כיצד לאבחן סרטן אצל כלבים וחתולים?

(0)
לדרג

הם לא רק חברינו הטובים, הם גם יכולים לחלות כמונו, ורק מי שגידל אי פעם בע"ח מבין כמה זה כואב - כיצד נשמור עליהם?

מאת: הוטרינר ד"ר דורון צור
סימני אזהרה והמלצות טיפול

כלבים וחתולים עלולים לחלות בכל סוגי הסרטן בדומה לבני אדם. עם זאת, בדומה למחלות אחרות בבעלי חיים, האבחון לרוב קשה יותר מאשר אצל בני אדם מאחר וחיות המחמד אינן יכולות להתלונן על כאבים ואילו הבעלים לרב נוטים לייחס שינויים התנהגותיים בבעלי החיים לסיבות אחרות ואינם חושבים על האפשרות של גידול סרטני.

הוטרינר ד"ר דורון צור מכפר יונה אומר, שבדומה לבני אדם, לרוב סרטן מופיע בכלבים בגיל מבוגר, בממוצע סביב גיל שמונה והלאה. למרות זאת, ישנם גידולים סרטניים שמופיעים בגילאים צעירים יותר ואפילו בגורים. דוגמא לכך הינו גידול עורי בשם היסטוצייטומה שלרוב מופיע בכלבים רק עד גיל 3 שנים.

לרוב לא ניתן להצביע על גורם ספציפי מובהק שמביא להתפתחות הסרטן מאחר שמדובר בהצטברות של גורמים רבים, כמו נטייה גנטית. בנוסף קיימים גידולים שהינם ספציפיים לגזעים מסוימים או בהתאם למין (גידולי עטין בנקבות לעומת קרצינומה של הפרוסטטה בזכר). הגידולים יכולים לנבוע או מאורח החיים, גיל וחשיפה לחומרים כימיים מזיקים. בכל מקרה לרוב לא ניתן לייחס גורם לגידול, והטיפול הוא בגידול עצמו.

הגידולים המאובחנים ביותר בקרב בעלי חיים הינם גידולים עוריים או תת-עוריים או גידולים של השריר מאחר ומתגלים בקלות ע"י הבעלים, מוסיף ואומר ד"ר צור. אם מדובר בגידול פנימי יש צורך בבדיקה וטרינרית או בדיקה מעמיקה יותר הכוללת בדיקות דם, צילום רנטגן או בדיקת אולטרה-סאונד. במידה שמתגלה גידול באחד מאמצעים אלה, יש לקחת דגימה מיקרוסקופית או ביופסיה (במעבדה המתמחה בכך) למציאת סוג הגידול, על מנת לדעת את תוחלת ואיכות החיים של הכלב ובמקרה האפשרי להתאים את הטיפול הנכון.

לדברי ד"ר צור, לבעל הכלב והחתול יש קושי לגלות במועד גידול סרטני. מומלץ לגלות רגישות לירידה בתאבון של חיית המחמד (שיכולה להעיד על מחלות רבות אחרות) וכן לגידולים חיצוניים שניתן לראותם בעין (לעיתים הגידולים הנראים לעין הינם שלוחה של גידול שהתפתח במקום אחר).

חשוב לדעת כי גידולים בכלבים הינם נפוצים יותר מאשר בחתולים.

מחירה של בדיקת דם, אולטרסאונד או צילום רנטגן נע בין 180-350 ¤ לבדיקה והיא יכולה להציל את הכלב או החתול אם הגידול מתגלה במועד.

בואו לדבר על כך בפורום וטרינריה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום