לקראת החזרה לבית הספר: על גדילה

(0)
לדרג

איך ילדים גדלים? מתי צריך לדאוג לגבי צמיחתם? שאלות ותשובות, עובדות ומספרים - זה הקטן גדול יהיה

גדילה אצל ילדים שאלות ותשובות

1. איך ילדים גדלים? מהו מנגנון הגדילה? ומה זה הורמון גדילה?
בלוטת יותרת המוח הנה האיבר האחראי בגוף על ייצור הורמוני הגדילה Growth Hormone האחראים על התבגרות וגדילת הגוף. הורמון הגדילה מגיע לאיברים שונים בגוף ובמיוחד לכבד וגורם לו להפריש חומר נוסף הגורם לגדילה: IGF גורם גדילה דמוי אינסולין. ה IGF מופרש לזרם הדם, ובין יתר משימותיו, גורם לעצמות להתפתח. אם חלה תקלה, ולו הקלה ביותר, כל תהליך הגדילה משתבש והגוף מפסיק לגדול.

2. האם ילדים גדלים בקצב דומה?
בדרך כלל, ילד גדל במספר סנטימטרים קבוע מידי שנה, אולם לא כל הילדים גדלים באותו מספר סנטימטרים. ילדים גבוהים גדלים בממוצע ב 6 ס"מ בשנה וילדים נמוכים גדלים ממוצע ב 4 ס"מ בשנה. בנים מגיעים בד"כ לשיא גובהם בגיל 18 ובנות בגיל 16.

3. אילו גורמים משפיעים על הגדילה וההתפתחות התקינה של הילדים?
על גדילת ילדים משפיעים המוצא האתני וגובהם של ההורים ובני המשפחה. יחד עם זאת, ישנם עוברים שלא מתפתחים היטב ברחם, כתוצאה ממחלות שהאם חולה בהן, כמו יתר לחץ דם ורעלת הריון. מעישון בזמן ההריון, צריכת אלכוהול או סמים ותזונה דלה של האם. גם מחלות העובר עלולות לגרום להולדת תינוקות קטנים למשל, ליקויים גנטיים.

כ 5% מהעוברים, שעוד בהיותם ברחם לא התפתחו כראוי והשלימו את תהליך גדילתם, יוולדו קטנים לגיל ההריון ומשקלם בלידתם יהיה קטן מ 2,600 ק"ג ואורכם יהיה 46 ס"מ בממוצע.

4. האם כל הילדים שנולדו קטנים יישארו קטנים ולא יתפתחו כבני גילם?
רוב הילדים "מדביקים" את פערי הגדילה בשנתיים הראשונות לחייהם, אבל כ 10% מהם נותרים נמוכים ובבגרותם יהיו נמוכים בכ 20 ס"מ!!! בממוצע מבני גילם.

5. מתי על ההורה לפנות לרופא?
קצב אחיד של גדילה חשוב יותר מהגובה עצמו, לכן אין צורך לדאוג לילד או לילדה הממשיכים לגבוה במספר סנטימטרים באופן סדיר מידי שנה.
אם יש סטייה ברורה בעקומת הגדילה של הילד ואם קיים הבדל משמעותי בגדילה בין שנה לשנה.
אם ילד נולד במשקל תקין וגדל באופן קבוע, אבל לפי אחוזון הגדילה שלו הוא נמצא 8 ס"מ פחות או 8 ס"מ יותר מהגובה הרצוי יש לפנות לרופא. את אחוזון הגדילה של הילד ניתן לברר אצל רופא ילדים.
התבגרות מינית מוקדמת לזמנה עלולה להיות בעייתית. ניתן לזהותה אם היא מתחילה לפני גיל 8 אצל בנות ולפני גיל 9 אצל בנים.
התבגרות מינית מאוחרת היא בריאה אבל מפריעה לחיי החברה של הילד. במקרים בהם חבריו לכיתה כבר נראים מבוגרים והוא עדיין נראה ילד.

6. מהן הבעיות האופייניות לילדים שנולדו קטנים ולא מדביקים את פערי הגדילה?
ילדים אלו נוטים לפתח בבגרותם מחלות כגון: סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם ומחלות לב וכלי דם. הילדים הקטנים יסבלו מתיאבון ירוד, ערנות ירודה, שינויים במצב הרוח, יכולת הסתגלות חברתית פחותה, בעיות התנהגות רבות, הישגיות נמוכה, הערכה עצמית נמוכה וקשיים בריכוז (בהכללה)

התפיסה העצמית של הילד הנמוך עלולה להיות מושפעת מדעות חבריו ולהיות מלווה בתחושת השפלה ופגיעות. במחקרים נמצא שלילדים אלה הישגים אתלטיים פחותים (לא עקב חוסר יכולת, אלא עקב תפיסה עצמית בעייתית וחשש חברתי) וערך עצמי נמוך בהשוואה לחבריהם. לעיתים קרובות מתייחסים לילד נמוך בהתאם לגובהו ולא בהתאם לגילו או יכולותיו, התייחסות המוסיפה לפגיעותם של הילדים הללו.

7. מה יעשו הורים שחושדים שילדם לא גדל כראוי?
פונים לרופא הילדים, כדי שיבצע מספר בדיקות כדי לקבוע אם בלוטת יותרת המוח מייצרת הורמון גדילה במידה מספקת, או שמקור הבעיה בסיבות אחרות כמו אצל הילדים הקטנים.

8. כיצד מטפלים בילדים שנולדו קטנים?
הורמון הגדילה הנוזלי נורדיטרופין סימפלקס הוא הטיפול הראשון שאושר בישראל לטובת הילדים הקטנים. Norditropin SimpleXx מוזרק באמצעות נורדיפן עט הזרקה, שתוכנן במיוחד עבור ילדים.

9. האם הטיפול קשה לילדים?
Norditropin Simplexx הופך את חייהם של הילדים המשתמשים בהורמון גדילה נוזלי לקלים ונוחים יותר מכמה סיבות:
אין צורך, כפי שהיה בעבר, לערבב את הורמון הגדילה באמצעות שני בקבוקונים של אבקה ונוזל. ההורמון מוגש מלכתחילה בצורה נוזלית במחסנית קטנה המוכנסת לתוך עט ההזרקה. המחסנית משמשת את החולים לאורך מספר טיפולים. כי הוא יכול לשאת את המזרק לכל מקום. הדבר חשוב במיוחד כשמדובר בילדים. גודלו של העט מאפשר לשאת אותו לכל מקום בקלות והעט מאפשר הזרקה של כמות הורמון מדויקת ולכן מתאים לשימושם של ילדים קטנים מאוד.


חשוב לציין שהורמון גדילה ניתן על פי מרשם רופא (אנדוקרינולוג) בלבד.







מספר עובדות מעניינות אודות גדילה והתפתחות אצל ילדים

1. הגובה הממוצע התקין של ילדי כיתות א' הוא: בנות, 106 ס"מ ובנים, 108 ס"מ.

2. בלוטת יותרת המוח הנה האיבר האחראי בגוף על ייצור הורמוני הגדילה האחראים על התבגרות וגדילת הגוף.

3. כ 5% מהתינוקות הנולדים בכל שנה בישראל (6000 תינוקות) נולדים במשקל קטן מ 2,600 ק"ג ובאורך 46 ס"מ בממוצע.

4. תינוקות שנולדו קטנים ביחס לגיל ההריון גדלו להיות מבוגרים הנמוכים בכ 20 ס"מ בממוצע מבני גילם.

5. כל דור יהיה גבוה מקודמו.

6. את הגובה הסופי (גובה המטרה) ניתן להעריך באמצעות הנוסחה הבאה:
> מחברים את גובהם של האב והאם.
> לתוצאה מוסיפים 12 ס"מ לבן או מחסירים 12 ס"מ לבת.
> מחלקים את התוצאה ב 2 ולאחר מכן מוסיפים 3.
> המספר שהתקבל הוא גובה המטרה סטייה של עד 8 ס"מ יותר או פחות מגובה זה נחשב גובה תקין.

7. קצב אחיד של גדילה חשוב יותר מהגובה עצמו, לכן אין צורך לדאוג לילד או לילדה הממשיכים לגבוה במספר סנטימטרים באופן סדיר מידי שנה.

8. ככל שמקום המגורים גבוה יותר מעל פני הים התינוקות הנולדים קטנים יותר.

9. עד הלידה השלישית, משקל הנולד הבא יהיה גדול מקודמו (בממוצע).

10. בארצות ותרבויות שונות נולדים ילדים במשקל ממוצע שונה.



רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום