הפרעת קשב: טיפים לניהול שיחה

(0)
לדרג

בעלי הפרעת קשב מתקשים לנהל שיחה; הם חסרי מנוחה, אינם קשובים, דעתם מוסחת, מחשבת נודדת והם מתפרצים לדברים. איך להתגבר על הקשיים ולנהל שיחה רגועה

מאת: מערכת zap doctors

השיחה (דיאלוג) היא הבסיס לקיומו של הקשר הבין-האישי ותנאי לחיי חברה. רבים מבעלי הפרעות הקשב סובלים מקשיים בניהול שיחה; החל מקשיים שניתן להתגבר עליהם ועד קשיים החוסמים את דרכם לקיום קשר חברתי.

ד"ר נעמי וורמברנד, מנהלת מרכז דרך מהות לאבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז למבוגרים, מסבירה כי הקשיים באים לידי ביטוי בשלשה מישורים:

קושי בהפקת הדיבור - בלי קשר לתוכן הנאמר, רבים מבעלי הפרעות הקשב והריכוז מפיקים דיבור שלא נעים לשמוע אותו: מהיר, לא ברור, קולני, קטוע והססני.

קושי ביכולת לקיים דיאלוג - בעלי הפרעות הקשב מתקשים לזכור שבצד השני יש מישהו, שגם רוצה להתבטא. הם מתקשים להתמקד במה שהם רוצים לומר, הם לא מרוכזים בבן שיחם, הם חסרי מנוחה ותזזיתיים. שיחתם מתנהלת כמונולוג ולא כדיאלוג.

קושי להקשיב - בעלי הפרעות קשב מתקשים להיות קשובים. הם קוטעים את בן שיחם באמצע הדברים, דעתם מוסחת מכל הפרעה חיצונית, הם משתעממים בקלות ומחשבתם נודדת.

הפרעת קשב
הפרעת קשב

עצות לבעלי הפרעת קשב

1. העדיפו דיאלוגים על פני מונולוגים - נסו להימנע מניהול מונולוג. זה המונולוג שמקשה עליכם להישאר מרוכזים; הציגו שאלות, הגיבו לדברים, ואם אתם משתעממים מהנושא עברו לנושא אחר.

2. היו ערניים - בעיית קשב יכולה לגרום לכם לאבד את תשומת הלב לבן שיחכם. למעשה, ההיפראקטיביות היא הפתרון שלכם לבעיה זו. שמרו על ערנות באמצעים טכניים: חלצו אברים, שחקו עם מחזיק המפתחות, התנועעו בכיסא או כל פעולה אחרת המסייעת לכם להיות ערניים מבלי להפריע לסביבה.

3. חזרו על הדברים - כשאתם חוזרים על דבריו של בן שיחכם, אתם נותנים לו להרגיש שאתם מקשיבים (גם כשאתם לא מקשיבים), ובו בזמן נמנעים מלהתפרץ לדבריו.

4. נסו לזהות את מילות הרגש - סביר שלא תצליחו לקלוט את כל הנאמר, לכן הקפידו להתמקד במילים המביעות רגש, או לטון בהן המילים הן נאמרות. אם תגיבו לרגשות, חוסר הקשבה שלכם לא ייתפס כאדישות.

5. התרחקו ממקום רועש - רוצים לדבר עם מישהו? בחרו אתר שלא יסיח את דעתכם. אל תלכו לבית קפה רועש או לרחוב סואן.

6. יד לפה - האימפולסיביות שלכם יכולה לגרום לכם לומר דברים שתצטערו עליהם אחר-כך. אם השיחה חשובה לכם, קבעו לעצמכם סימן, שיזכיר לכם לחשוב לפני שאתם פולטים משהו מביך, למשל יד על הפה.

7. הצטיידו בכלי כתיבה - לפעמים אתם חשים שאתם חייבים לומר משהו וחוששים שיישכח מכם. אתם צודקים. אתם תשכחו ואחר כך תהיו טרודים בהיזכרות בו ותאבדו את הריכוז. אם תכתבו אותו הוא לא יעיק עליכם ותוכלו להעלותו בהמשך.

8. ידעו את בן שיחכם - אם תגידו לשותפכם לשיחה שאתם מתעניינים בו גם אינכם נראים קשובים, ייתכן שיהיה סלחני כלפיכם. אתם יכולים לסכם מראש על סימני איתות מצדו, כגון קריצה: "לא נתת לי לגמור לדבר"; נגיעה בכתף, "אולי תיתן גם לי לומר מילה"; נעיצת מבט "אתה חוזר ומתפרץ לדברים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים
פורום קשב וזיכרון בקרב מבוגרים ומתבגרים
פורום קשב, ריכוז ויכולות למידה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום