטמבר 2000 לינואר 2002. החוקרים ביקשו לקבוע אם שעת השינה של הילדים והעקביות בשעות השינה השפיעו על ההתפתחות האינטלקטואלית של הילדים. כמו כן, הם בחנו אם ההשפעות השליליות האפשריות היו מצטברות ו/או אם ישנן תקופות קריטיות יותר מאחרות.

החוקרים בדקו את זמני השינה של ילדים בנקודות זמן של 9 חודשים, 3, 5 ו-7 שנים. במהלך ראיונות מובנים בעת ביקורי בית, הוצגו שאלות בנוגע לתנאים חברתיים-כלכליים, מאפיינים דמוגרפיים, שגרה משפחתית, כולל זמני שינה וגורמים סביבתיים. בגיל שבע שנים בוצעו הערכות קוגניטיביות שבחנו קריאה, יכולות מתמטיות ויכולת מרחבית.

השפעה גדולה יותר על בנות

החוקרים מצאו כי זמני שינה לא סדירים היו נפוצים ביותר בגיל שלוש שנים, כאשר כ-20% מהילדים הלכו לישון בשעות שונות. עד גיל שבע שנים, למעלה ממחצית מהילדים הלכו לישון בין השעה 19:30-20:30. החוקרים מצאו קשר בין שינה לא סדירה בגיל שלוש לציונים נמוכים יותר בהערכת היכולות הקוגנטיביות. יתרה מכך, בגיל שבע היעדר זמני שינה קבועים לווה בציונים נמוכים יותר במבחנים קוגניטיביים בבנות, אך לא בבנים. החוקרים מצאו עוד כי קיימת השפעה מצטברת, כך שבבנות שמעולם לא הלכו לישון בשעה קבועה בגילאי 3, 5 ו-7 שנים, תועדו ציונים נמוכים יותר בהערכת יכולות הקריאה, מתמטיקה ויכולת מרחבית.

על פי החוקרים, ייתכן כי אי סדירות בזמני השינה עלולה להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי, בשתי דרכים: פגיעה בשעון הביולוגי ו/או עקב חסך שינה וההשפעות הנלוות לכך על הפלסטיות של המוח. ממצאים לפיהם זמני שינה לא סדירים בגיל שלוש קשורים לציונים נמוכים מרמזים על כך שזהו גיל רגיש במיוחד להתפתחות הקוגניטיבית.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות שינה בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום