נגישות
נגישות

שנת לימודים בריאה: טיפים להורים

(1)
לדרג

החופש הגדול עומד להסתיים והילדים חוזרים לשגרה. ריכזנו עבורכם מספר טיפים, לחזרה קלה ובריאה ללימודים: שינה, תזונה, ילקוט נוח וחיסונים. זהירות מ"מגיפת ספטמבר" - ושתהיה שנה טובה ובריאה

מאת: ד"ר מוטי חיימי

לאחר חודשי הקיץ, בהם הילדים נשארו ערים עד שעות מאוחרות, תוך בהייה אינסופית במסכי הטלויזיה, המחשב או הסמארטפונים, שיחקו בחוץ (חלק מהם), אכלו חטיפים וג'אנק פוד מכל הבא ליד - והותירו הורים רבים מותשים ומרוטי שיער, הגיע הזמן בשעה טובה - לחזור לבית הספר.

רוב הילדים יזדקקו לעזרה מסוימת, כדי להסתגל לרוטינה של זמנים קצובים ולצלוח בבטחה את המעבר חזרה לבית הספר. בתקופה זו, רצוי לבקר אצל רופא הילדים ורופא השיניים - כדי לוודא שהילדים במצב בריאותי תקין.


רצוי כי הילקוט יהיה כזה הנישא על הגב. צילום: thinkstock

רצוי כי הילקוט יהיה כזה הנישא על הגב. צילום: thinkstock

איך חוזרים בשלום לבית הספר?

ריכזנו עבורכם מספר טיפים, לנחיתה רכה של הילדים (וגם שלכם, ההורים...) - לקראת חזרה למסגרות השונות.

1. שעות השינה: כשחוזרים לבית הספר, יש צורך להפסיק להיות ערים עד שעות מאוחרות. לכן, בתקופה זו - יש ליישם רוטינת שינה חדשה. רצוי להתחיל בהדרגה - כשבוע עד שבועיים לפני תחילת הלימודים - יש לפרוש לשנת הלילה שעה אחת מוקדם יותר מדי יום ולהתעורר מוקדם יותר, עד שחוזרים לרוטינה הנהוגה בתקופת הלימודים. לפי ה-National Sleep Foundation האמריקני, ילדים בגיל 6 עד 13 שנים - זקוקים ל-9 עד 11 שנות שינה; ואילו ילדים בגיל 14 ומעלה - זקוקים ל-8-10 שעות שינה ליליות.

מחקרים שונים הראו כי האור המבהיק, הבוקע ממסכי הסמארטפונים והטאבלטים - יכול לפגוע במעגלי השינה. לכן, יש לוודא שמכשירים אלה רחוקים מהילדים - מספר שעות לפני השינה.

2. תזונה הנכונה: תחילת שנת הלימודים היא הזמן המתאים לתכנן מה יאכלו הילדים במסגרת בית הספר - ולאחר חזרתם הביתה. יש לוודא שמדובר באוכל מזין ובריא בשעות קבועות, המכיל את כל אבות המזון, המינרלים והוויטמינים הדרושים לילדים. תזונה כזו תשפיע, ללא, ספק גם על היכולת הקוגניטיבית. כמובן, יש להסביר לילדים גם את חשיבות שתיית המים במהלך היום; ולצייד אותם בבקבוק מים. רצוי גם לוודא שיש ארוחות מסודרות: בוקר, צהרים וערב - רצוי עם כל בני המשפחה, יחד.

3. ביקור שגרתי אצל רופא הילדים: בביקור כזה, ניתן לוודא אם ניתנו כל החיסונים המתאימים לגיל הילד, לבדוק גובה ומשקל - ולהמליץ על פעילות גופנית מתאימה, להפנות לבדיקת שמיעה וראיה במקרה הצורך, להפנות לרופא שיניים ולספק מרשמים למחלות כרוניות, אם קיימות כאלה (כמו, למשל: טיפול מונע לאסטמה; ריטלין ל-ADHD וכו'). במקרה שלא בוצעו בדיקות דם רוטיניות מזה זמן רב - זהו המועד המתאים לבצע אותן.

חשוב במיוחד לחדש טיפול מונע למחלת האסטמה, אם הופסק במהלך חודשי הקיץ:

ברחבי העולם, ניתן להבחין ב"מגיפת ספטמבר" - בחודש זה שיעור ההתקפים החמורים של מחלת האסתמה המביאים לאשפוז - גבוה יותר מכל האשפוזים, בשאר חודשי השנה (יחד, במצטבר!). נתון זה מוסבר בכך שמדובר בעונת מעבר, עם שינויי טמפרטורה תכופים, ריבוי נגיפים הגורמים למחלות של דרכי הנשימה - המעוררות התקפי אסתמה; וגם מעצם החזרה לכיתות הצפופות (לרוב) בבתי הספר. נוסף על כך, רבים מהילדים מפסיקים את הטיפול המונע בחודשי הקיץ - כך שגופם אינו מוכן מספיק להתמודד עם המחלה.

4. בחירת הילקוט: מומלץ לבחור תיק חזק מספיק, שיוכל לשאת בכל עומס הספרים והמחברות. רצוי כי הילקוט יהיה כזה הנישא על הגב (ולא בצד הגוף), בעל רצועות כתפיים מרופדות ורחבות, באורך מתאים לגב הילד. בנוסף, רצוי כי התיק לא יהיה כבד מדי (לא יעלה על 10%-20% ממשקל הילד), כדי להמנע מעיוות ביציבה, כאבי גב וצוואר. רצוי לרוקן את התיק מדי שבוע, מחפצים שאינם בשימוש.

5. הגעה בטוחה לבית הספר וממנו: לרוב, ילדים בגיל 9-11 כבר יכולים ללכת לבד לבית הספר. בין אם הילדים מגיעים לבית הספר ברגל, ברכב, או באוטובוס - יש לחזור על כללי הבטיחות וחצייה נכונה ובטוחה של הכביש.


יש להקפיד על אוכל מזין ובריא בשעות קבועות. צילום: thinkstock

יש להקפיד על אוכל מזין ובריא בשעות קבועות. צילום: thinkstock

6. שמירת היגיינה ומניעת מחלות:

מתן חיסונים: הדרך הטובה ביותר למנוע הדבקה בשפעת, למשל - היא ע"י התחסנות עונתית, כנגד הנגיף. חשוב כמובן להתחסן בכל חיסוני השגרה, הניתנים בטיפת החלב ובבית הספר.

הימנעות מהעברת מחלות: כאשר הילד חולה, יש להשאירו בבית, הן לטובת בריאותו האישית - והן כדי למנוע את העברת המחלה לילדים אחרים. כאשר מגיע לכיתה ילד חולה, רצוי להימנע ממגע קרוב אתו.

שמירה וחינוך להיגיינה אישית:

יש להסביר לילדים:

  • לרחוץ ידיים במים וסבון, לפני הארוחות, לאחר היציאה מהשירותים, לאחר מגע עם בעלי חיים, לאחר מגע עם הפרשות (רוק, נזלת) ולאחר החזרה מבית הספר. ניתן לצייד את הילד בג'ל חיטוי אלכוהולי (אמצעי שהוכח כיעיל).

  • הימנעות מנגיעה בעיניים, באף ובפה - כאשר הידיים אינן נקיות.

  • צורת ההתנהלות בעת שיעול והתעטשות: יש להתעטש או להשתעל לתוך ממחטת נייר (ולהשליך אותה לאחר מכן), או לחלק הפנימי של המרפק - ולא לכפות הידיים (דבר שעלול להעביר הלאה את הנגיפים והחיידקים).
  • לא לחלוק עם ילדים אחרים מזון או משקה (וכך גם פריטי לבוש, כובעים, מסרקים או סיכות לשיער).


התמודדות עם מחלות עונתיות

  • לרוב, תחילת שנת הלימודים מאופיינת בעליה בזיהומים של דרכי הנשימה - שיכולים להתבטא בנזלת, שיעול וחום. קיימים נגיפים רבים, העלולים לגרום לכך - חלקם מועבר באופן טיפתי; חלק מהנגיפים אף עלול לשרוד על גבי חפצים, משך זמן רב. לרוב, ילדים בבית הספר פחות מקפידים על היגיינה ומשתפים חפצים זה עם זה. השהייה בכיתות צפופות מסייעת גם היא לכושר ההדבקה הגבוה בעונה זו. במחלות רבות כמו שפעת (לרבות "שפעת החזירים") - הילדים הם אלה שלרוב נדבקים ראשונים ומעבירים את המחלה ליתר בני המשפחה. קיים כיום חיסון עונתי אפקטיבי, כנגד שפעת ושפעת חזירים - ולכן רצוי מאד להתחסן בו.
  • החל מחודש נובמבר ואילך - מופיע נגיף הרוטה (Rota Virus) - הגורם לשלשולים חמורים, הקאות וחום - בעיקר בילדים קטנים, אך אלה עלולים להדביק גם את יתר בני המשפחה. קיים גם חיסון כנגד נגיף הרוטה, הניתן באופן רוטיני בטיפות החלב.
  • קבוצת וירוסים נוספת, שניתן לראות את אותותיה בעונת הסתיו, היא האנטרו-וירוסים (Enterovirus) - הגורמים, בין היתר, למחלת הפה והגפיים (המכונה בטעות מחלת הפה והטלפיים) - המתבטאת בפריחה ושלפוחיות בכפות הידיים והרגליים, עם פצעים כואבים בחלל הפה (אפטות). וירוסים אלה נחשבים מאד מדבקים - והם מועברים באמצעות רוק או מגע במשטחים מזוהמים.


לסיכום: הקפדה על מתן חיסונים ושמירה על היגיינה, כפי שתואר לעיל - יכולה לסייע בהפחתת ההדבקה, מפני מחלות רבות. מומלץ להקפיד על שגרת חיסונים, לעודד את ילדיכם לשמירה על היגיינה ולשמור על שעות שינה מספיקות וסדירות ועל תזונה איכותית. שנת לימודים בריאה ופורייה - לכולם.


ד"ר מוטי חיימי הוא מומחה ברפואת ילדים ובהמטו-אונקולוגיה ילדים ויועץ "טיפטיפות".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום