איך מודדים חום לילדים?

(42)
לדרג

הווירוסים והחיידקים חוגגים, ולא פעם לתלונות על כאבים מצטרפת גם עליית חום. איך בודקים חום לילדים וכיצד ניתן להקל עליהם בזמן מחלת חום? מדריך להורים

מאת: מערכת zap doctors

החורף אולי לא ממש מפגין נוכחות השנה, אבל הווירוסים והחיידקים העונתיים חוגגים כרגיל, ורובם מלווים בעליית חום. כשמדובר בילדים ופעוטות, יש הרבה לחץ ובלבול סביב עליית הטמפרטורה של הגוף. ביקשנו מד"ר אהרון גרומן, מומחה לרפואת ילדים ומנהל היחידה להתפתחות הילד במכבי לענות על השאלות שבדרך כלל מטרידות הורים כשלילד יש מחלת חום.


חום אצל ילדים ואצל תינוקות. צילום: שאטרסטוק

מה נחשב לחום גבוה אצל ילד?

חום גבוה הוא עלייה בטמפרטורת הגוף. טמפרטורת הגוף הנורמלית נחשבת 37, כשהגבול העליון המותר משתנה במשך היום- מ 37.2 בשעות הבוקר (מדידה אורלית במבוגרים צעירים) ועד 37.7 לקראת ערב. אצל ילדים טמפרטורות הגוף הממוצעות גבוהות יותר, והגדרת חום גבוה שונה בהתאם לגיל.

עד גיל חודש חום מעל 38 במדידה רקטלית דורש התייחסות. מגיל חודש עד שלושה חודשים חום מעל 38.2-38 במדידה רקטלית נחשב משמעותי. מגיל 3 חודשים עד גיל 3 שנים חום גבוה נחשב מ- 39-38 במדידה רקטלית, וחום מדאיג מעל 39 במדידה רקטלית. בילדים מעל גיל 3 שנים ובוגרים יותר חום גבוה הוא מ 37.8 ועד 39.4 במדידה אורלית. חום מדאיג הוא חום מעל 39.5. ההתייחסות לגבי טמפרטורות גוף נורמליות היא שונה אצל ילדים עם מחלות רקע שמחלישות את מערכת החיסון.

איך מומלץ למדוד לילד חום?

גם כאן ההמלצה היא תלוית גיל, ויש כמה שיטות:


מדידת חום בפי הטבעת (מומלץ לילדים עד גיל 3 שנים)

מדידת חום רקטלית היא זו שנחשבת 'טמפרטורת הליבה' ולפיה נעשו רוב העבודות על חום. יש לחטא היטב את המדחום ולמרוח את קצהו בחומר סיכוך. מומלץ להשכיב את הילד בתנוחת שכיבה על בטנו, שהוא רכון על ברכיו, להחזיק בישבנו של הילד ולהכניס באיטיות את המדחום לתוך התעלה בפי הטבעת, כסנטימטר עד שניים (יש להקפיד לא להכניס עמוק מדי). יש להחזיק את המדחום במקומו למשך 2 דקות. קריאת טמפרטורה במדידה בפי הטבעת בדרך כלל גבוהה ב 0.6 מעלת צלסיוס לעומת קריאת הטמפרטורה במדידה בפה.

אסור להשתמש במדידה רקטלית בילדים עם חוסר בכדוריות דם לבנות (נויטרופניה).

מדידת חום באוזן (לילדים בני 3 חודשים או יותר)

מדידה זו מתבצעות באמצעות מד חום מיוחד, שקורא את טמפרטורת עור התוף. אם תעלות האוזניים מלאות בשעווה דיוק המדידה נפגע. יש לפעול על פי הוראות היצרן ולהקפיד להשתמש בשרוולי/כיסויי הפלסטיק המצורפים למדחום לפני הכנסתו לתעלת האוזן. מדי החום לאוזן מצויים בשימוש נרחב, כי הם מודדים את טמפרטורת הגוף במהירות רבה, לעתים בתוך שניות.

מדידת חום בפה (לילדים בני 4 ויותר)

חשוב לדעת כי בעת מדידת חום באמצעות הפה, יש להמתין לפחות 15 דקות אם הילד שתה נוזלים חמים או קרים לפני מדידת החום. יש להכניס באיטיות את קצה המדחום הדיגיטלי מתחת ללשון, ולבקש מהילד להחזיק את המדחום במקומו על ידי סגירת השפתיים, מבלי לנשוך את המדחום,למשך 2 או 3 דקות.

מדידת חום בבית השחי (לילדים בכל גיל)

יש לשים את קצה המדחום הדיגיטלי מתחת לבית השחי של הילד כאשר הזרוע צמודה לגוף אך איננה מתוחה. יש להמתין 3 עד 4 דקות לפני הוצאת המדחום. קריאת טמפרטורה במדידה בבית השחי בדרך כלל נמוכה ב-0.5 מעלות צלסיוס לעומת קריאת טמפרטורה רקטלית.

כדאי לנסות להוריד את החום באמצעות תרופות מתאימות. צילום: שאטרסטוק

איך לנהוג במידה שהתברר שלילד יש חום?

  • יש להקפיד על שתייה מרובה על מנת למנוע התייבשות. חילוף החומרים עולה בשעת חום ודורש יותר מים.

  • יש לדאוג לביגוד מתאים בהתאם לעונה ולצורכי הילד - אין לעטוף אותו בשכבות לבוש רבות.

  • לנסות להוריד את החום באמצעות תרופות מתאימות, כמו אדוויל ילדים, אקמולי ודומיהם, או באמצעות אמבטיה.

  • לדאוג שהחדר יהיה מאוורר ולהקפיד על טמפרטורת חדר רגילה.

  • אסור למרוח אלכוהול על גוף הילד - אלכוהול נספג היטב דרך העור ויכול לגרום לירידת רמת הסוכר ולפגיעה בילד.

  • לא מומלץ לעטוף את הילד במגבות רטובות מכיוון שכך נמנעת פעולת האידוי המורידה את החום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום