מה למדת היום בבית הספר?....

(0)
לדרג

לרגל יום האיידס הבינלאומי: "להתחיל את החינוך המיני בבתי הספר בכיתה ו'" - מגפה ללא גיל

מאת: מערכת zap doctors
בישראל 104 ילדים נשאי נגיף האיידס וחולים במחלה

המספרים עצובים, למרות שבישראל המצב עדיין טוב לעומת מדינות שונות באפריקה ובעולם השלישי, הרי שהמצב מתדרדר.

חוסר מודעות, מעל הכל (למרות קמפיין עולמי חזק ומתחזק) הוא הגורם המרכזי להמשך התפשטות הנגיף.
אמנם היום "לא מתים מאיידס" (עקב התפתחותן המואצת של תרופות לבלימת הנגיף) אך עדיין מדובר במגפה קשה מנשוא, שעל קורבנותיה נמנים כל המגזרים, כל הגילאים, כל המינים וכל הדתות.

עוד על תרופות ואיידס: בכתבה הבאה

חינוך ומניעה

לרגל היום הבינלאומי למאבק במחלת האיידס שחל השבוע, מציע יו"ר ועדת החינוך של מרכז השילטון המקומי, שמואל אבואב, כי החינוך המיני בבתי הספר ייחל כבר בכיתה ו'. כיום הוא מתחיל בכיתה ז'.

אבואב מתריע על כי מאז תשס"ג אין בידי השירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ"י) של משרד החינוך כל תקציב לטיפול בנושא האיידס במערכת החינוך. במקביל, צומצם מערך ההסברה בתחום החינוך המיני בבתי הספר, וכיום פועלים פחות מ 10 מדריכים בכל התוכניות הקשורות לתחום זה.

הצעתו של יו"ר ועדת החינוך בשילטון המקומי להחיל את החינוך המיני כבר מכיתה ו', באה בעקבות מימצאי סקר שערך מכון גוטמן למחקר חברתי שימושי. מן הסקר, בו השתתפו 1017 תלמידים בכיתות ח' - י"א, עולה כי 74% מקרב בני הנוער שואבים את התשובות לשאלות המציקות אותם בענייני מין - מבני משפחותיהם או מחבריהם. מיעוטם פונים לגורמים מוסמכים יותר.

סקר סקר תרדוף

הסקר העלה, בין השאר, כי:
* 45% מהנשאלים פונים לבני משפחתם בנושאי חינוך מיני
* 29% פונים לחבריהם
* 10% פונים לאנשי מקצוע
* 7% פונים ליועץ חינוכי או למחנך בבית הספר
* 2% בלבד פונים לרופא או לאחות רפואית

קיימת בורות מינית בקרב בני הנוער, והיא מסכנת את בריאותם דווקא בשל העובדה שהם מצויים בגיל ההתבגרות: הם חשופים למחלות מין ולהריונות בלתי רצויים. לרוב הם נבוכים ואובדי עצות, והעדר יד מקצועית מכוונת - אומר אבואב - רק מחמיר את מצבם.

מחקר אחר שפורסם בפברואר 1999, אותו ערכו ד"ר רחל ווילף-מירון וקרין נתן ז"ל, מגלה כי רק מחצית מן הנערות השתמשו באמצעי מניעה בעת המגע המיני הראשון, וכי רבע מבני הנוער מוטרדים מקיום יחסי מין. 40% מן הנערות מוטרדות מבעיות גינקולוגיות.

מי יחנך?

מדיוני ועדת החינוך של הכנסת, בדצמבר 2003, עולה כי 65% מתלמידי חטיבת הביניים קיבלו חינוך מיני:
* 23% על ידי המחנכים.
* 21% על ידי יועצים חינוכיים.
* 5% על ידי אחיות בתי הספר.
* 16% על ידי גורמים אחרים בבית הספר.
* 39% על ידי גורמים מחוץ לבית הספר.

כן דווח כי אחד מכל חמישה תלמידים בכיתות ט' - י"א מקיים יחסי מין.
אז העולם של היום מספ לנו הזדמנויות רבות מספור להתחיל את הקריירה המינית בגיל מוקדם יותר, ילדים וילדות, נערים ונערות.. והעובדה המרה היא כי הממסד מפגר אחר התפתחות העניינים ואינו מאפשר שום סוג של קשר בין חיי היום יום לבין התנהלותו.
מה כל זה אומר? שהילדים שמגיעים יום יום לבית הספר רחוקים מלראות בו גורם רלוונטי חינוכי, בוודאי לא בכל הקשור במין, בני הנוער והילדים יעדיפו במובהק ערוצי תקשורת ומידע כגון האינטרנט והטלויזיה על פני המוצע להם בבית הספר, ולמרבה הצער יש לכך תוצאות קשות.

אמצעי מניעה, איידס וילדים.

על פי סקרים שונים שנעשו בארץ מתברר כי 60% מהמתבגרים הפעילים מינית אינם משתמשים באמצעי מניעה. בארה"ב נמצא כי מחצית מן המתבגרים הפעילים מינית אינם משתמשים באמצעי מניעה בפעם הראשונה שהם מקיימים יחסי מין. אי-שימוש באמצעי מניעה מגביר את סכנת ההידבקות במחלות מין.

ממחקרים שונים עולה כי שכיחות הימצאות נגיף האיידס בקרב מתבגרים עולה וניתן לקבוע במידה רבה של וודאות כי 20% מחולי האיידס בארה"ב הם בני 20 29, וככל הנראה הם נדבקו במחלה בהיותם מתבגרים.

אבואב: "בשל המתירנות הרבה השוררת כיום בחברה הישראלית, שמקורה בפתיחות הרבה מאד בשאלות אינטימיות כפי שמופיעות בכלי התיקשורת ובמיוחד בטלויזיה - על משרד החינוך להורות על התחלת החינוך המיני, כאמור בגיל מוקדם יותר מאשר כיום".

הטיפול בנושא האיידס במערכת החינוך נעשה במיסגרת החינוך המיני והוא משולב בתוכנית השירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ"י) של משרד החינוך.

מנתוני משרד הבריאות עולה כי בקיץ 2003 היו בישראל 104 ילדים נשאי נגיף האיידס וחולים במחלה זו: 10 בני 0 עד 3; 20 בני 4 - 5; 60 בני 6 - 12 ו - 14 בני
13 - 17.

בואו לדבר על כך בפורום מחלות זיהומיות
ובפורום יחסי הורים וילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום