פגיות בישראל: פג תוקפן?

(0)
לדרג

יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה: יש לפעול מהר ובנחישות להדבקת הפער בין הפגיות בישראל לפגיות בעולם המערבי, אחרת יהפכו ל"פגות תוקף". משרד הבריאות: יש שיפור

מאת: מערכת zap doctors

מצב הפגיות בישראל בשנת 2016 בכי רע. לרגל יום הפג הבינלאומי מפרסם היום (ג') הפורום למען הפגים דו"ח ממנו עולה כי הפער בין הפגיות בישראל לבין הפגיות בעולם המערבי ממשיך להעמיק. זאת על רקע ילודה של פגים במשקלי לידה נמוכים מאד בישראל, שהיא גדולה פי 2 מאשר בעולם המערבי), מחסור חמור של 400 אחיות בפגייה וצפיפות פגים. כל אלו גורמים לחשיפה מוגברת לזיהומים עד לפי 2-4 מאשר בפגיות בעולם המערבי, ולדימומים תוך מוחיים מסכני חיים.

כבר בשנת 2013 הכיר משרד הבריאות בצורך הקריטי של תגבור אחיות הפגייה כשקבע בחוזר מנכ"ל כי 1/3 ממיטות הפגייה יסווגו כמיטות טיפול נמרץ כדי לקבל תקנון מתאים של אחיות. בהתאם לכך, 251 מיטות פגייה הוגדרו כבר ברישיונות בתי החולים כמיטות טיפול נמרץ בפג וביילוד. העלאת מקדם התקינה במיטות אלו למיטות טיפול נמרץ מסתכמת בתוספת של 400 תקני אחיות. אולם טרם התקבל התקצוב ממשרד האוצר לתקינה הרצויה.

ד"ר שמואל צנגן, יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה וחבר בהנהלת הפורום: "נחוץ תגבור דחוף של המערך הסיעודי בפגיות, כדי לאפשר זמינות וטיפול מיטבי של האחיות למניעת נזקים בטיחותיים, כגון הידבקות מזיהומים, שליפה בלתי מתוכננת של צינור הנשמה או עירוי, או פצעי לחץ בקרב פגים. המשימה העומדת לפנינו על סדר היום היא להדביק את הפער המשמעותי בין הפגיות בישראל לפגיות במערב. בעוד מדינות המערב עברו בעשורים האחרונים שינויים מהפכניים לבניית פגיות בטוחות ותומכות, הפגיות בישראל נותרו הרחק מאחור. הצפיפות והמחסור הקריטי בכוח אדם תורמים לשכיחות יתר של זיהומים נרכשים ודימומים תוך מוחיים עד פי שניים ויותר, בהשוואה למדינות מפותחות, בפגים במשקלי לידה נמוכים מאד. אם לא נפעל במהירות ובנחישות לשינוי המצב, הפגיות שלנו יהיו 'פגות תוקף' ".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, יו"ר הפורום למען הפגים בישראל: "ממצאי הדו"ח המעידים על מחסור חמור ברופאים ואחיות אינם מפתיעים, לאור סגירת פגיות עקב זיהומים ועומסים, כפי שעלה לכותרות בחודשים האחרונים. הן משרד הבריאות והן משרד האוצר מודעים לצורך הדחוף באיוש התקנים לאחיות ורופאים, אך לצערנו גם העניין הזה אינו בא לידי ביטוי בתקציב הקרוב. מודל התמריצים שפיתחתי יחד עם ארגון הניאונטולוגים ועם פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות דאז, המתמרץ את בתי החולים להשקיע בפגיות, הוכח כאפקטיבי והצליח לקדם באופן משמעותי פגיות בפריפריה, שהפכו מובילות גם לעומת פגיות במרכז. הדבר מלמד כי על מנת לשפר את מצב הפגים יש ליצור תמריצים נכונים לרופאים ולאחיות להתמחות ולעסוק ברפואת פגים. על משרד האוצר ומשרד הבריאות לממש את ההמלצות שקיבלו בנושא ולדאוג לתקציב המתאים".

מי יטפל? מחסור חמור ברופאים ובאחיות בפגיות (אילוסטרציה shutterstock)
מי יטפל? מחסור חמור ברופאים ובאחיות בפגיות (אילוסטרציה shutterstock)

שכיחות גבוהה של זיהומים

ממצאים נוספים שעולים מן הדו"ח הם: שכיחות זיהומים נרכשים בדם בפגים במשקל לידה מתחת ל-1500 גרם היא פי 2-4 יותר בהשוואה למדינות המערב. מציאות זו מסכנת את חיי הפגים. יש צורך להקפיד על מניעת זיהומים באמצעות מתן עצמאות טיפולית מלאה בכל עמדת ילוד והפסקת השימוש בעמדות ציוד מרוכזות והפרדה בין אזור 'נקי' ואזור 'מזוהם' בכל עמדת יילוד. בשנתיים האחרונות חלה ירידה של 23.5% בשיעור הזיהומים בדם תודות לפרויקט לאומי שמבוצע בפגיות, אבל זה עדיין לא מספיק.

בנוסף, בישראל הפגים במשקלי לידה נמוכים מאד הוא פי-2 מאשר בעולם המערבי ולכן הם חשופים יותר לדימומים תוך מוחיים העלולים לגרום לפיגור התפתחותי קשה (שיתוק מוחין) ואף למוות. לכן חשוב להצמיד לכל פג אחות שתהיה זמינה עבורו כל הזמן, בדומה לפגיות במערב.

כמו כן, טרם הוקם בנק חלב-אם בישראל ועדיין אין הכרה בפגים בישראל כיילודים עם צרכים מיוחדים הכרה שיש לה משמעות בזמינות טיפולים לפגים בקהילה.

רומי שחורי, מנכ"לית עמותת לה"ב וחברה בהנהלת הפורום: "עמותת לה"ב ממשיכה להיאבק על הוספת תקנים והכשרת כוח אדם מקצועי בתחום הרפואה ופרה רפואה. העמותה פועלת להעלאת מודעות לסיבוכי הפגות ולצורך במעקב התפתחותי רציף ושוטף לכלל הפגים, גם לאחר השחרור מהפגייה ולשיפור הטיפול בפג בקהילה. בנוסף, פועלת העמותה לשיפור זכויות ההורים לפגים, ביניהן הארכה נוספת בחופשת הלידה להורים לפגים שמאושפזים מעל 20 שבועות ודמי שמירת הריון מהיום הראשון, במקרה של לידת פגים. אנו נמשיך לעקוב ולוודא כי ההבטחות שניתנות לנו אכן יקויימו".

הפגים בפגיות אינם זוכים לטיפול מיטבי (אילוסטרציה shutterstock)
הפגים בפגיות אינם זוכים לטיפול מיטבי (אילוסטרציה shutterstock)

מודל התמריצים: ממנו תבוא הישועה?

על פי הודעה שפרסם היום (ג') משרד הבריאות "נושא הטיפול בפגים וקידומן של היחידות לטיפול ביילוד נמצא על סדר יומו של משרד הבריאות שעוסק רבות בתחום זה וקידומו. מתוך ראייה זו, נושא הפגיות והפגים הוגדר כאחת מתכניות הדגל של המשרד. בין הצעדים שנקט המשרד: הסדרה מקצועית בחוזר מנהל רפואה אשר הגדיר את סטנדרט הטיפול בפגים בישראל. וכן הפעלת מודל תמרוץ ייעודי שהוביל עד כה לירידה של 50% בשיעור הזיהומים הנרכשים בפגיות, לשיפור בכמות אנשי המקצוע המועסקים בפגיות ולשיפור בתשתיות הפגיות.

הציון הממוצע במודל לאורך השנים, משנת 2014 עד עתה, עלה מ-33.5 ל-74.55. בהתאם לפרמטרים שקבע מודל זה, הפגיות בבתי החולים פוריה, כרמל, הסקוטי בנצרת, וולפסון ושיבא, זכו בציונים הגבוהים ביותר בבקרות שערך משרד הבריאות ל-2016, ואילו בפגיות של בתי החולים: הלל יפה, לניאדו, איכילוב, וולפסון והצרפתי בנצרת נרשם השיפור הגדול ביותר מאז הביקורת בשנה שעברה.

המחיר המשפחתי

מסקר שערכה העמותה בקרב 250 משפחות לפגים שבדק כיצד משפיעה לידת תינוק פג על המשפחה נמצא כי למעלה מ-50% מההורים לפגים נאלצו להאריך את חופשת הלידה שלהם בחצי שנה ומעלה, כאשר כ-20% מהם נאלצו להאריך את חופשת הלידה בשנה עד שנתיים. בנוסף, למעלה מ-50% מההורים נאלצו לבצע שינוי תעסוקתי כלשהו.

עוד עולה מהסקר כי כ-80% מההורים לפגים נמצאו במעקב רפואי התפתחותי בקהילה מאז לידת הפג וכ-37% מההורים נאלצו להמתין חודש עד חודשיים כדי לקבוע תור לטיפול בפג בקהילה.

בואו לדבר על זה בפורום הורים לפגים ותינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום