השמנה בילדות: חלקם של ההורים

(0)
לדרג

השמנה בילדות זוכה במדינות מתועשות רבות לעדיפות לאומית בהתייחסות ובתקצוב. בשנים האחרונות ניתן דגש רב לסגנון הורי ולקשר שלו להשמנה

מאת: תרצה שני

סגנון הורי הוא היחס בה הורים מתייחסים לילדם. נושא זה נחקר על ידי פסיכולוגים כבר שנים רבות. בעיקר נחקר הקשר וההשפעה שלו להתפתחות הרגשית והחברתית של הילד. סגנונות ההורים מוערכים באמצעות שני מדדים:

1. חום ורגישות

2. ציפיות ושליטה

כאשר מעמידים מדדים אלו אחד מול השני נוצרים 4 סגנונות הורות הבאים

טבל סגנון הורי (צילום: תרצה שני)
טבל סגנון הורי (צילום: תרצה שני)

מהטבלה ניתן ללמוד כי הורות בסגנון סמכותי המאופיינת בחום רב וקשר רגשי עם הילד וברמה גבוהה של ציפיות ושליטה. בסגנונן הורות זה ישנו כיבוד של דעות הילד יחד עם הצבת גבולות ברורים. במחקרים נמצא שסגנון הורות זה נקשר לתוצאות טובות יותר בהתפתחות הרגשית והחברתית של הילדים.

לעומת זאת, הורות בסגנון הורי שתלטן תאופיין ברמה גבוהה של ציפיות וצורך לשליטה מרובה במה שהילד עושה, ובמקביל מתן מעט חום וחוסר רגישות לצרכי הילד. במקרים אלה יתפתח לעתים קרובות מאבק כוחות עם הילד במגוון נושאים כולל בנושאי האכילה.

ההורים מתירניים יעריפו חום ואהבה על הילד אך לא יציבו גבולות ודרישות ויפנקו מאוד את הילד. הורה מזניח לא יציב גבולות וגם לא יהיו לו ציפיות מהילד, במקביל הוא גם לא יתן אהבה וחום לילדים, ילדים אלה יחוו ילדות קשה ובעיות בהתפתחות הרגשית.


השתלטנות לא משתלמת

לאחרונה נערך מחקר שבדק האם ישנו קשר בין סגנון ההורות לדרגות ההשמנה של ילדים צעירים. נמצא שבהורות סמכותית אחוז הילדים עם BMI גבוה היה נמוך משמעותית, בהשוואה להורות שתלטנית שבה נמצאו האחוזים גבוהים ביותר של ילדים עם BMI גבוה.

נשאלת השאלה איך סגנון הורות משפיע על התנהגויות אכילה וכתוצאה מכך על משקל הילד?

הורה מתירני לא יגביל את ילדיו בסוגי האוכל, ולא יהווה עבורו מודל לחיקוי בזמן האוכל. לרוב הילד לא יגיע לשולחן בטענה שאינו רעב ולאחר זמן מה ינשנש משהו לסתימת הרעב. ילדים אלה מאופיינים בהרגלי אכילה לקויים.

הורה שתלטני יגביל את ילדיו בסוגי האוכל, ובמקביל יפעיל עליו לחץ לאכול סוגי מזונות מסוימים. הורים כאלו יחליטו עבור הילד איזה מאכלים עליו לאכול וכמה. אחת התגובות האופייניות היא "אכלת מספיק, לא כדאי שתאכלי תוספת את עלולה להשמין".

הורה סמכותי ישתמש הרבה בבקרה (monitoring), הצבת גבולות ואחריות, ובמקביל ישמש כמודל חיקוי לילדיו. הורים בסגנון זה ידרשו מהילד להגיע לשולחן לאכול עם כל המשפחה, אך יאפשרו לו לבחור מה רוצה לאכול מתוך המוגש לשולחן. זאת מתוך כבוד והבנה לטעמו האישי, תוך עידוד להתנסות במגוון מזונות.

הורה מזניח לא יטרח להכין אוכל לילדים ויאפשר להם לבחור איזה מזונות שירצו מתי שירצו, ולרוב גם לא יתן תשומת לב אהבה וחום להם הילד זקוק. פעמים רבות ילדים אלה יעשו מעשים קיצוניים כדי לקבל את תשומת לב ההורים. בילדים אלה לרוב ניתן יהיה למצוא משקל תקין אך מחסורים תזונתיים בגלל חוסר איזון תזונתי.

נמצא שההבדל העיקרי הוא שאותה התנהגות כמו הצבת גבולות בנושאי אוכל ואכילה המועברת בסגנון סמכותי או שתלטני, מתקבלת אחרת על ידי הילד. כתוצאה מכך, גם שיתוף הפעולה של הילד שונה.

לדוגמא, הגבלת סוגי המזונות שהילד אוכל, בשילוב של אהבה ותמיכה כפי שמתקיימת בסגנון סמכותי, מאפשרת לילד לשתף פעולה. ואילו כאשר הגבלת סוגי המזונות נעשית בסגנון שתלטני היא יוצרת התנגדות מצד הילד. כך למשל, הורה סמכותי יפנה לילדו ויאמר: "האם אתה בטוח שאתה רוצה תוספת צ'יפס? בפעם הקודמת שאכלת שתי מנות הרגשת לא טוב". ואילו הורה שתלטני יגיד: "אכלת מספיק. אם תיקח עוד צ'יפס, אתה תשמין".

לרוב קיימים מצבים שהורים משלבים ברמות שונות בין סגנונות ההורות והסיווג אינו מדויק.

מסקנת החוקרים היא שעל מנת למנוע השמנת ילדים, יש צורך להעביר להורים כלים ומיומנויות שיעזרו להם ליצור הורות סמכותית והתנהגויות המקדמות האכלה ואכילה בריאה.

תרצה שני היא דיאטנית ילדים

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות אכילה בגיל הרך.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום