רופאים שוגים בהערכת כאב בילדים

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא שרופאים נוטים להמעיט בהערכת עוצמת הכאב בילדים (בעיקר בילדים עד לגיל 8), ולכן ממעטים לטפל במשככי כאב בילדים עם כאב חמור

מאת: ד"ר עמית עקירוב

קיים פער ניכר בהערכת עוצמת הכאב בילדים צעירים בין הילדים עצמם והוריהם לבין הרופאים המטפלים בהם: רופאים העריכו את עוצמת הכאב הממוצעת בכ-3.2 בסולם דירוג מספרי, בעוד שהמדד עמד על 4.8 לפי הערכת ההורים ועל 5.5 לפי הערכת הילדים. כך עולה ממאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת Emergency Medicine Journal בו חוקרים השוו בין הערכות הכאב של רופאים, הורים ו-243 ילדים בגילאי 3-15 שנים, שטופלו בחודש אחד במחלקה לרפואה דחופה. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 10.6 שנים. 51 רופאים חדר מיון לקחו חלק במחקר ואף אחד מהם לא היה מומחה ברפואת ילדים. השאלון כלל מדדי כאב תואמים לגיל. ההורים העריכו את הכאב לפני הילדים, אך תשובות ההורים והילדים לא היו חסויות. הרופאים לא היו מודעים להערכותיהם של הילדים וההורים.

שיעור הסכמה נמוך בין הרופאים לבין הילדים והוריהם

שיעורי ההסכמה בהערכת עוצמת הכאב בין הילדים לבין הרופאים עמד על 14.6%. שיעור ההסכמה בין ההורים והרופאים עמד על 15% ואילו שיעור ההסכמה בין ההורים והילדים עמד על 40.1%.

הורים טיפלו במשככי כאבים ב-14% מהילדים לפני ההתייעצות. בתת-קבוצה זו, הרופאים העריכו את עוצמת הכאב כ-3.2 בממוצע, זאת בהשוואה להערכה של 5.6 בסולם הדירוג לפי ההורים ו-6.5 לפי הילדים.

להעריך נכונה את עוצמת הכאב בילדים (אילוסטרציה shutterstock)
להעריך נכונה את עוצמת הכאב בילדים (אילוסטרציה shutterstock)

הערכת הכאב משפיעה על התווית הטיפול

באופן כללי, רופאים העריכו את רמת הכאב בהיקף של 2.3 נקודות פחות מהערכות הילדים ו-1.6 נקודות פחות מהערכות ההורים. ההבדל בין ההורים והילדים עמד על 0.7 נקודות. הערכת דרגת הכאב הממוצעת ע"י רופאים עמדה על 3.2 נקודות מתחת להערכה של ילדים בגילאי 3-8 שנים וב-1.8 נקודות מתחת להערכת ההורים שלהם. בילדים בגילאי 9-15, הערכת הרופאים הייתה נמוכה ב-2 נקודות מזו של החולים וב-1.5 נקודות מזו של ההורים.

למעט מקרים של שברים, רופאים נטו לתת-הערכה פחותה של הכאב בהשוואה להורים ולילדים. הם סיפקו משככי כאבים ל-8.6% מהילדים עם עוצמת כאב ממוצעת משוערת של 4.9 נקודות. רק 42.1% מהילדים עם כאב חמור (דירוג 7 נקודות ומעלה) טופלו במשככי כאבים. החוקרים קוראים לרופאים להיות עקביים יותר באופן הערכת הכאב בילדים.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה דחופה (מיון).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום