לשרוד את פסח: 10 טיפים להורים

(0)
לדרג

מעבדות לחירות: איך לשרוד את חופשת פסח ואת ארוחת החג? במקום 10 מכות מצרים, הכנו עבורכם 10 טיפים: כיצד לצלוח את החג בשלום - ואולי אפילו ליהנות מהחופשה

מאת: לאה שטרן

פסח בפתח: חג ארוך וחופשה ארוכה אף יותר ממסגרות הלימודים - מעמידים בפנינו, ההורים, מספר אתגרים משפחתיים. נכון, בשגרה אנחנו רק מפנטזים על חופש ארוך - אבל כשחופש מגיע (עם מצות...) - אנחנו עלולים להיתקל גם בקשיים. במקום עשר מכות מצרים - קבלו עשרה טיפים, כיצד לצלוח את החג בשלום ובהנאה.

1. הצילו, חופש: השגרה שילדינו ואנו מורגלים אליה - נשברת על ידי חופשה. שגרה וסדר יום מסייעים מאד לילדים ומשרים עליהם ביטחון - ולכן חשוב ליצור ודאות וסדר יום ידוע מראש, ככל הניתן. רצוי ליידע על פעולות מראש וגם להקפיד על הדברים הקבועים: ארוחות מסודרות, הגבלת זמן מסכים וכו'.

2. יש לי שיעורים: לרוב, יקבלו ילדינו מטלות לימודיות לביצוע במהלך החופשה. כדי שהילד לא ייזכר ברגע האחרון, מומלץ להכניס את כל המטלות ללוח הזמנים - ולקבוע זמן הגיוני, במהלכו הילד יבצע את המטלות. האחריות על ביצוע משימות הלימודים היא כמובן של הילד, אך מומלץ לסייע לו בשילוב הנושא במסגרת ימי החופשה.

טיפים להורים לפסח. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפים להורים לפסח. אילוסטרציה: שאטרסטוק

3. עבדים היינו: על כל בני הבית להשתתף בפעולות הניקיון והסדר, המתרחשות בקרב משפחות רבות - לפני החג. על כל בן משפחה לתרום למטלות המשפחתיות - בהתאם לגילו וליכולתו. בהחלט ניתן לתת לילדים אחריות ולבקש מהם לסדר את החדר, לסדר את הצעצועים, לסייע בניקוי אבק, לטאטא וכו'. השתתפות הילדים במטלות אלה היא חלק משמעותי בהתפתחות תחושת המסוגלות של הילדים והתחושה שהם מועילים. אגב, באופן דומה רצוי לחלוק במשימות הבישול - בין כל המוזמנים לארוחה.

4. איפה אתם בסדר? זאת אולי השאלה הכי הנפוצה (וגם השאלה הכי נפיצה...) בימים האחרונים... בהרבה משפחות יש לחג משמעות עמוקה וטעונה. סביב שאלה זו, עלולים להיווצר מתחים ורגשות שליליים. לכן, מומלץ להתייחס לנושא זה בפרופורציות (כמו לכל נושא...) - ולזכור כי במשך החג ניתן להיפגש עם כל בני המשפחה והמכרים (ולא רק בליל הסדר).

5. מתי אוכלים? ארוחת החג מאד ארוכה - גם לנו ובעיקר לילדים (תודו שלפעמים אנחנו מדפדפים בהגדה, כדי לראות מתי נגיע כבר לאוכל...). חשוב לומר לילדים שייקח זמן עד האוכל - ולכן מומלץ שיאכלו לפני ארוחת החג; כך הם יהיו פחות חסרי סבלנות. עלינו להבין שקריאת ההגדה, על מילותיה המסובכות, אינה דומה כלל לסיפור שהילד מכיר מהגן או מהכיתה. גם כאן, עלינו להכין אותו מראש - ולא להתבאס אם הוא משתעמם או נרדם לפני סוף הסדר...

6. אתה הכי קטן: בליל הסדר, אנו עלולים להפעיל לחץ על הילד הכי צעיר לעמוד לפני כולם - ולשאול את הקושיות בקול רם. מדובר למעשה בסיטואציה שיכולה להביך את הילד ואף לגרום לו ללחץ ובכי. אפשר להציע לילד לקרוא את הקושיות, אך לא ללחוץ עליו, אלא לכבד את סירובו.

7. אפיקומן: מיד אחרי פורים, מתחיל הילד לדמיין איזו מתנה הוא יקבל כשימצא את האפיקומן של פסח. לכן, חשוב לתאם אתו ציפיות: מה הוא יוכל לקבל, אם ימצא את האפיקומן? מומלץ להעניק מתנות סמליות לכל הילדים, או להעניק פרס קבוצתי. כך כולם יירתמו למאמץ - והחוויה תהיה חיובית ומהנה לכל הילדים.

טיפים להורים לפסח. אילוסטרציה: שאטרסטוק
טיפים להורים לפסח. אילוסטרציה: שאטרסטוק

8. לטיול יצאנו: בהרבה משפחות, גם ההורים נמצאים בחופש בימי חול המועד פסח. זאת הזדמנות נהדרת לטייל ולבלות. מומלץ לשתף את הילדים ולהתייעץ איתם לגבי אופציות - לבילוי משותף. כך, כל בני המשפחה ירגישו חלק מהפעילות המשותפת.

9. פשוט להיות ביחד: חופשת פסח היא הזדמנות נהדרת - ליצור זמן איכות של ההורים עם הילדים (כל המשפחה ביחד; וגם זמן איכות של הורה עם כל ילד בנפרד). אין צורך בשום תכנון מוקדם: פשוט להיות עם הילד ולבצע פעולות מהנות ביחד: לדבר, לשחק ואפילו לצפות ביחד בטלוויזיה.

10. מחירות לעבדות: יום-יומיים לפני סיום החג, יש להתחיל להיערך לחזרה לשגרה. מומלץ להקפיד על חזרה לשעות השינה, על הכנת התיק, הכנת הבגדים וכל אותם ההרגלים - שאנו עושים בשגרת היום יום.

לאה שטרן היא מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך להנחיית קבוצות הורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום